IBPP3/443-384/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-384/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub uzyskania zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub uzyskania zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Dnia 20 października 2010 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu "..." nr..., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Priorytet II "..." Działanie 2.2. "...", realizowanego w partnerstwie z Gminą..... - Liderem Projektu, Gminą...., Gminą..., Gminą..., Gminą...., Gminą..... i Powiatem.... Umowa obejmuje przyznanie środków na wykonanie: studium wykonalności, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nadzór nad realizacją przedsięwzięcia, realizację inwestycyjną projektu (zakup sprzętu, oprogramowania, aktualizację warstw, wdrożenie i konfigurację, szkolenia) oraz promocję projektu. Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 159 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Ww. projekt ma na celu wdrożenie systemu informacyjnego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Przedmiotem projektu jest świadczenie nieodpłatnych, publicznych usług informatycznych (z zakresu oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia itp.) drogą elektroniczną. Informacje będą lokalizowane na mapach powiatu pszczyńskiego. Zgodnie z umową dotacja będzie przekazana Liderowi projektu, zaś Lider - Gmina... przekaże dotację dla Partnerów na sfinansowanie swojej części projektu. Każdy z Partnerów projektu będzie otrzymywał towary i usługi bezpośrednio od wykonawcy. Faktury będą wystawiane osobno na Lidera i poszczególnych Partnerów (na każdą z Gmin w części odpowiednio im odpowiadającej). Każdy będzie realizował płatności z własnego budżetu. Zakupione towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin i powiatu. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powstałego majątku korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu - przede wszystkim mieszkańcy powiatu pszczyńskiego. Gmina nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub uzyskania zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub uzyskania zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu, wystawionych na Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z treści wniosku wynika, iż podpisano umowę o dofinansowanie projektu "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Priorytet II "..." Działanie 2.2. "...", realizowanego w partnerstwie z Gminą... - Liderem Projektu, Gminą..., Gminą..., Gminą..., Gminą..., Gminą... i Powiatem....

Umowa obejmuje przyznanie środków na wykonanie: studium wykonalności, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, nadzór nad realizacją przedsięwzięcia, realizację inwestycyjną projektu (zakup sprzętu, oprogramowania, aktualizację warstw, wdrożenie i konfigurację, szkolenia) oraz promocję projektu. Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy.

Ww. projekt ma na celu wdrożenie systemu informacyjnego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Przedmiotem projektu jest świadczenie drogą elektroniczną. nieodpłatnych, publicznych usług informatycznych (z zakresu oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia itp.). Informacje będą lokalizowane na mapach powiatu pszczyńskiego. Zgodnie z umową dotacja będzie przekazana Liderowi projektu, zaś Lider przekaże dotację dla Partnerów na sfinansowanie swojej części projektu. Każdy z Partnerów projektu będzie otrzymywał towary i usługi bezpośrednio od wykonawcy. Faktury będą wystawiane osobno na Lidera i poszczególnych Partnerów (na każdą z Gmin w odpowiednich dla nich częściach). Zakupione towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością każdej z gmin i powiatu. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powstałego majątku korzystać będą bezpłatnie beneficjenci ostateczni projektu, przede wszystkim mieszkańcy powiatu pszczyńskiego. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania stworzonej platformy elektronicznej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl