IBPP3/443-390/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-390/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 marca 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do organu 20 czerwca 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione.

Od kilku lat Wnioskodawca realizuje wieloletni plan termomodernizacji zasobów mieszkalnych, w ramach którego, w 2010 r. był ocieplany budynek mieszkalny.

Budynek został oddany do eksploatacji w 1975 r. i jest zakwalifikowany do budynków mieszkalnych - PKOB 11.

Termomodernizacja polegała na zastępowaniu elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu.

W związku z realizacją projektu, Spółdzielnia nabywa usługi polegające na wykonaniu docieplenia ścian wraz z montażem instalacji odgromowej i utylizacją płyt azbestowo-cementowych.

Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej przez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii.

Całkowity koszt ocieplenia budynku wynosił 2 811 889,68 zł i był realizowany zarówno ze środków własnych Wnioskodawcy z funduszu remontowego przeznaczonego na docieplenia, jak i z udzielonej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (900 000,00 zł).

Ponadto, Wnioskodawca złożył w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na zadanie pn "...".

Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 693 676,99 zł i stanowi 48,72% kosztów kwalifikowanych projektu, udokumentowanych fakturami VAT.

Pożyczka z WFOŚ i GW oraz dofinansowanie realizacji projektu może dotyczyć wyłącznie lokali mieszkalnych.

W celu podpisania umowy o dofinansowanie projektu koniecznym jest przedstawienie w Urzędzie Marszałkowskim indywidualnej interpretacji podatkowej, czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Wnioskodawca w okresie od 15 września 2010 r. do 21 lipca 2011 r. realizował projekt pod nazwą: "..." - dotyczy budynku mieszkalnego przy ul.....

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu są i będą wykorzystane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższego, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur rozliczających wykonanie robót związanych z dociepleniem budynku, jeżeli wydatki te finansowane były z odpisów na fundusz remontowy oraz z dotacji w przypadku otrzymania środków z Urzędu Marszałkowskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty remontów związane z pracami termomodernizacyjnymi, Wnioskodawca zalicza w kwotach brutto jako wydatki z funduszu remontowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Odpisy na fundusz remontowy tworzące fundusz remontowy naliczane są wyłącznie użytkownikom lokali mieszkalnych zasobów Spółdzielni, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, odpisy nie są naliczane najemcom lokali użytkowych.

Opłaty dotyczące lokali mieszkalnych pobierane przez spółdzielnię na poczet funduszu remontowego od członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, korzystają odpowiednio ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż zakupy związane z projektem "...", dotyczyły czynności zwolnionych od podatku.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy zauważyć, że na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie wpływa źródło finansowania zakupów. Podstawowe znaczenie ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Od kilku lat Wnioskodawca realizuje wieloletni plan termomodernizacji zasobów mieszkalnych, w ramach którego, w 2010 r. był ocieplany budynek mieszkalny. Wnioskodawca w okresie od 15 września 2010 r. do 21 lipca 2011 r. realizował projekt pod nazwą: "..." - dotyczy budynku mieszkalnego przy ul. K. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystane przez wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu są i będą wykorzystane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11. Całkowity koszt ocieplenia budynku wynosił 2 811 889,68 zł i był realizowany zarówno ze środków własnych Wnioskodawcy z funduszu remontowego przeznaczonego na docieplenia, jak i z udzielonej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (900 000,00 zł). Ponadto Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego z którego wynika, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl