IBPP3/443-366/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-366/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.) pismem z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizn w przedstawionym we wniosku zaistniałym stanie faktycznym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizn w przedstawionym we wniosku zaistniałym stanie faktycznym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 lutego 2011 r., znak: IBPP3/443-940/11/PH IBPBI/2/423-1775/10/CzP oraz pismami z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) i z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca - Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. W przeszłości również nie prowadził żadnej działalności gospodarczej, ani też nie był podatnikiem VAT. Działa w oparciu o statut, którego kserokopię załącza.

Wnioskodawca posiadał od wielu lat nieruchomość gruntową, która to nieruchomość pochodziła (została nabyta) z wkładów i składek członkowskich członków Kółka Rolniczego wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce.

Na mocy uchwały członków Kółka Rolniczego, nieruchomość ta została sprzedana. Wnioskodawca załączył kserokopię aktu notarialnego z dnia 27 sierpnia 2010 r.

Na mocy uchwały członkowie Kółka Rolniczego postanowili, że uzyskane środki (z tej sprzedaży) zostaną przeznaczone na potrzeby lokalnej społeczności w postaci darowizn:

* na cele kultu religijnego; zostaną ufundowane dzwony dla Kościoła,

* na cele statutowe Ochotniczej Straży Pożarnej; remont zaplecza socjalno-bytowego dla członków OSP, specjalistyczne szkolenia i zawody; zakup nowego wyposażenia, prewencja przeciwpożarowa,

* na cele statutowe Ludowego Klubu Sportowego; wspieranie sportu, rekreacji, zajęć z młodzieżą, zawodów sportowych, utrzymania obiektów sportowych, itp. realizowanych przez LKS dla mieszkańców wsi,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - poprzez wsparcie Koła Gospodyń Wiejskich, które to Koło działa w ramach Kółka Rolniczego; wspieranie i kontynuowanie regionalnych tradycji, promocji lokalnych wyrobów spożywczych i rękodzieła, występów kulturalnych, itp. działań na rzecz lokalnej społeczności,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - w postaci sfinansowania części kosztów remontu sali gimnastycznej w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - w postaci sfinansowania budowy amfiteatru.

Darowizna na cele kultu religijnego będzie miała postać zakupu ze środków Wnioskodawcy dzwonów i przekazanie ich Kościołowi. Pozostałe darowizny będą miały postać przelewu środków finansowych (dla LKS i szkoły) na wskazany rachunek bankowy. Wydatki na rzecz Koła Gospodyń Wiejskich i budowę amfiteatru zostaną pokryte przelewami z rachunku Wnioskodawcy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż na dzień uzupełnienia wniosku, to jest 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca dokonał już niżej wymienione darowizny:

1.

Na rzecz Parafii Kościoła Rzymskokatolickiego - 3 dzwony o łącznej wartości brutto 81.862,00 zł w grudniu 2010 r. i pokryto koszty transportu tych dzwonów na kwotę 1.464,00 zł.

2.

Sfinansowano wydatki na oświetlenie stadionu i zakup kosiarki do koszenia tego stadionu dla Ludowego Klubu Sportowego na łączną kwotę 21.464,00 zł w grudniu 2010 r.

3.

Sfinansowano wydatki na remont sali gimnastycznej w zespole Szkolno-Gimnazjalnym na łączną kwotę brutto 22.892,76 zł w styczniu i lutym 2011 r.

4.

Dla Ochotniczej Straży Pożarnej pokryto wydatki dotyczące powiększenia ich działki służącej celom statutowym OSP (geodeta, mapki, akt notarialny) na łączną kwotę 1.847, 00 zł oraz sfinansowano remont okien i drzwi w budynku OSP na łączną kwotę 19.951, 29 zł.

Dokonane "sfinansowania" polegały w całości na dokonaniu zakupów na rzecz Wnioskodawcy i przekazaniu ich (darowaniu) wskazanym podmiotom.

W 2011 r. Wnioskodawca planuje sfinansować wydatki:

* dla celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich,

* zakup mebli ogrodowych (plac zabaw) dla przedszkola publicznego,

* rozpocząć finansowanie wydatków związanych z budową amfiteatru,

będą to głównie koszty planistyczne oraz koszty niezbędnych uzgodnień i opłat administracyjnych.

Od zakupionych dzwonów jak i pozostałych wydatków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów.

Działalność Wnioskodawcy sprowadza się do rozdawania w formie darowizn swojego majątku zgromadzonego przed 1989 r. Wnioskodawca uważa, że taka działalność w ogóle nie podlega pod ustawę o VAT, ale chce mieć urzędowe potwierdzenie takiego stanowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizny, które zostały już dokonane, będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 15 marca 2011 r., dokonywane darowizny nie podlegają pod przepisy ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., przez towary rozumiało się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty;

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem towarami są rzeczy, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, części rzeczy, a także wszelkie postacie energii.

Wszystko zatem co nie mieści się w granicach przedstawionego wyżej pojęcia zaliczane jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Pieniądz, jako środek płatniczy, nie jest towarem w znaczeniu tej ustawowej definicji. Tym samym darowizny pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieszczą się zakresie czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ww. ustawy.

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zwrócić uwagę należy na fakt, że Wnioskodawca oprócz darowizn rzeczowych dokonuje również nieodpłatnego świadczenia usług. Stosownie zatem do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

A zatem z przepisów ustawy o VAT wynika, iż organizacje, w tym również takie jak Kółka Rolnicze, co do zasady mogą być podatnikami podatku VAT, nawet jeśli przedmiotem ich działalności jest realizacja celów statutowych. Bez znaczenia pozostaje tutaj cel lub rezultat takiej działalności.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca posiadał od wielu lat nieruchomość gruntową, która to nieruchomość pochodziła (została nabyta) z wkładów i składek członkowskich członków Kółka Rolniczego wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce.

Na mocy uchwały członków Kółka Rolniczego, nieruchomość ta została sprzedana (akt notarialny z dnia 27 sierpnia 2010 r.).

Na mocy uchwały członkowie Kółka Rolniczego postanowili, że uzyskane środki (z tej sprzedaży) zostaną przeznaczone na potrzeby lokalnej społeczności w postaci darowizn:

* na cele kultu religijnego; zostaną ufundowane dzwony dla Kościoła,

* na cele statutowe Ochotniczej Straży Pożarnej; remont zaplecza socjalno-bytowego dla członków OSP, specjalistyczne szkolenia i zawody; zakup nowego wyposażenia, prewencja przeciwpożarowa,

* na cele statutowe Ludowego Klubu Sportowego; wspieranie sportu, rekreacji, zajęć z młodzieżą, zawodów sportowych, utrzymania obiektów sportowych, itp. realizowanych przez LKS dla mieszkańców wsi,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - poprzez wsparcie Koła Gospodyń Wiejskich, które to Koło działa w ramach Kółka Rolniczego; wspieranie i kontynuowanie regionalnych tradycji, promocji lokalnych wyrobów spożywczych i rękodzieła, występów kulturalnych, itp. działań na rzecz lokalnej społeczności,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - w postaci sfinansowania części kosztów remontu sali gimnastycznej w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym,

* na cele statutowe Wnioskodawcy - Kółka rolniczego - w postaci sfinansowania budowy amfiteatru.

Darowizna na cele kultu religijnego będzie miała postać zakupu ze środków Wnioskodawcy dzwonów i przekazanie ich Kościołowi. Pozostałe darowizny będą miały postać przelewu środków finansowych (dla LKS i szkoły) na wskazany rachunek bankowy. Wydatki na rzecz Koła Gospodyń Wiejskich i budowę amfiteatru zostaną pokryte przelewami z rachunku Wnioskodawcy.

Na dzień uzupełnienia wniosku, to jest 28 lutego 2011 r. Wnioskodawca dokonał już niżej wymienione darowizny:

1.

Na rzecz Parafii Kościoła Rzymskokatolickiego - 3 dzwony o łącznej wartości brutto 81.862,00 zł w grudniu 2010 r. i pokryto koszty transportu tych dzwonów na kwotę 1.464,00 zł.

2.

Sfinansowano wydatki na oświetlenie stadionu i zakup kosiarki do koszenia tego stadionu dla Ludowego Klubu Sportowego na łączną kwotę 21.464,00 zł w grudniu 2010 r.

3.

Sfinansowano wydatki na remont sali gimnastycznej w zespole Szkolno-Gimnazjalnym na łączną kwotę brutto 22.892,76 zł w styczniu i lutym 2011 r.

4.

Dla Ochotniczej Straży Pożarnej pokryto wydatki dotyczące powiększenia ich działki służącej celom statutowym OSP (geodeta, mapki, akt notarialny) na łączną kwotę 1.847, 00 zł oraz sfinansowano remont okien i drzwi w budynku OSP na łączną kwotę 19.951, 29 zł.

Dokonane "sfinansowania" polegały w całości na dokonaniu zakupów na rzecz Wnioskodawcy i przekazaniu ich (darowaniu) wskazanym podmiotom.

Od zakupionych dzwonów jak i pozostałych wydatków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Opodatkowaniu podlega również nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest związane z prowadzonym przedsiebiorstwem, a podatnikowi przysługiwało przy nabyciu towarów i usług z nimi związanymi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

świetle powyższego stwierdzić należy, że skoro od zakupionych towarów i usług, które Wnioskodawca dotychczas przekazał na rzecz Parafii Kościoła Rzymskokatolickiego, Ludowego Klubu Sportowego, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich zakupu, to czynność ich nieodpłatnego przekazania - darowizna - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do dokonanego przez Wnioskodawcę nieodpłatnego świadczenia usług związanego z remontem sali gimnastycznej, Ochotniczej Straży Pożarnej czynność ta również nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z towarami i usługami z nimi związanymi.

A zatem wszystkie dokonane darowizny opisane we wniosku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 marca 2011 r., iż dokonywane darowizny nie podlegają pod przepisy ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo należy wskazać, że również darowizny pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania darowizn w zaistniałym stanie faktycznym. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej oraz w zakresie opodatkowania darowizn w przedstawionym zdarzeniu przyszłym została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl