IBPP3/443-390/11/KO - Fakturowanie odsetek i opłat otrzymanych z tytułu udzielonych pożyczek.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-390/11/KO Fakturowanie odsetek i opłat otrzymanych z tytułu udzielonych pożyczek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie fakturowania otrzymanych odsetek i opłat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie otrzymanych odsetek i opłat.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 13 czerwca 2011 r. znak IBPP3/443-390/11/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt "...", w ramach Działania 1.1 "Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości" Schemat A - "Wsparcie kapitałowe funduszy" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt ten jest realizowany w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Województwem w dniu 21 czerwca 2010 r.

Realizacja projektu polega na udzielaniu pożyczek dla MŚP z terenu województwa. Wnioskodawca otrzymał na ten cel kwotę 10 mln złotych. Projekt ma być realizowany przez 5 lat, po tym okresie następuje 5 letni okres zachowania trwałości projektu. Po okresie realizacji i zachowania trwałości, otrzymane środki powiększone o przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego oraz pomniejszone o koszty administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym (średnio rocznie max 3% wartości dofinansowania) oraz wartość utraconego kapitału, podlegają zwrotowi na konto instytucji zarządzającej. Albo, po tym okresie może zostać podjęta decyzja o przedłużeniu umowy i dalszym funkcjonowaniu funduszu pożyczkowego. Kapitał funduszu pożyczkowego składa się z 10 mln złotych zwrotnej dotacji oraz 1 mln 111 tys. zł wkładu własnego Wnioskodawcy.

Działalność udzielania pożyczek świadczona jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z terenu województwa.

Usługi udzielania pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania pożyczek pieniężnych zwolnione są z podatku VAT, zgodnie z art. 1 ust. 8 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476)

Na przychody funduszu składają się:

* wszelkiego rodzaju opłaty pobierane od MŚP

* odsetki od udzielonych pożyczek

* odsetki od lokat

* odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych

Koszty funduszu zapisane w umowie o dofinansowanie:

* koszty administracji i zarządzania funduszem

* utracony kapitał

1.

Udzielane pożyczki są oprocentowane. Klient po wypłacie pożyczki otrzymuje harmonogram spłat według którego spłaca kapitał wraz z odsetkami umownymi. Harmonogram spłaty pożyczki zawiera następujące dane:

* nazwę usługi

* imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy wraz z adresami

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy

* dzień, miesiąc i rok wystawienia harmonogramu

* datę sprzedaży równą dacie wypłaty pożyczki

* numer umowy pożyczki

* kwotę udzielonej pożyczki

* wysokość oprocentowania udzielonej pożyczki

* datę płatności poszczególnych rat

* wyszczególnione kwoty rat kapitałowych i odsetkowych

* posumowanie - kwotę rat kapitałowych razem i odsetek ogółem

* numer rachunku, na jaki należy kierować spłatę pożyczki.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, § 17 pkt. 3 określa wymagania dotyczące dokumentowania usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku.

W myśl ww. rozporządzenia, wystawiany przez Wnioskodawcę harmonogram spłat zawiera wszystkie dane wymienione w rozporządzeniu, a mianowicie:

* określenie usługodawcy i usługobiorcy

* numer kolejny i datę ich wystawienia

* nazwę usługi

* kwotę, której dotyczy dokument

W Spółce na odsetki umowne wystawiane są co miesiąc wewnętrzne faktury VAT, które służą do zaksięgowania odsetek umownych na kontach klientów. Faktury te wystawiane są na podstawie harmonogramu spłat. Klient nie dostaje co miesiąc faktury na odsetki, dostaje wyłącznie harmonogram spłat zwierający wymagane przez ww. rozporządzenie informacje i na jego podstawie księguje u siebie odsetki umowne.

2.

W przypadku opóźnienia w spłacie raty pożyczkobiorca ma naliczane odsetki za nieterminową spłatę tzw. karne. Odsetki karne spłacane są w pierwszej kolejności, przed odsetkami umownymi i kapitałem.

Na odsetki karne naliczone Wnioskodawca wystawia wewnętrzną fakturę VAT, która stanowi podstawę zaksięgowania odsetek karnych naliczonych na koncie klienta. Faktura nie jest wysyłana do klienta.

W umowie pożyczki klient ma określoną kolejność spłat oraz wysokość odsetek karnych i termin spłaty raty. O zaległościach w spłacie klient jest informowany raz w roku podczas uzgodnień sald.

3.

Klient jest również obciążany opłatami za korespondencję. O wysokości opłat informowany jest w wysyłanej korespondencji. Na naliczone opłaty za korespondencję Wnioskodawca nie wystawia żadnych dokumentów. Klient obciążany jest na podstawie kosztów opłat pocztowych faktycznie ponoszonych przez Wnioskodawcę.

4.

Klient może być również obciążany różnymi opłatami związanymi z udzieloną pożyczką np. opłatą za rozpatrzenie wniosku, opłatą za zmianę harmonogramu spłat, opłatą za wydanie opinii o pożyczce, czy opłatą za wystawienie monitu, wezwania do zapłaty, wypowiedzenia umowy itp.

Na wyżej wymienione opłaty Wnioskodawca wystawia fakturę VAT i traktuje je jako zwolnione z podatku VAT, ponieważ stanowią integralną część usługi finansowej.

5.

W dniu 20 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z wydaną interpretacją przychody od środków Regionalnego Programu Operacyjnego są zwrotne i nie stanowią przychodu Wnioskodawcy dla celów podatkowych. (IBPBI/2/423-1164/10/SD i IBPBI/2/423-1846/10/SD).

6.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

7.

W sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe.

Pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny w następujący sposób:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca wykonuje równocześnie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione od podatku VAT i czynności nie podlegające podatkowi VAT.

Pytanie 4 dotyczy opłat pobieranych od klienta w związku z udzieloną pożyczką. Opłaty naliczane są zgodnie z tabelą opłat i prowizji obowiązującą w Funduszu Pożyczkowym.

Zgodnie z ww. tabelą Wnioskodawca pobiera opłaty od następujących czynności:

* rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

* prowizja za udzielenie pożyczki

* więcej niż trzykrotna zmiana harmonogramu spłat związana z wcześniejsza spłatą pożyczki

* brak rozliczenia wykorzystania pożyczki w terminie przewidzianym w umowie

* nie przedłużenie polisy ubezpieczenia i/lub nie wykonanie cesji na rzecz Wnioskodawcy

* wykorzystania pożyczki niezgodnie z przeznaczeniem

* wydanie opinii o udzielonej pożyczce

* sporządzenie umowy ugody

* przygotowanie monitu o spłacie, wezwania do zapłaty, wypowiedzenia umowy

Opłaty te są nierozłącznie związane z usługą udzielania pożyczki i stanowią integralną część usługi finansowej. Bez usługi finansowej nie byłyby pobierane od klienta.

Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa. W umowie na doradztwo z klientem jest zapis dotyczący wysokości opłaty za godzinę świadczonych usług doradczych. Opłata nie jest pobierana od klienta. Klient otrzymuje usługę doradczą w ramach pomocy de minimis oraz zaświadczenie de minimis. Opłaty za usługi doradztwa nie są przedmiotem niniejszego zapytania.

Wysyłana korespondencja dotyczy monitów o spłacie pożyczki, wezwań do zapłaty, wypowiedzenia umowy, pism wysyłanych przez Wnioskodawcę i związanych z dochodzeniem spłaty wierzytelności. Jest nierozłącznie związana z usługą udzielania pożyczki i stanowi integralną część usługi finansowej.

Doprecyzowane pytanie 1.

Spłata udzielanej pożyczki rozkładana jest klientowi na okres pięcioletni. Klient otrzymuje harmonogram spłat zawierający comiesięczne raty kapitałowe i raty odsetkowe i termin zapłaty. Harmonogram zawiera wszystkie dane wymagane Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, § 17 pkt. 3 określa wymagania dotyczące dokumentowania usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku, informacje zostały podane w zapytaniu.

Czy Spółka może dokonywać ewidencji odsetek naliczonych na podstawie harmonogramu spłat w rejestrach VAT, bez wystawiania faktury VAT wewnętrznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Wnioskodawca może dokonywać ewidencji odsetek naliczonych na podstawie harmonogramu spłat w rejestrach VAT, bez wystawiania faktury VAT wewnętrznej.

2.

Czy na naliczone przez Spółkę odsetki karne powinna być wystawiana faktura VAT, czy nota odsetkowa i czy ten dokument powinien być wysyłany co miesiąc do klienta.

3.

Czy na pobrane od klienta przez Spółkę koszty opłat za korespondencję powinna być wystawiona faktura VAT czy nota obciążeniowa.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1. Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku comiesięcznego wystawiania faktur VAT i wysyłania ich do klienta. Klient bowiem otrzymuje harmonogram spłat pożyczki, który zawiera wszystkie dane wymagane przepisami rozporządzenia. Odsetki spłacane są przez klienta zgodnie z danymi zawartymi w harmonogramie spłat.

Ad. 2. Wnioskodawca uważa, że na naliczone odsetki karne powinno wystarczyć wystawienie faktury VAT wewnętrznej, umożliwiającej zaksięgowanie odsetek karnych na koncie należności od klienta i sporządzenie deklaracji VAT. Wnioskodawca uważa, że nie ma potrzeby wysyłania jej do klienta. Klient spłacając raty pożyczki ustalone w harmonogramie spłat po wyznaczonym terminie, ma możliwość policzenia należnych do zapłaty odsetek karnych, gdyż zapisy harmonogramu spłat oraz umowy pożyczki określają szczegółowo termin zapłaty raty oraz wysokość oprocentowania przeterminowanego.

Tak więc klient również może sam wystawić wewnętrzną fakturę VAT na odsetki karne.

Ad. 3. Wnioskodawca uważa, że nie ma potrzeby wystawiania faktury VAT czy noty obciążeniowej na poniesione przez Wnioskodawcę opłaty za korespondencję, gdyż o ich wysokości klient jest informowany w wysyłanej korespondencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z cyt. wcześniej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, iż dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę, do żądania od nabywcy towaru, czy odbiorcy usługi zapłaty. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegała tylko ta dostawa lub świadczenie usług, w przypadku których istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść.

W świetle powyższego, czynność udzielenia pożyczki spełnia definicję usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy, można bowiem zidentyfikować beneficjenta świadczenia, którym będzie pożyczkobiorca, mogący korzystać z kapitału udostępnionego przez pożyczkodawcę.

W związku z udzieloną pożyczką pobierane jest wynagrodzenie w postaci prowizji, odsetek ustawowych, czy innych opłat z tytułu udostępnionego kapitału. Opłaty te pobierane przez pożyczkodawcę są ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez pożyczkobiorcę.

Zaznaczyć należy, iż skoro czynność udzielenia pożyczki jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, uznana za świadczenie usług podlegające tej ustawie, zatem wszelkie opłaty związane z zawartą umową pożyczki podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 29 cyt. ustawy, w przypadku usług polegających na udzielaniu pożyczek obrotem, czyli kwotą należną z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, są odsetki od udzielonej pożyczki (otrzymane, jak również niezapłacone, których termin zapłaty upłynął). Natomiast kwota udzielonej pożyczki nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 4 ww. ustawy jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Na podstawie § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r., fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. Natomiast w przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 17 pkt 3 ww. rozporządzenia za fakturę uznaje się również dokumenty dotyczące usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:

a.

określenie usługodawcy i usługobiorcy,

b.

numer kolejny i datę ich wystawienia,

c.

nazwę usługi,

d.

kwotę, której dotyczy dokument.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi finansowe polegające na udzielaniu pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom. Udzielane pożyczki są oprocentowane. Pożyczkobiorca otrzymuje harmonogram spłat według którego spłaca kapitał wraz z odsetkami umownymi. Na odsetki umowne wystawiane są co miesiąc wewnętrzne faktury VAT. Faktury te wystawiane są na podstawie harmonogramu spłat. Wnioskodawca nie wysyła co miesiąc do pożyczkobiorcy faktury na odsetki. W przypadku opóźnienia w spłacie raty pożyczkobiorcy naliczane są odsetki za nieterminową spłatę tzw. odsetki karne, na które Wnioskodawca wystawia wewnętrzną fakturę VAT. Faktura nie jest wysyłana do klienta. O zaległościach w spłacie klient jest informowany raz w roku podczas uzgodnień sald. Klient jest również obciążany za korespondencję. O wysokości opłat informowany jest w wysyłanej korespondencji. Na naliczone opłaty za korespondencje Wnioskodawca nie wystawia żadnych dokumentów.

Zauważyć zatem należy, iż w przypadku usług polegających na udzielaniu kredytów czy też pożyczek, gdzie podstawę opodatkowania stanowią należne odsetki z tytułu świadczenia tych usług, momentu wykonania usługi nie należy wiązać z faktem fizycznego otrzymania tych odsetek przez Wnioskodawcę, lecz z faktem wymagalności raty pożyczkowej, a w konsekwencji należnych odsetek od tej raty. W sytuacji opisanej we wniosku nie później niż w 7. dniu od dnia wymagalności danej raty pożyczkowej, w tym odsetek związanych z udzieloną pożyczką, winna zostać wystawiona faktura VAT, chyba że przed upływem tego terminu pożyczkobiorca uiścił całość lub część należnych odsetek wówczas wystąpi obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej, o której mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i stan faktyczny tut. Organ zauważa, że Wnioskodawca jako podatnik VAT jest zobowiązany udokumentowania każdej świadczonej usługi na rzecz osób innych niż osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej poprzez wystawienie faktury VAT (w tym również faktury zaliczkowej). Natomiast w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktury jedynie w przypadku żądania tych osób o taki sposób udokumentowania nabywanych przez nich usług. Obowiązek wystawienia faktur w obu ww. przypadkach dotyczy zarówno usług zwolnionych jak i opodatkowanych. W związku z faktem, iż Wnioskodawca udziela pożyczek podmiotom prowadzącym działalność tj. mikro, małym i średnim przedsiębiorcom obowiązany jest, należne od nich kwoty odsetek, udokumentować fakturą VAT (w tym otrzymane w całości lub w części kwoty odsetek przed terminem wymagalności raty pożyczki winny być dokumentowane fakturą zaliczkową). Jak wskazał Wnioskodawca pożyczkobiorca otrzymuje harmonogram spłat. Przedmiotowy harmonogram nie może jednak zostać uznany za fakturę, o której mowa w § 17 pkt 3 ww. rozporządzenia, ponieważ określono w nim jedynie harmonogram spłaty pożyczki wraz z odsetkami umownymi.

Powyższe stosuje się odpowiednio do wszelkich opłat związanych z udzieleniem pożyczki czy też ściągania długów. Czyli obowiązek podatkowy z tytułu wysyłanej korespondencji do pożyczkobiorcy powstanie w momencie wykonania tych usług jeżeli wykonane usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Fakturę za te usługi Spółka winna wystawić nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania tych usług.

W przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do wystawiania faktur wewnętrznych z tytułu świadczonych usług albowiem faktury wewnętrzne wystawia się jedynie w przypadkach przewidzianych w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, które w przedmiotowej sytuacji jednak nie zachodzą. Zgodnie z tym przepisem w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

Natomiast w przypadku dokumentowania odsetek karnych stwierdza się co następuje:

Odsetki karne są to opłaty o charakterze karnym i nie powinny być traktowane jako wynagrodzenie za usługę finansową. Zapłata ich stanowi swoistą konsekwencję zachowania się pożyczkobiorcy, niezgodną z zawartą umową, czyli nieterminowe płatności. Odsetki karne nie są częścią kwoty należnej z tytułu dostawy towarów, czy świadczenia usług, ani też nie mają wpływu na cenę dostarczanych towarów bądź świadczonych usług, w związku z czym nie można uznać, że stanowią obrót. Fakt, iż w umowie zawarte są stosowne klauzule dotyczące kar umownych lub odsetek za opóźnienia, nie oznacza obligatoryjnego podwyższenia wynagrodzenia z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi. Są one naliczane tylko w sytuacjach, gdy kontrahent nie wywiązuje się z postanowień zawartych w umowie, natomiast nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towaru ani też świadczenie usługi. Pożyczkodawca domagając się zapłaty odsetek za zwłokę i innymi opłatami karnymi, nie realizuje usługi finansowej. Domaga się tylko pewnego rodzaju rekompensaty, wynikającej z faktu opóźnienia nabywcy w dokonywaniu płatności, której termin już minął. Kwalifikacja odsetek i opłat jako wynagrodzenia za usługę finansową możliwa jest wyłącznie - w określonych okolicznościach - w przypadku uzgodnionych odsetek za odroczenie płatności.

Odszkodowania oraz kary umowne nie należą do katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. W szczególności nie stanowią odpłatności za świadczenie usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Powyższe płatności mają wyłącznie charakter rekompensaty za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, zaś podmiot dokonujący płatności nie uzyskuje jakiegokolwiek świadczenia ekwiwalentnego do tej płatności. Ze względu zatem na swój charakter zbliżony do kary umownej, wskazane przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem.

W związku z powyższym, iż odsetki karne nie podlegają przepisom ustawy o VAT Wnioskodawca nie dokumentuje ich poprzez wystawienie faktury VAT, faktury wewnętrznej, natomiast może wystawić inny dokument, którego jednak kształt i forma nie są przedmiotem regulacji przepisów o podatku VAT.

W tym przypadku również nie zachodzą przesłanki, o których mowa powyżej, do wystawienia faktury wewnętrznej przez pożyczkobiorcę.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca:

* opodatkowania opłaty za korespondencję podatkiem VAT,

* opodatkowaniu opłat związanych z udzieloną pożyczką, o których mowa w pytaniu nr 4,

* ustalenia sposobu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT zawarta została w osobnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl