IBPP3/443-366/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-366/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2009 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz posiada status zarejestrowanego handlowca. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje i dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi - olejami smarowymi. Ze względu na klasyfikację tych wyrobów w przepisach akcyzowych można wydzielić dwa zakresy działalności Spółki

I.

W zakresie olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z krajów członkowskich Unii Europejskiej (dalej: "UE") oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE oleje smarowe, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia, które posiadają status podmiotu zużywającego na gruncie ustawy akcyzowej.

II.

W zakresie produktów, które są wyrobami, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej (zarówno takie, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 3403, jak i te wymienione w załączniku nr 2 do ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 2710 11 21, CN 2710 11 25), Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z UE ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE ww. oleje, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia.

Usługa fluidcare polega na stosowania przez pracowników Spółki w maszynach produkcyjnych kontrahentów produktów, w tym olejów smarowych, niezbędnych do ich właściwej pracy (utrzymania ruchu maszyn). Proces ten funkcjonuje na zasadzie outsourcingu w zakładach produkujących elementy metalowe (części samochodowe, łączniki, butle gazowe etc). W trakcie świadczenia usługi oleje nie są zużywane do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Również odsprzedawane oleje nie są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Opisane w niniejszym stanie faktycznym wyroby akcyzowe są określone we wniosku zbiorczą nazwą jako "oleje smarowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowanie olejów smarowych, które nie są wykorzystywane na cele opałowe bądź napędowe, jako domieszki bądź, które nie są przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych jest zgodne z prawem wspólnotowym.

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowanie olejów smarowych przewidziane w ustawie akcyzowej, które nie są wykorzystywane na cele opałowe bądź napędowe, jako domieszki oraz które nie są przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych jest niezgodne z prawem wspólnotowym.

Należy zwrócić uwagę, że oleje smarowe nie są wyrobami objętymi zharmonizowanym podatkiem akcyzowym. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 4 pkt b Dyrektywy energetycznej nie znajduje ona zastosowania do produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzania. Przepis ten powoduje również, że wyroby używane w tych innych celach nie są uznawane za produkty energetyczne, co potwierdza pkt 44 wyroku ETS z dnia 5 lipca 2007 r., sygn. C-145/96, C-l46/06. Nie ma do nich więc m.in. zastosowania minimalny poziom opodatkowania wskazany w tej Dyrektywie.

Do olejów smarowych, które nie są wykorzystywane jako paliwa silnikowe bądź paliwa do ogrzania nie znajdują również zastosowania przepisy Dyrektywy horyzontalnej. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 Dyrektywy energetycznej, Dyrektywa horyzontalna znajduje zastosowanie jedynie do wymienionych w tym przepisie, wg kodów CN, produktów energetycznych. Jak Spółka powyżej wskazała oleje smarowe nie zostały uznane natomiast za produkty energetyczne.

Należy jednak wskazać, że niektóre przepisy Dyrektywy horyzontalnej odnoszą się również do innych wyrobów, niż produkty energetyczne. Takim przepisem jest art. 3 ust. 3 Dyrektywy horyzontalnej, zgodnie z którym państwa członkowskie zachowują prawo do wprowadzenia lub utrzymywania podatków na wyroby inne niż m.in. produkty energetyczne pod warunkiem jednak, że podatki te nie powodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu miedzy państwami członkowskimi. Takie stanowisko potwierdza wyrok ETS z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawach o sygn. C-145/06, C146/06. Trybunał w pkt 41-42 wyroku stwierdził w szczególności, że państwa członkowskie są uprawnione do wprowadzania opodatkowania olejów smarowych, przy czym nie może to powodować naruszenia innych przepisów prawa wspólnotowego, w tym art. 25 oraz 90 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Przede wszystkim jednak takie opodatkowanie nie może powodować zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy.

Należy zauważyć, że mechanizmy opodatkowania olejów smarowych, w szczególności wymagania dotyczące stosowania zwolnienia powodują zwiększenie formalności w momencie wwiezienia olejów na terytorium Polski. Tym samym następuje wzrost formalności w momencie przekroczenia granicy.

Spółka stoi więc na stanowisku, że system opodatkowania olejów smarowych przyjęty w ustawie akcyzowej powoduje naruszenie swobody przepływu towarów poprzez zwiększenie formalności związanych z przekroczeniem granicy. Przyjęte rozwiązania w zakresie opodatkowania olejów smarowych są więc niezgodne z prawem Wspólnotowym i nie mogą być stosowane. Takie stanowisko potwierdza wyrok WSA w Szczecinie z 20 maja 2008 r., sygn. I SA/Sz 62/08, w uzasadnieniu którego sąd stwierdził m.in., że: "Uznanie przez polskie ustawodawstwo powyższych wyrobów za wyroby akcyzowe zharmonizowane, niezależnie od ich zastosowania wbrew jasno sformułowanym przepisom Dyrektywy Energetycznej i wyłączającym stosowanie Dyrektywy Horyzontalnej przesądza zdaniem Sądu o niezgodności przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisami wykonawczymi w takim zakresie jakim uznają wyroby oznaczone kodem CN 2710 19 71 -2710 19 99 za wyroby akcyzowe zharmonizowane niezależnie od tego, do jakich celów są przeznaczone, które podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisom wykonawczym a więc określają warunki zwolnienia od podatku akcyzowego".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że wobec sprzeczności polskich przepisów akcyzowych wprowadzających opodatkowanie olejów smarowych podatkiem akcyzowym z art. 3 ust. 3 Dyrektywy horyzontalnej podatek ten nie może być nakładany. Tym samym, oleje smarowe, zdaniem Spółki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w poz. 37 załącznika nr 1 wymienione zostały wyroby, oznaczone kodem CN 3403, preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Ponadto zauważyć należy, iż Dział 27 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) obejmuje m.in. oleje ciężkie. Zgodnie z WTC do olejów ciężkich zaliczane są oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do CN 2710 19 69 oraz oleje smarowe; pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99. Odnośnie zatem wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 (zaliczonych zgodnie z WTC do benzyn specjalnych) stwierdzić należy, iż nie mogą one być klasyfikowane jako oleje smarowe. Zatem w odniesieniu do wyrobów zaliczanych do kodu CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 powołane wyroki sądowe nie mają zastosowania, bowiem przedmiotowe wyroki odnoszą się do olejów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 2710.

Odnośnie natomiast olejów i preparatów smarowych określonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 stwierdza się co następuje:

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 oraz wyroby objęte pozycja CN 3403.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych o kodach od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika wprost, iż na gruncie ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodzie CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 są wyrobami energetycznymi podlegającymi regulacjom tej ustawy a stawka akcyzy wynosi 1180,00 zł/1000l.

Natomiast stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z cyt. wyżej przepisów wynika wprost, iż na gruncie ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodzie CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 oraz 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 są wyrobami energetycznymi podlegającymi regulacjom tej ustawy, przy czym w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 stawka akcyzy wynosi 1180,00 zł/1000l. Natomiast wyroby oznaczone kodem CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 jako niewymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy są opodatkowane zerową stawką akcyzy gdy nie są przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Na mocy § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnione zostały od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Odnośnie regulacji wspólnotowych w przedmiotowej sprawie należy zauważyć co następuje. Źródłami prawa wspólnotowego w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych są Dyrektywa Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą horyzontalną, oraz Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą energetyczną.

W świetle wskazanych przepisów prawa wspólnotowego wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99 zostały ujęte w katalogu wyrobów energetycznych określonym w art. 2 ust. 1 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

Zauważyć przy tym należy, iż powyższy katalog obejmuje zarówno wyroby, do których istnieje obowiązek stosowania przepisów dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r., jak i wyroby, do których przepisy tej dyrektywy mają zastosowanie fakultatywne.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do postanowień art. 2 ust. 4 lit. b) (tiret pierwszy) dyrektywy 2003/96/WE, przepisy zawarte w tej dyrektywie nie mają zastosowania do wyrobów energetycznych używanych do celów innych niż napędowe lub opałowe. Na mocy art. 2 lit. b) i e w związku z ust. 5 tej dyrektywy produktami energetycznymi są wyroby objęte kodem CN 2710 i 3403 w tym m.in. oleje smarowe o CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Zatem, chociaż ww. wyroby wykorzystywane w inny sposób niż jako paliwo napędowe lub grzewcze objęte są definicją wyrobów energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE, to są one wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy, jeżeli są wykorzystywane do innych celów niż paliwo silnikowe lub opałowe do ogrzewania. Powyższe postanowienia dyrektywy energetycznej zostały wprost implementowane do ustawy o podatku akcyzowej w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodem CN 3403, 271011 21, 2710 11 25, co znajduje wyraz w cyt. wyżej przepisach art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe nie oznacza jednak, że państwa członkowskie pozbawione są możliwości wprowadzania własnych regulacji, nie podlegających harmonizacji z prawem wspólnotowym w tym zakresie.

Należy podkreślić, że państwa członkowskie są uprawnione do opodatkowania olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, z poszanowaniem prawa wspólnotowego (wyrok z dnia 14 lutego 1995 r. sygn. C-279/93).

Tak więc zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy horyzontalnej 92/12/EWG, państwa członkowskie zachowują prawo do wprowadzania lub utrzymania podatków na wyroby inne niż te wymienione w ust. 1 tej dyrektywy pod warunkiem, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między państwami członkowskimi. Mając na uwadze powyższe, Rzeczpospolita Polska utrzymała opodatkowanie podatkiem akcyzowym olejów smarowych o CN 2710 19 71-83, 27 10 19 87-99, w tym również ww. olejów smarowych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, które były opodatkowane również w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r. Na gruncie obowiązującego prawa, oleje smarowe wykorzystywane do innych celów niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, które (w świetle wyroku ETS z 5 lipca 2007 r. C-145/06 i C-146/06) nie są wyrobami, o których mowa w art. 3 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy horyzontalnej, są opodatkowane akcyzą, na co wyraźnie pozwalają ww. przepisy dyrektywy, z zachowaniem warunków, że opodatkowanie to nie zwiększy formalności w przepływie towarów przez granicę.

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, w zakresie podatku akcyzowego przy zachowaniu określonych warunków, możliwe jest zwolnienie od akcyzy olejów smarowych na zasadach określonych w § 10 pkt 2 ww. roporządzenia.

W tym miejscu podkreślić należy, iż przepisy dyrektyw nie zabraniają państwom członkowskim wprowadzenia systemów opodatkowania zbieżnych z ujednoliconym systemem opodatkowania funkcjonującym w ramach Wspólnoty także w zakresie który nie podlega harmonizacji.

Państwa członkowskie wprowadzając zwolnienie od akcyzy dla olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż opałowe lub napędowe mogą dowolnie określić warunki korzystania z tego zwolnienia.

Odrębną kwestią jest objęcie produktów energetycznych - w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE - postanowieniami dyrektywy 92/12/EWG w zakresie kontroli, posiadania i przemieszczania wyrobów.

Wskazać należy, iż produkty energetyczne, które podlegają przepisom dyrektywy 92/12/EWG, zostały wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE. Pozostaje faktem, iż w katalogu ww. produktów energetycznych nie zostały ujęte wyroby o kodzie CN 2710 19, co oznacza, iż państwa członkowskie nie mają obowiązku stosować wobec tych wyrobów szczególnych zasad kontroli i przemieszczania określonych w dyrektywie 92/12/EWG. Podkreślić jednak należy, że objęcie przez państwo członkowskie wyrobów niewymienionych w art. 20 ust. 1 postanowieniami dyrektywy 92/12/EWG na terytorium tego państwa członkowskiego nie stanowi naruszenia przepisów prawa wspólnotowego. Przepis ten wymienia bowiem tylko produkty energetyczne, w stosunku do których przepisy dyrektywy 92/12/EWG dotyczące kontroli i przemieszczania stosuje się obligatoryjnie w wymianie wewnątrzwspólnotowej. Natomiast w odniesieniu do innych wyrobów, wyłączonych z zakresu obowiązywania dyrektywy 92/12/EWG, państwa członkowskie mogą stosować na swoim terytorium procedurę zawieszenia poboru akcyzy, o ile nie narusza to swobody wymiany towarów na wspólnym rynku. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż regulacje w zakresie wyrobów nieobjętych szczególnymi zasadami w zakresie kontroli, posiadania i przemieszczania na terytorium Wspólnoty Europejskiej należą do kompetencji poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Wyjaśnić również należy, że fakt, iż niektóre produkty energetyczne, zgodnie z art. 2 ust. 4 lit. b) (tiret pierwsze) dyrektywy 2003/96/WE, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (w związku z tym, że są wykorzystywane do innych celów niż napędowe lub opałowe), nie oznacza, iż do tych wyrobów nie stosuje się wspólnotowych przepisów w zakresie kontroli produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, określonych w dyrektywie 92/12/EWG. Celem dyrektywy 2003/96/WE jest bowiem opodatkowanie wyrobów energetycznych. Jeżeli przepis tej dyrektywy stanowi, że nie ma ona zastosowania do określonych wyrobów, to oznacza to tylko tyle, że nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zgodnie z zasadami tej dyrektywy. Ponadto art. 2 ust. 4 (zd. drugie) dyrektywy 2003/96/WE wprost stanowi, że do wyrobów energetycznych wymienionych w tym przepisie, m.in. używanych do innych celów niż napędowe lub opałowe, stosuje się art. 20 tej dyrektywy.

Podsumowując, stwierdzić należy, iż wyroby o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19-99 opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Natomiast wyroby akcyzowe objęte kodami CN 3403, 2710 11 21 i 2710 11 25 w sytuacji gdy są przeznaczone na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych są opodatkowane zerową stawką podatku akcyzowego. Jednakże produkty energetyczne objęte kodami CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 przeznaczone do celów wymienionych w § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w przypadkach o których mowa w tym przepisie, mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy.

Zatem krajowe regulacje w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów będących przedmiotem wniosku nie pozostają w sprzeczności z zasadami prawa wspólnotowego określonymi w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską (TWE) oraz w dyrektywach 2003/96/WE i 92/12/EWG. Powyższe regulacje krajowe są zgodne co do celu i rezultatu wyznaczonego postanowieniami dyrektywy 2003/96/WE. Nie naruszają również zasad wolnego handlu i swobodnej konkurencji, umożliwiając w równym stopniu wszystkim podmiotom prowadzenie działalności w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż regulacje krajowe dotyczące objęcia podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych takich jak oleje smarowych o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 87-99 oraz wyrobów o kodzie CN 3403, CN 2710 11 21 i 2710 11 25 są zgodne z przepisami dyrektywy 2003/96/WE i dyrektywy 92/12/EWG.

Na marginesie tut. organ chciałby zauważyć, że przywołany przez Wnioskodawcę wyrok WSA w Szczecinie sygn. I SA/SZ 62/08 został uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 29 maja 2009 r. sygn. I FSK 2057/08.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytań:

* Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę dla zastosowania zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w sytuacjach wskazanych w pkt I lit. a)-c) stanu faktycznego.

* Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej.

została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl