IBPP3/443-378/14/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-378/14/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 12 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia (Wnioskodawca) posiada osobowość prawną, którą ustalono na podstawie dowodów opisanych w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.). Parafia jest podstawową jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w Polsce. Ustawa Państwo a Kościół nadała parafii osobowość prawną, którą następnie potwierdził Konkordat. To oznacza, że parafia jest pełnoprawnym podmiotem obrotu prawnego. Może zaciągać zobowiązania, uzyskiwać przychody, a przede wszystkim prowadzić swoją podstawową działalność - duszpasterstwo. Osoby prawne działają przez swoich przedstawicieli. Przedstawicielem parafii jest proboszcz, którego mianuje biskup diecezji, do której należy parafia. To nie oznacza, że do każdej czynności, umowy potrzebna jest zgoda biskupa. Proboszcz sam podpisuje zobowiązania parafii.

Osobą upoważnioną do reprezentowania wyżej wymienionej Parafii jest ks..... Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm., w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868) parafia rzymsko - katolicka może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego Rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój turystyczny terenów wiejskich, w którym parafia chce aktywnie uczestniczyć. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Parafia nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Parafia realizuje projekt w ramach działania "małe projekty" i aby prawidłowo zrealizować projekt zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "małe projekty" w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).

Wnioskodawca w okresie od 3 czerwca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. realizował projekt pn. "..." w ramach działania "małe projekty". Projekt polegał na opracowaniu i wydaniu przez Wnioskodawcę 9 rodzajów (1400 szt. każdy rodzaj) ciekawych kart pocztowych zabytkowego kościoła i jego otoczenia. Ukazują one interesujący zabytek architektoniczny, będący niezastąpionym świadectwem przeszłości tej ziemi. Karty pocztowe są elementem promocji tego terenu i znajdującej się na tutaj ciekawej atrakcji turystycznej. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Widokówki są rozdawane nieodpłatnie. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 czerwca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony związany z realizacja projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 czerwca 2014 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacja ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od 3 czerwca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. realizował projekt pn. "..." w ramach działania "małe projekty". Projekt polegał na opracowaniu i wydaniu przez Wnioskodawcę 9 rodzajów (1400 szt. każdy rodzaj) ciekawych kart pocztowych zabytkowego kościoła i jego otoczenia. Ukazują one interesujący zabytek architektoniczny, będący niezastąpionym świadectwem przeszłości tej ziemi. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Widokówki są rozdawane nieodpłatnie. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAI", nie składa deklaracji VAT-7.Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez. Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl