IBPP3/443-37/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-37/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Miasto... (Wnioskodawca) zostało zakwalifikowane do dofinansowania w ramach Działania 5.3. "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013.

Miasto rozpoczęło realizację projektu pn. "...".

Wydatki ponoszone w związku z realizacją powyższej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto, które jest czynnym podatnikiem podatku VAT i comiesięcznie składa deklarację VAT-7.

W ramach zadania inwestycyjnego zostaną wykonane następujące prace:

1. Budynek Przedszkola Miejskiego nr 1...:

Prace dociepleniowe budynku: ocieplenie i wykonanie izolacji ścian, stropu nad ostatnią kondygnacją oraz izolacje przeciw wilgociowe i termiczne ścian fundamentowych, modernizacja instalacji centralnego ogrzewania i kotłowni, dostawa i montaż instalacji solarnej, w tym montaż kolektorów słonecznych, wymiana pokrycia dachu.

2. Budynku Zespołu Szkół i Przedszkola w....

Prace dociepleniowe budynków: ocieplenie i wykonanie izolacji ścian, dachów-stropów nad ostatnią kondygnacją, na budynku przedszkola ocieplenie dachu lub przestrzeni pod dachem oraz izolacje p. wilgociowe i termiczne ścian fundamentowych, wymiana instalacji centralnego ogrzewania oraz modernizacja kotłowni na paliwo stałe znajdujące się w budynku głównym szkoły, budynku przedszkola, zaplecza i łącznika, dostawa i montaż instalacji solarnej, montaż kolektorów słonecznych, wymiana pokrycia dachu.

3. Budynek Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1....

Montaż kolektorów słonecznych oraz dostosowanie instalacji c.o. do instalacji solarnej.

Oprócz robót budowlanych inwestycja obejmuje opracowanie studium wykonalności, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego.

Budynki, w których trwają inwestycje są własnością Miasta, z tym budynek Zespołu Szkół i Przedszkola w... oddany jest nieodpłatnie w trwały zarząd, a pozostałe dwa budynki są przygotowywane do przekazania w trwały zarząd. W budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w... jest wynajmowane jedno pomieszczenie - gospodarz budynku, a w budynku Zespołu Szkół i Przedszkola w... dwa pomieszczenia.

Przychody za wynajem za 2013 r. są następujące:

MP Nr.. w... - kwota 0 zł,

PSP1 w... - kwota 2 919,12 zł,

ZSIP w... - kwota 5 007,36 zł.

Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek. Usługa najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w ww. placówkach oświatowych. Dyrektorzy szkół przerzucają koszty mediów towarzyszące najmom na wynajmujących. Miasto... nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w wymienionych placówkach oświatowych i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Szkoła i przedszkole jest niewątpliwie wykorzystywana dla celów edukacji publicznej.

Wnioskodawcą projektu pod nazwą "..." jest Miasto. Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i w ciągu 5 lat po jego zakończeniu - infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu prawa wspólnotowego, to jest działalności polegającej na oferowaniu dóbr i usług na określonym rynku. Instytucją wdrażającą projekt jest Miasto, które pełni funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialny jest za jego realizację i rozliczenie.

Po zrealizowaniu projektu nie planuje się prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkół i przedszkola, które to obiekty mają być dostępne bezpłatnie dla uczęszczających do nich przedszkolaków i uczniów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że towary i usługi związane z realizacją projektu pod nazwą "..." nie będą miały związku z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt zrealizowanego ww. projektu nie będzie generował po stronie Gminy żadnego przychodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że miasto realizuje projekt pn. "...". Budynki, w których trwają inwestycje są własnością Miasta. W budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 jest wynajmowane jedno pomieszczenie, a w budynku Zespołu Szkół i Przedszkola dwa pomieszczenia. Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek. Usługa najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w ww. placówkach oświatowych. Miasto nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w wymienionych placówkach oświatowych i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej. Wydatki ponoszone w związku z realizacją powyższej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca nie planuje prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkół i przedszkola, które to obiekty mają być dostępne bezpłatnie dla uczęszczających do nich przedszkolaków i uczniów. Efekt zrealizowanego ww. projektu nie będzie generował po stronie Gminy żadnego przychodu. Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w związku z faktem, że - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl