IBPP3/443-375/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-375/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), pismem z 4 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.) oraz pismem 10 lipca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) i z 4 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r) będącymi odpowiedziami na wezwania z 17 czerwca 2014 r. i z 27 czerwca 2014 r. znak: IBPP3/443-359/14/UH oraz pismem z 10 lipca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis stanu faktycznego:

Beneficjentem projektu "...", realizowanego w ramach Działania 5.3 - "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 jest Samodzielny Publiczny Szpital... z siedzibą przy ul.... w... (Wnioskodawca). Projekt realizowany jest na obszarze dwóch budynków wchodzących w skład kompleksu szpitala. Projekt obejmuje oddziaływaniem powiat.

W ramach projektu przeprowadzona została termomodernizacja dwóch budynków, w których Wnioskodawca prowadzi działalność leczniczą (budynki nr 1, la Szpitala). Zakres prac obejmuje: docieplenie przegród zewnętrznych (ściany zewnętrzne, stropodachy, dachy), wymianę nieszczelnych okien i drzwi, modernizację istniejących instalacji co., modernizację instalacji klimatyzacji sal operacyjnych oraz montaż kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia wszystkich budynków Szpitala, w których prowadzona jest działalność medyczna w ciepłą wodę użytkową. Efektem finalnym planowanego przedsięwzięcia będzie podniesienie efektywności energetycznej obiektów Szpitala (termomodernizacja struktury budowlanej) oraz zwiększenie efektywności energetycznej i ekologicznej źródła ciepła (modernizacja instalacji grzewczych i montaż systemu solarnego, wspomagającego produkcję c.w.u.), co pozwoli w dużym stopniu ograniczyć zużycie energii cieplnej przez Szpital. W wymiarze ekologicznym, działania projektu pozwolą ograniczyć negatywny wpływ systemu produkcji ciepła na środowisko naturalne, a w szczególności na jakość powietrza atmosferycznego.

Realizacja projektu rozpoczęła się z dniem 18 maja 2012 r., tj od daty podpisania umowy o dofinansowanie między województwem, reprezentowanym przez zarząd województwa, a Wnioskodawcą zgodnie z umową o dofinansowanie, w ramach projektu Szpital rozliczył następujące kategorie kosztów kwalifikowanych (brutto):

1. Sporządzenie programu funkcjonalno-użytkowego 1.525,00 zł;

2. Aktualizacja audytów energetycznych 615,00 zł;

3. Opracowanie audytów energetycznych 9.455,00 zł;

4. Wykonanie projektu budowlanego 119.361,03 zł;

5. Roboty budowlane - termomodernizacja budynków 4.365.331,60 zł;

6. Montaż kolektorów słonecznych 776.495,85 zł;

7. Tablice informacyjne 465,75 zł;

8. Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego bezpośrednio przy realizacji projektu 73.023,12 zł; 9. Studium wykonalności 13.530,00 zł.

Rzeczowa realizacja projektu została zakończona 20 grudnia 2013 r., finansowa realizacja projektu zakończyła się 15 stycznia 2014 r.

W ramach Projektu 85% kosztów kwalifikowanych zostało zapłaconych ze środków pochodzących z dofinansowania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wypłaconych beneficjentowi ze strony Instytucji Zarządzającej RPO W, 15% kosztów kwalifikowanych, stanowiących wkład własny beneficjenta zostało rozliczonych dotacją celową Ministerstwa Zdrowia. Wszystkie założone w studium wykonalności projektu prace budowlano-montażowe zostały zrealizowane a cele projektu zostały osiągnięte. Obecnie beneficjent oczekuje na planową kontrolę na zakończenie projektu, która przeprowadzi Instytucja Zarządzająca RPO W.

W obydwu budynkach, na terenie których realizowany był ww. projekt, Wnioskodawca wykonuje wyłącznie usługi medyczne, które są zwolnione z opodatkowania VAT.

W piśmie z 17 czerwca 2914 r. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie wskazał:

1. Czy Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT.

Odp.:

TAK. Samodzielny Publiczny Szpital... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT.

2. Jaki podmiot jest wskazany jako nabywca w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Odp.:

Nabywcą wskazanym w fakturach VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." jest beneficjent projektu - Samodzielny Publiczny Szpital.......

3. Proszę wskazać, czy dwa budynki tj. 1 i 1a Szpitala objęte zakresem prac termomodernizacyjnych wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do wykonywania wyłącznie usług zwolnionych w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia czy też realizowane są w nich również inne czynności. Jeżeli tak to proszę wskazać, jakie oraz czy są to czynności opodatkowane.

Odp.:

TAK. Samodzielny Publiczny Szpital...w budynku nr 1 oddaje w najem pomieszczenia o łącznej powierzchni 167,64 m2. Najemcą jest firma... świadcząca usługi w zakresie diagnostyki obrazowej MR i teleradiologii. Przychód za rok 2013 z tytułu wynajmu powierzchni dla firmy wyniósł 106.463,60 zł, co stanowi 0,235% przychodów ogółem uzyskanych przez beneficjenta z budynku nr 1. Wskazana czynność - wynajem powierzchni - jest czynnością opodatkowaną, jednak w myśl art. 90 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), pkt 10 ppkt 2 gdy proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

4. W opisie stanu faktycznego wskazano cyt. "montaż kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia wszystkich budynków Szpitala". Proszę wskazać, czy przedmiotowe kolektory słoneczne, a tym samym towary i usługi niezbędne do ich wytworzenia wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych czy również związane są z wykonywaniem innych kategorii czynności, jeżeli tak to proszę wskazać jakich.

Odp.:

TAK. Beneficjent wskazał, że kolektory słoneczne służą wspomaganiu produkcji energii służącej do pogrzania ciepłej wody dla wszystkich budynków Szpitala, a tym samym korzystają z nich w sposób pośredni najemcy wynajmujący powierzchnie na terenie Szpitala. Przychody z udostępnienia najemcom z tytułu korzystania z ciepłej wody wynosiły w 2013 r. 5.902,96 zł, co stanowi 0,0055% wszystkich przychodów Szpitala.

5. Czy Szpital jest w stanie wyodrębnić, które zakupy inwestycyjne są związane z termomodernizacją budynków nr 1 i 1a, a które z montażem kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia wszystkich budynków Szpitala.

Odp.:

TAK. Szpital w ramach projektu "..." realizował zadania w ramach kategorii wydatków o nazwie:

05 - Roboty budowlane - Termomodernizacją budynków,

06 - Montaż kolektorów słonecznych.

Wydatki poniesione w projekcie były przypisywane odpowiednim kategoriom wydatków we wnioskach beneficjenta o płatność składanych do operatora Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, zgodnie z zapisami ujętymi we Wniosku o Dofinansowanie Projektu i Studium Wykonalności Projektu.

Ponadto w piśmie z 4 lipca 2014 r. Wnioskodawca doprecyzował dodatkowe informacje podane w ww. piśmie, wskazując w odpowiedzi na pytania:

1. Proszę o podanie czy dla wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia Wnioskodawca stosuje wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT. Jeżeli tak to jaką wartość ma ten wskaźnik. Jeżeli ma wartość poniżej 2%, to czy Wnioskodawca uznał, że proporcja wynosi zero i nie korzysta z prawa do odliczenia.

Odp.:

Dla wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia Wnioskodawca stosuje wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT. Wartość tego wskaźnika za 2013 r. wynosi poniżej 2% i Wnioskodawca uznał, że proporcja wynosi 0% i nie korzysta z prawa do odliczenia.

2. Czy Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować zakupy związane z termomodernizacją budynków szpitala do poszczególnych kategorii działalności tj. działalności opodatkowanej, zwolnionej.

Odp.:

Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów związanych z termomodernizacją budynków szpitala do poszczególnych kategorii działalności tj. działalności opodatkowanej, zwolnionej.

3. Proszę o jednoznaczne wskazanie czy budynek 1a jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Odp.:

Budynek 1a jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Ponadto w piśmie z 10 lipca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił odpowiedź na pytanie nr 1 o następującą informację: dla wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia Wnioskodawca stosuje wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT. Wartość tego wskaźnika za 2012 r. wynosi poniżej 2% i Wnioskodawca uznał, że proporcja wynosi 0% i nie korzysta z prawa do odliczenia

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, wykazanego na fakturach otrzymanych w ramach realizowanego projektu ".." lub czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu naliczonego podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 4 lipca 2014 r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." i nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Wyjaśnić przy tym należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzeniu Ministra Finansów rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) w treści rozdziału 9 uregulowano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zauważyć, że w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przepis art. 90 ust. 10 ustawy o VAT stanowi natomiast, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Dokonując analizy cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Ponadto należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ust. 2 ustawy oraz następnych ustępach tego artykułu, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Powyższe regulacje dotyczące proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego stanowią implementację do polskiego porządku prawnego prawa unijnego, bowiem w świetle art. 174 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), proporcja podlegająca odliczeniu jest kwotą ułamkową złożoną z następujących kwot:

a.

w liczniku, całkowitej wysokości obrotu w danym roku, z wyłączeniem VAT, uzyskanego z transakcji, które dają prawo do odliczenia zgodnie z art. 168 i 169;

b.

w mianowniku, całkowitej wysokości obrotu w danym roku, z wyłączeniem VAT, uzyskanego z transakcji uwzględnionych w liczniku oraz transakcji, które nie dają prawa do odliczenia.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych zakupów do określonych rodzajów czynności, z którymi zakupy te są związane (w omawianym przypadku czynności podlegające opodatkowaniu, bądź zwolnionych od podatku). Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku, określona w art. 90 ust. 2 i następne ustawy, ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

W sytuacji, gdy podatnik jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego do czynności, w odniesieniu do których przysługuje mu prawo do odliczenia - powinien dokonać odliczenia na zasadach określonych przepisem art. 90 ust. 1 ustawy (tekst jedn.: na zasadach tzw. "bezpośredniej alokacji").

Na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi docieplenia przegród zewnętrznych (ścian zewnętrznych, stropodachów, dachów), wymiany nieszczelnych okien i drzwi, modernizacji istniejących instalacji co., modernizacji instalacji klimatyzacji sal operacyjnych w budynku nr 1 i 1a oraz montażem kolektorów słonecznych służących wspomaganiu produkcji energii dla wszystkich budynków.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że towary i usługi nabyte w celu docieplenia przegród zewnętrznych (ścian zewnętrznych, stropodachów, dachów), wymiany nieszczelnych okien i drzwi, modernizacji istniejących instalacji co., modernizacji instalacji klimatyzacji sal operacyjnych, które Wnioskodawca nabył realizując przedmiotowy projekt w budynku 1a zostały wykorzystane do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT. Podatek naliczony dotyczący zrealizowanego projektu w tej części nie ma więc w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Zatem w przypadku towarów i usług nabywanych na potrzeby termomodernizacji budynku 1a, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowy budynek - co jednoznacznie wynika z treści wniosku - służy wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych, konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonaniem czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług nabytych w celu docieplenia przegród zewnętrznych (ścian zewnętrznych, stropodachów, dachów), wymiany nieszczelnych okien i drzwi, modernizacji istniejących instalacji co., modernizacji instalacji klimatyzacji sal operacyjnych, w budynku 1a.

Ponadto z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w zakresie zadań realizowanego w ramach projektu zostanie również przeprowadzona termomodernizacja budynku nr 1. W budynku tym Wnioskodawca oddaje w najem pomieszczenia o łącznej powierzchni 167 m2. Wskazana czynność - wynajem powierzchni - jest czynnością opodatkowaną. Zrealizowano również montaż kolektorów słonecznych do wspomagania produkcji energii niezbędnej do zaopatrzenia wszystkich budynków Szpitala, a tym samy korzystają z nich w sposób pośredni wynajmujący powierzchnię na terenie szpitala. Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować zakupów związanych z termomodernizacją do poszczególnych kategorii działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej. Wartość wskaźnika proporcji wyliczona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za rok 2012 oraz 2013 wynosi poniżej 2% i Wnioskodawca uznał, że proporcja wynosi 0%.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego zgodnie z którym udział rocznego obrotu Wnioskodawcy z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (sprzedaż zwolniona) nie przekroczy 2%, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo uznać, w myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, że proporcja ta wynosi 0%.

W konsekwencji powyższego w sytuacji gdy Wnioskodawca skorzysta w przysługującego mu uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT i uzna (jak to zrobił w omawianym przypadku), że proporcja ta wynosi 0%, to faktycznie oznacza to, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, polegającą na termomodernizacji budynku nr 1 oraz montażu kolektorów słonecznych służących wspomaganiu produkcji energii służącej do podgrzania ciepłej wody dla wszystkich budynków Szpitala.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl