IBPP3/443-368/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-368/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 20 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) oraz rozpoznania importu usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) oraz rozpoznania importu usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się produkcją przewodów wysokociśnieniowych dla branży motoryzacyjnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa usługi od kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju (Polski), m.in. we Francji, Włoszech oraz w Niemczech. Usługi te polegają głównie na sortowaniu, wycinaniu, demontażu, dogrzewaniu, czyszczeniu itp. Problemem jest odpowiednie zakwalifikowanie nabywanych usług do właściwej kategorii usług. Wątpliwości dotyczą m.in. określenia jakie prace stanowią "usługi na rzeczowym majątku ruchomym", a jakie badania i analizy techniczne oraz jak powinno się dokumentować takie czynności.

Usługi wykonywane przez podmioty spoza terytorium Polski, polegały na:

1.

dzieleniu części po kontroli wizualnej oraz na dodatkowej obróbce,

2.

obróbce dodatkowej obcej, które dotyczyły prac związanych z reklamacją - faktura zawiera również pozycję dotyczącą wynagrodzenia członków zarządu za prace wykonane w związku z reklamacją,

3.

sortowaniu i przeróbce uszczelek do drzwi samochodowych,

4.

sortowaniu profili - dodatkowo w związku z tą usługą kontrahent poniósł koszty w związku z wynajęciem wózka widłowego do przewiezienia sortowanych profili,

5.

sortowaniu profili-dodatkowo w związku z tą usługą - faktura zawiera pozycje, która dotyczy transportu wadliwych materiałów do strefy, w której zostaną one przesortowane,

6.

selekcji i rekwalifikacji wysyłanych materiałów,

7.

rozpoznaniu i analizie wysyłanego przez Spółkę towaru oraz wystawieniu dokumentu reklamacyjnego, w związku z odrzuceniem wadliwego towaru.

Wnioskodawca pismem z dnia 14 lipca 2008 r. uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób.

Spółka kwalifikuje wszystkie usługi wymienione w pkt 1-7 do usług w zakresie badań i analiz technicznych. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 6 czerwca 2005 r. wymienione usługi selekcji wyrobów, polegające na przeglądzie wyrobów gotowych, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi przeglądów technicznych pozostałe".

Miejscem świadczenia jest w takim przypadku Polska, a to wymusza na Spółce opodatkowanie tej usługi polskim podatkiem VAT. Ponadto Spółka jest obowiązana wystawić wewnętrzną fakturę VAT z tytułu importu usług - co też czyni. Spółka wskazuje również, że większość kontrahentów nalicza własny krajowy podatek VAT, w takim przypadku Spółka jako podstawę opodatkowania polskim podatkiem VAT przyjmuje wykazaną w fakturze kwotę brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Do jakiej kategorii czynności opodatkowanych ustawą o podatku od towarów i usług Spółka powinna zakwalifikować usługi wskazane powyżej w pkt 1-7, czy do usług na majątku ruchomym, czy też do badań i analiz technicznych.

2.

Czy przedmiotowe usługi powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce.

3.

Czy nabycie tych usług należy traktować jako import usług, co wymusza wystawianie przez spółkę faktur wewnętrznych.

Zdaniem Wnioskodawcy regulacje ustawy o VAT w żaden sposób nie definiują co należy rozumieć pod pojęciem "usług na rzeczowym majątku ruchomym". Jak sama nazwa wskazuje powinny to być usługi, które nie są związane z nieruchomościami. Przykładów usług na rzeczowym majątku ruchomym, które można odnaleźć w urzędowych interpretacjach podatkowych jest kilkanaście. Można tutaj wymienić np. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie (Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, 12 stycznia 2006 r., 1472/RPP1/443-29/06/KB). Podobnych przykładów, które mogą być pomocne w określeniu usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) nie sposób znaleźć. Można oprzeć się jedynie na analizie językowej. I tak, badania techniczne można rozumieć, jako prace zmierzające do poznania czegoś za pomocą analizy techniczno-naukowej, z kolei analizy techniczne to np. badanie składu chemicznego substancji lub metoda badawcza polegająca na wyodrębnieniu z danej całości jej elementów i badaniu każdego z osobna. Spółka posiada wydaną w tej kwestii opinię z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 6 czerwca 2005 r. Zgodnie z tą opinią wymienione usługi selekcji wyrobów, polegające na przeglądzie wyrobów gotowych, mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 74.30.15-00.00 "Usługi przeglądów technicznych pozostałe".

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) w przypadku świadczenia usług zakwalifikowanych do usług na majątku ruchomym miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone. Natomiast w przypadku usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) miejscem świadczenie będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada swoją siedzibę (art. 27 ust. 4 pkt 3). Zatem zakwalifikowanie usługi do jednej z powyższych kategorii decyduje o miejscu opodatkowania takiej usługi.

Mając na uwadze powyższe, Spółka kwalifikuje usługi wymienione w pkt 1-7 do usług w zakresie badań i analiz technicznych. Miejscem świadczenia jest w takim przypadku Polska, a to wymusza na Spółce opodatkowanie tej usługi polskim podatkiem VAT. Ponadto, Spółka jest obowiązana wystawić wewnętrzną fakturę VAT z tytułu importu usług - co też czyni. Spółka wskazuje, że większość kontrahentów nalicza własny krajowy podatek VAT, w takim przypadku Spółka jako podstawę opodatkowania polskim podatkiem VAT przyjmuję wskazaną w fakturze kwotę brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawowa zasada regulująca miejsce świadczenia przy świadczeniu usług wynika z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w którego w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jest to ogólna zasada określająca miejsce świadczenia, od której to zasady ustawodawca wprowadził szereg wyjątków.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 ww. ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym.

Analogiczne postanowienia zawierają przepisy art. 56 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE seria L Nr 347 str. 1), w myśl których miejscem świadczenia wymienionych poniżej usług, wykonywanych na rzecz usługobiorców mających siedzibę poza Wspólnotą lub na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego świadczone są usługi lub, w przypadku ich braku, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu:

a.

przeniesienie i cesja praw autorskich, patentów, licencji, praw do znaków towarowych i handlowych oraz praw pokrewnych;

b.

usługi reklamy;

c.

usługi konsultantów, inżynierów, firm konsultingowych, prawników, księgowych oraz inne podobne usługi, jak również przetwarzanie danych i dostarczanie informacji;

d.

zobowiązanie do całkowitego lub częściowego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej lub korzystania z prawa, o którym mowa w niniejszym ustępie;

e.

usługi bankowe, finansowe i ubezpieczeniowe, łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów;

f.

zapewnianie personelu;

g.

wynajem rzeczowego majątku ruchomego, z wyjątkiem wszystkich środków transportu;

h.

usługi dostępu do systemu gazowego i systemu dystrybucji energii elektrycznej oraz usługi transportu lub przesyłu poprzez te systemy, a także inne bezpośrednio z nimi związane usługi;

i.

usługi telekomunikacyjne;

j.

usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;

k.

usługi świadczone drogą elektroniczną, takie jak usługi, o których mowa w załączniku II;

l.

usługi świadczone przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osoby trzeciej, jeśli pośredniczą oni w świadczeniu usług, o których mowa w niniejszym ustępie.

A zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi stanowią import usług. Podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tego jest usługobiorca, czyli Wnioskodawca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabywa usługi kwalifikowane przez niego do grupowania PKWiU 74.3 mieszczące się w zakresie badań i analiz technicznych od kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju m.in. we Francji, Włoszech oraz w Niemczech.

Zatem w świetle powyższego miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium kraju tj. Polska.

Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy i jest to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stanowi natomiast, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Przepisu tego nie stosuje się jednak w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca (art. 17 ust. 2). W myśl art. 17 ust. 3 ustawy w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

1.

miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - zgodnie z art. 27 ustawy o VAT jest terytorium Polski,

2.

usługodawcą musi być podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty czy też poza jej terytorium,

3.

usługobiorcą jest podatnik tj. osoba prawna, jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej bądź osoba fizyczna mająca siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

Wnioskodawca rozlicza ww. transakcję importu usług za pomocą dokumentu - faktury VAT wewnętrznej - wystawionej zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy, który wskazuje, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W myśl art. 29 ust. 17 ww. ustawy podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 25 ust. 2).

Reasumując, nabywane przez Wnioskodawcę usługi, zgodnie z przedstawioną klasyfikacją PKWiU, należy zaliczyć do usług w zakresie badań i analiz technicznych ("usługi przeglądów technicznych pozostałe" - PKWiU 74.30.15-00.00), które podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy, tj. na terytorium Polski.

W związku z faktem, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 2 - 3, Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu importu tych usług i ma obowiązek wystawić na tę okoliczność fakturę wewnętrzną, zgodnie z art. 106 ust. 7. Podstawą opodatkowania będzie kwota, którą Wnioskodawca jest obowiązany zapłacić. Jeśli usługodawca nalicza przy tych transakcjach krajowy podatek stanowi on również element podstawy opodatkowania jako część kwoty, którą Wnioskodawca jest obowiązany zapłacić kontrahentowi.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności.

Tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl