IBPP3/443-377/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-377/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 26 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie "..." (Wnioskodawca) zrzesza osoby fizyczne działające w ramach sektora publicznego (partnerzy publiczni: instytucje reprezentujące administracje rządową i samorządową), sektora społecznego (partnerzy społeczni; organizacje pozarządowe) oraz sektora gospodarczego (partnerzy gospodarczy: przedsiębiorcy, gospodarstwa rolne, organizacje zrzeszające podmioty gospodarcze) z obszaru gmin B, R, B i D. Członkami Stowarzyszenia mogą być także osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego.

Stowarzyszenie powołane jest do realizacji na obszarze czterech gmin - B, R, B i D - takich celów, jak: działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności terenów wspomnianych gmin; promocja obszarów wiejskich oraz wspieranie i wdrażanie działań na rzecz realizacji LSR; mobilizowanie lokalnej społeczności do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich oraz upowszechnianie i wymiana informacji związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich; rozwój infrastruktury na terenie wspomnianych gmin; wybór operacji, o których mowa w art. 62 ust. 4 rozporządzenie nr..., które mają być realizowane w ramach LSR opracowanej przez Stowarzyszenie.

Członkowie Stowarzyszenia płacą składki członkowskie na ustalonych przez Walne Zebranie Członków zasadach. Aby zapewnić sprawne i efektywne działanie Stowarzyszenia, musi ono ponieść wydatki, które są udokumentowane między innymi fakturami VAT, związanymi z kosztami zakupu materiałów (zakup sprzętu komputerowego, mebli biurowych, artykułów biurowych itp.) oraz koszty usług (usługi telekomunikacyjne, usługi najmu powierzchni biurowych itp.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca z trzema innymi LGD (...) realizowało projekt współpracy w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader. W ramach realizacji zadań na Stowarzyszenie były wystawiane odpowiednie dokumenty. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nazwa projektu: "...".

Zakres zadania: oznakowanie części historycznego szlaku, biegnącego przez obszar gminy Bn i gminy R oraz wydanie specjalnej mapki.

Okres realizacji projektu: 18 października 2011 r. do 28 marca 2013 r.

Wydatki ponoszone na realizację projektu obejmują usługę znakowania szlaku, na którą składa się: koordynacja prac i zarząd zadaniem, projektowanie organizacji przebiegu ruchu na drogach gminnych i powiatowych, znakowanie szlaku tabliczkami, farbą oraz drogowskazami, wykonanie wraz z montażem tablic informacyjnych oraz wydanie mapy. Łączna wartość poniesionych kosztów przez wykonawcę to 25 576,94 zł.

Projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i jest całkowicie niedochodowy. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych ze zrealizowanym projektem, a oznakowany szlak rowerowy będzie ogólnodostępny i nieodpłatnie udostępniony dla wszystkich zainteresowanych. Również wydana mapka będzie nieodpłatnie rozdawana rowerzystom korzystającym ze szlaku.

Wnioskodawca nabywał towary i usługi w części na niego przypadającej w partnerskim projekcie, co zostało udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ".." prowadzonego w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca nie ma możliwości zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca z trzema innymi LGD realizował projekt współpracy pod nazwą "..." w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zakres zadania: oznakowanie części historycznego szlaku, biegnącego przez obszar gminy B i gminy R oraz wydanie specjalnej mapki.

Projekt był realizowany za okres od 18 października 2011 r. do 28 marca 2013 r.

Wydatki ponoszone na realizację projektu obejmują usługę znakowania szlaku, na którą składa się: koordynacja prac i zarząd zadaniem, projektowanie organizacji przebiegu ruchu na drogach gminnych i powiatowych, znakowanie szlaku tabliczkami, farbą oraz drogowskazami, wykonanie wraz z montażem tablic informacyjnych oraz wydanie mapy. Projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i jest całkowicie niedochodowy. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych ze zrealizowanym projektem, a oznakowany szlak rowerowy będzie ogólnodostępny i nieodpłatnie udostępniony dla wszystkich zainteresowanych. Również wydana mapka będzie nieodpłatnie rozdawana rowerzystom korzystającym ze szlaku.

Wnioskodawca nabywał towary i usługi w części na niego przypadającej w partnerskim projekcie, co zostało udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zatem zakupy towarów i usługi dotyczące przedmiotowego projektu nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów biorących udział w projekcie, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl