IBPP3/443-380/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-380/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 26 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia (odzyskania) podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data 20 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-380/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Operacja przewiduje remont i wyposażenie młodzieżowej świetlicy funkcjonującej przy parafii. W świetlicy prowadzone są zajęcia szkolne, dzieci mogą uczyć się i odrabiać lekcje. Działalnie świetlicy przyczynia się do zachowania bogatego dziedzictwa kulturowego wsi wśród dzieci i młodzieży. Po zrealizowaniu operacji pomieszczenia świetlicy nadal będą nieodpłatnie udostępniane wszystkim mieszkańcom. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga jakichkolwiek przychodów. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wydatki poniesione na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT. Dokonywane będą zakupy towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 15 maja 2013 r. Wnioskodawca realizuje projekt pod tytułem "..." PROW 2007-2013 OŚ 4 LEADER Działania 4.1. Wdrażanie Lokalnych Strategii i Rozwoju. Okres realizacji projektu od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2013 r. Prace są w trakcie realizacji, została zakupiona część wyposażenia na które zostały wystawione faktury VAT. Na kolejne zakupy oraz prace realizowane w ramach projektu będą wystawione kolejne faktury VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Działanie świetlicy przyczynia się do zachowania bogatego dziedzictwa kulturowego wsi wśród dzieci i młodzieży. Po zrealizowaniu operacji pomieszczenia świetlicy nadal będą nieodplatanie udostępniane mieszkańcom. Pomieszczenia świetlicy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych czy też zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Parafia nie ma i nie będzie mieć możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT z uwagi fakt że takich czynności nie wykonuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 15 maja 2013 r.):

Czy Wnioskodawca który realizuje projekt pod tytułem "..." i jest na etapie gromadzenia dokumentacji w celu złożenia wniosku o płatność ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Stanowisko wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z dnia 15 maja 2013 r.):

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji zadania pod tytułem "...".

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z faktu, iż:

* Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej nie jest zarejestrowany jako podatnik od towarów i usług nie jest tez podatnikiem VAT czynnym

* Zrealizowane zadanie nie przynosi i nie będzie przynosić dochodów parafii. Świetlica służy mieszkańcom parafii i nie jest przeznaczona do celów komercyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT z uwagi fakt że takich czynności nie wykonuje. Działanie świetlicy przyczynia się do zachowania bogatego dziedzictwa kulturowego wsi wśród dzieci i młodzieży. Po zrealizowaniu operacji pomieszczenia świetlicy nadal będą nieodplatanie udostępniane mieszkańcom. Pomieszczenia świetlicy nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych czy też zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu "...". Tym samym nie ma możliwości odzyskania tego podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT tj. jako zwrot różnicy podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl