IBPP3/443-365/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-365/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem interfejsu wymiany danych dokonanym w ramach projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem interfejsu wymiany danych dokonanym w ramach projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-365/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektu kwalifikującego się do dofinansowania ze środków unijnych pn. "...". Liderem jest A. w...zaś Partnerem B. w..... Są to zakłady opieki zdrowotnej. Utworzenie interfejsu wymiany danych i usprawnienie przyjmowanych zgłoszeń na numer 112 znacznie przyspieszy wysyłanie ambulansu na miejsce zdarzenia. Zaoszczędzony czas w wypadku zagrożenia życia pacjenta ma wielkie znaczenie i zwiększa szansę przeżycia. W ramach realizowanego w pogotowiu unijnego projektu informatycznego powstał interfejs wymiany danych, który przyczyni się też do szybkiej identyfikacji dzwoniącej osoby chorej. Zakup interfejsu sfinansowany ze środków EFRR jest związany z usługami w zakresie opieki medycznej. Poniesiony podatek VAT ma bezpośredni związek z czynnościami zwolnionymi na podst. art. 43 ust. 1 pkt 18 i nie może zostać odliczony, nie służy czynnościom opodatkowanym, jest więc kosztem kwalifikowalnym i może być sfinansowany ze środków unijnych.

Ponadto w piśmie z dnia 15 maja 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonywane zakupy towarów i usług służą wyłącznie wykonywania czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zakupu interfejsu wymiany danych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Stanowisko wnioskodawcy:

Zakup, w ramach którego VAT został poniesiony, nie może zostać odliczony, gdyż ma bezpośredni związek z czynnościami zwolnionymi, nie służy czynnościom opodatkowanym. Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, zatem nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia interfejsu. Zakup łącznie z podatkiem VAT będzie uznawany za wydatek kwalifikowalny i może być sfinansowany ze środków EFRR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w kwestii dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z zakupem interfejsu wymiany danych uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach projekt pn. "..." dokonał zakupu interfejsu wymiany danych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonywane zakupy towarów i usług służą wyłącznie wykonywania czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych jak wskazano służą one wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawcy nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w związku z zakupami dokonanymi na potrzeby realizacji projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawo do odliczenia podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował świadczone przez siebie usługi jako czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl