IBPP3/443-37/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-37/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług w zakresie sportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w przedmiocie opodatkowania usług w zakresie sportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najmu pomieszczeń i reklamę). Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

Fundacja w ramach swojej działalności statutowej odpłatnej prowadzi sekcje sportowe (tenisa ziemnego dla dzieci i dorosłych, pływacką dla dzieci, biegową, kolarską, bowlingu). Za udział w tych sekcjach pobierana jest opłata, która przeznaczona jest na częściowe pokrycie kosztów związanych z organizacją tych sekcji. Działalność sekcji jak i cała działalność statutowa nie jest nastawiona na osiąganie zysków. W sekcjach tych uczestniczą dzieci, młodzież oraz dorośli aktywnie uprawiający sport. Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku VAT działalność tych sekcji spełnia warunki określone w art. 43 pkt 32 jednakże Wnioskodawca ma wątpliwości czy Fundacja mieści się pod pojęciem "innych osób prawnych".

Każda sekcja posiada swojego kierownika, który jest odpowiedzialny za działalność tych sekcji polegającej na opracowaniu i przestrzeganiu całorocznego planu działania oraz rozliczanie się z kosztów w dziale księgowości. Przychodami w tych sekcjach jest tylko pobierana opłata, która w całości przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem sekcji.

Sekcja biegowa podstawową cechą treningu sportowego prowadzonego przez kierownika sekcji, jest praca nad wytrzymałością biegową, terenowa zabawa biegowa i ogólne przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do zawodów sportowych. Podczas treningów dzieci i młodzież przygotowywane są do udziału w zawodach masowych, w biegach ulicznych i maratonach.

Sekcja pływacka dla dzieci. W ramach działalności sekcji prowadzone są szkółki doskonalące umiejętności pływackie wśród dzieci i młodzieży, a przede wszystkim realizowane są profesjonalne zajęcia pływania wyczynowego pod kierownictwem wykwalifikowanego ratownika. Wyselekcjonowana grupa dzieci bierze czynny udział w licznych zawodach pływackich.

Sekcja tenisa ziemnego dla dzieci i dorosłych. Zajęcia odbywają się na kortach należących do Fundacji, a w czasie niepogody oraz w okresie zimowym w sali gimnastycznej mieszczącej się w Klubie Energetyka należącego jako nieruchomość do Fundacji. Sekcja prowadzona jest przez doświadczonego trenera tenisa.

Sekcja kolarska podstawową cechą treningu sportowego w sekcji, jest praca nad wytrzymałością kolarską w terenie i ogólne przygotowanie poprzez treningi na sali gimnastycznej, siłowni, basenu itp. Treningi są prowadzone przez kierownika sekcji. Członkowie sekcji biorą udział w licznych wyścigach kolarskich.

Sekcja bowlingowa prowadzi regularne treningi bowlingowe na wynajętym profesjonalnym torze. Kręgielnia daje możliwości dopasowania odpowiednich dla sekcji kul i odpowiednich rozstawów otworowych dla danego numeru kuli. Sekcja posiada 37 członków w różnym wieku. Treningi odbywają się dwa razy w miesiącu pod okiem kierownika sekcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle nowelizacji ustawy VAT opłaty uzyskane za uczestnictwo w sekcjach sportowych są zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sekcje te mają na celu rozwój i upowszechnianie sportu dla osób uprawiających sport, nie są nastawione na osiągnięcie zysków ponieważ opłaty otrzymane przez uczestników sekcji pokrywają koszty związane z funkcjonowaniem tych sekcji. Zdaniem Wnioskodawcy opłaty wnoszone przez uczestników sekcji są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku usług ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością (art. 43 ust. 1 pkt 32).

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857).

Stosownie do art. 3 i 6 tej ustawy działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Natomiast związek stowarzyszeń i innych osób prawnych uregulowany został przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Z cyt. wyżej art. 22 ust. 1 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach wynika, iż stowarzyszenia mogą tworzyć związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, czasami zwane także federacjami.

Aby taki związek powstał muszą się zebrać przynajmniej trzy stowarzyszenia. Związek wspólnie z tymi trzema stowarzyszeniami mogą tworzyć jeszcze inne osoby prawne, które nie mają celów zarobkowych np. fundacje. Nie jest możliwe natomiast stworzenie związku/federacji tylko przez fundacje. W obowiązującym stanie prawnym brak jest odpowiedniej formy prawnej dla zrzeszania się fundacji, choć mogą one być członkami federacji założonych przez stowarzyszenia, o ile ich statuty przewidują taką możliwość.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest fundacją będącą instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura.

Zatem Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem ani klubem sportowym ani związkiem sportowym ani też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 Załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały jako opodatkowane 8% stawką podatku VAT, usługi związane z działalnością obiektów sportowych - symbol PKWiU 2008 93.11.10.0.

Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie odpłatnego prowadzenia sekcji sportowych (tenisa ziemnego dla dzieci i dorosłych, pływacką dla dzieci, biegową, kolarską, bowlingu) dla dzieci, młodzieży i dorosłych aktywnie uprawiających sport, klasyfikowane są do symbolu PKWiU 2008 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wówczas ich świadczenie podlega, począwszy od 1 stycznia 2011 r., opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl