IBPP3/443-385/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-385/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 27 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji operacji pt. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 27 kwietnia 2014 r. zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pod nazwą "..." ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). Wnioskodawca poprzez budowę infrastruktury ma na celu zagospodarowanie terenu należącego do Wnioskodawcy poprzez budowę bazy turystyczno-rekreacyjnej, tak aby mieszkańcy terenu LGD "..." oraz turyści przyjeżdżający na ten teren mogli korzystać z infrastruktury turystycznej podczas udziału w spotkaniach, wydarzeniach, spływach kajakowych lub innych wydarzeniach rekreacyjnych i promujących obszar LGD i miejscowości Wnioskodawcy. Wnioskodawca umożliwi mieszkańcom wsi uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, oraz stworzy ofertę spędzania wolnego czasu dla młodych i starszych mieszkańców sołectwa.

W projekcie zaplanowano:

* zakup i montaż 1 altany drewnianej o wymiarach 6x4 metry z pokryciem dachowym blaszanym i podłożem betonowym;

* zakup 10 kompletów ławostołów drewnianych (jako komplet rozumie się stół wraz z dwoma ławkami) o wymiarach 220 cm x 50 cm.

Całkowity koszt operacji: 22 250,00 PLN w tym wnioskowana dotacja 17 800,00 PLN

Wnioskodawca pozostanie właścicielem powstałego majątku. Budowa infrastruktury będzie powszechnie i nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom sołectwa, gościom, turystom itp. Wnioskodawca nie będzie wydzierżawiać ani wynajmować wybudowanej infrastruktury i zakupionego wyposażenia. Wnioskodawca będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem i remontowaniem wszystkich elementów przedsięwzięcia.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Mienie powstałe w wyniku projektu będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji operacji pt. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej operacji pt. "...".

Po pierwsze, Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustęp I ustawy o VAT

Po drugie, zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zasadą jest, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie operacji pod nazwą "..." ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Mienie powstałe w wyniku projektu będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej operacji pt. "...".

Mając na uwadze powyższe rozważania, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej operacji pt. "..." jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl