IBPP3/443-360/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-360/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu do tut. organu 21 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-360/13/AŚ z dnia 7 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. z budżetu środków europejskich (85% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych gminy. Projekt jest realizowany w ramach działania 1.1. "Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Celem projektu jest wzrost wartości bezpośrednich inwestycji na terenie Gminy, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną obszarów gminnych, a poprzez to doprowadzi do wzrostu aktywności gospodarczej mieszkańców gminy, wzrostu liczby podmiotów gospodarczych i spadku stopy bezrobocia. Ponadto realizacja projektu umożliwi zmianę lokalizacji istniejących na terenie miasta uciążliwych podmiotów w zakresie produkcji i usług.

Przedmiotem projektu są prace budowlane polegające na kompleksowym uzbrojeniu Strefy Aktywności Gospodarczej, w ramach których planowane jest: budowa sieci kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji teletechnicznej oraz sieci kanalizacji deszczowej ze zbiornikiem wyrównawczym oraz pompownią ścieków deszczowych.

Dla potrzeb zasilania pompowni ścieków wykonane zostanie przyłącze energetyczne oraz zabudowana stacja transformatorowa. Teren pompowni zostanie ogrodzony i wybudowana zostanie do niego droga dojazdowa z placem manewrowym. Planowana infrastruktura powstanie na terenach, które stanowić będą drogi dojazdowe do terenów przeznaczonych na działalność produkcyjno - usługową.

Produktem projektu będzie:

* powierzchnia uzbrojonego terenu -17,51 ha,

* długość wybudowanych dróg - 0,105 km,

* długość wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej (deszczowej, ogólnospławnej) - 3,67965 km,

* długość wybudowanej sieci wodociągowej - 2,087 km,

* długość wybudowanej sieci energetycznej - 0,24 km

Gmina nie będzie ponosić kosztów projektowania i budowy sieci elektrycznej i gazowej, które wykonają na własny koszt Przedsiębiorstwo T i S. G.a, co wpłynie na optymalizację kosztów ponoszonych przez Gminę.

Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie również właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu oraz będzie odpowiedzialna za utrzymanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą. Sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz sieć wodociągowa zostanie nieodpłatnie przekazana do eksploatacji Przedsiębiorstwu Sp. z o.o., natomiast infrastruktura teletechniczna - przekazana do administrowania wybranemu operatorowi.

W okresie trwałości projektu, minimum 5 lat od zakończenia jego realizacji, żadne wartości nabyte w trakcie realizacji projektu nie zostaną zbyte, a przekazane odpowiednim podmiotom, które będą ją eksploatować w sposób nieodpłatny. Wykonanie robót określonych w projekcie powierzone zostanie wykonawcom wyłonionym zgodnie z ustawą - Prawo Zamówień Publicznych. Zamawiającym będzie Gmina, która będzie dokonywała płatności za nabyte roboty, towary i usługi, na podstawie faktur VAT, wystawionych przez wykonawców.

W piśmie z dnia 13 czerwca 2013 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Drogi wybudowane w ramach projektu będą drogami gminnymi w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Powstała infrastruktura drogowa nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności generujących podatek należny.

Powstała w wyniku realizacji projektu sieć kanalizacji sanitarnej (deszczowej, ogólnospławnej) oraz sieć wodociągowa będzie stanowiła własność Gminy i będzie nieodpłatnie przekazana do eksploatacji Przedsiębiorstwu Sp. z o.o, Powstałe obiekty nie będą generowały dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, czyli podatkiem należnym.

Powstała infrastruktura (kanalizacja) teletechniczna będzie stanowiła własność Gminy i będzie służyć zapewnieniu łączności internetowej, która będzie w przyszłości wykonana przez Gminę. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie generować dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Zbiornik wyrównawczy oraz pompownia ścieków wraz z przyłączem energetycznym oraz stacja transformatorowa będzie służyć do gromadzenia nadmiaru wody deszczowej, będzie stanowiła własność Gminy i będzie służyła wszystkim użytkownikom nieodpłatnie, nie będzie więc służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem

Plac manewrowy powstały w ramach realizacji projektu będzie służył do czynności związanych z obsługą zbiornika wyrównawczego, będzie stanowił własność Gminy i będzie ogólnodostępny. Nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym nie będzie generował obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Projekt będzie realizowany przez wyłonionego w drodze przetargu wykonawcę, gdzie zamawiającym będzie Gmina. Wykonawca będzie wystawiał na Gminę faktury VAT za wykonane roboty i usługi, za które Gmina dokona płatności, zgodnie z zawartą z wykonawcą umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego ze środków europejskich (EFRR).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na mocy art. 16 ust. 2 Konstytucji RP samorząd terytorialny sprawuje władzę publiczną i wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone ustawami dla innych władz publicznych. Tym samym Gminę uznać należy za organ władzy publicznej, wykonującej zadania publiczne (art. 163 i 164 Konstytucji RP).

Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy. Według przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. z późn. zm., do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 3a ww. ustawy). Tym samym zadania te uznać należy za wykonywane przez organ władzy publicznej w oparciu o ich wskazanie w przepisach prawa - ustawie o samorządzie gminnym.

Zadania te są tożsame z zadaniami opisanymi w prezentacji stanu faktycznego. Ponadto nie istnieje związek zakupów (wydatków planowanych do poniesienia na cele uzbrojenia technicznego terenu) z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie bowiem z art. 86 ustawy o VAT, odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe tylko wówczas, gdy nabywane przez Podatnika towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. W przypadku kompleksowego uzbrojenia terenu w Strefie Aktywności Gospodarczej - Gmina nie będzie uzyskiwała bezpośrednich ani pośrednich korzyści z uzbrojenia terenu. Infrastruktura techniczna powstała w ramach tego zadania zostanie przekazana podmiotom, które będą ją eksploatować w sposób nieodpłatny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. projektu, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia.

Z treści wniosku wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków zewnętrznych tj. z budżetu środków europejskich (85% dofinansowania) oraz w 15% ze środków własnych gminy.

Przedmiotem projektu są prace budowlane polegające na kompleksowym uzbrojeniu Strefy Aktywności Gospodarczej, w ramach których planowane jest: budowa sieci kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji teletechnicznej oraz sieci kanalizacji deszczowej ze zbiornikiem wyrównawczym oraz pompownią ścieków deszczowych.

Dla potrzeb zasilania pompowni ścieków wykonane zostanie przyłącze energetyczne oraz zabudowana stacja transformatorowa. Teren pompowni zostanie ogrodzony i wybudowana zostanie do niego droga dojazdowa z placem manewrowym. Planowana infrastruktura powstanie na terenach, które stanowić będą drogi dojazdowe do terenów przeznaczonych na działalność produkcyjno - usługową.

Gmina nie będzie ponosić kosztów projektowania i budowy sieci elektrycznej i gazowej, które wykonają na własny koszt Przedsiębiorstwo T. i S. G., co wpłynie na optymalizację kosztów ponoszonych przez Gminę.

Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie również właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu oraz będzie odpowiedzialna za utrzymanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą.

Drogi wybudowane w ramach projektu będą drogami gminnymi w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Powstała infrastruktura drogowa nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności generujących podatek należny.

Powstała w wyniku realizacji projektu sieć kanalizacji sanitarnej (deszczowej, ogólnospławnej) oraz sieć wodociągowa będzie stanowiła własność Gminy i będzie nieodpłatnie przekazana do eksploatacji Przedsiębiorstwu Sp. z o.o, Powstałe obiekty nie będą generowały dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, czyli podatkiem należnym.

Powstała infrastruktura (kanalizacja) teletechniczna będzie stanowiła własność Gminy i będzie służyć zapewnieniu łączności internetowej, która będzie w przyszłości wykonana przez Gminę. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie generować dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Zbiornik wyrównawczy oraz pompownia ścieków wraz z przyłączem energetycznym oraz stacja transformatorowa będzie służyć do gromadzenia nadmiaru wody deszczowej, będzie stanowiła własność Gminy i będzie służyła wszystkim użytkownikom nieodpłatnie, nie będzie więc służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem

Plac manewrowy powstały w ramach realizacji projektu będzie służył do czynności związanych z obsługą zbiornika wyrównawczego, będzie stanowił własność Gminy i będzie ogólnodostępny. Nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym nie będzie generował obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Przypomnieć w tym miejscu należy, że podstawowym aspektem którego spełnienia należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług, jest późniejsze (finalne) wykorzystanie ich w wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego w ramach ww. projektu zadania inwestycyjnego, którego przedmiotem była budowa sieci kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji teletechnicznej oraz sieci kanalizacji deszczowej ze zbiornikiem wyrównawczym oraz pompownią ścieków deszczowych, dróg gminnych oraz placu manewrowego należy stwierdzić, że nie zostają spełnione podstawowe przesłanki warunkujące przedmiotowe prawo do odliczenia.

Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy w kwestii tego zagadnienia w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wskazał, iż powstała infrastruktura drogowa (drogi gminne, plac manewrowy), sieć kanalizacji sanitarnej (deszczowej, ogólnospławnej) oraz sieć wodociągowa, infrastruktura (kanalizacja) teletechniczna, zbiornik wyrównawczy oraz pompownia ścieków wraz z przyłączem energetycznym oraz stacja transformatorowa nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności generujących podatek należny.

Zatem warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym przypadku nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - poniesione wydatki związane z budową wskazanej powyżej infrastruktury nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...".

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że infrastruktura drogowa (drogi gminne, plac manewrowy), sieć kanalizacji sanitarnej (deszczowej, ogólnospławnej) oraz sieć wodociągowa, infrastruktura (kanalizacja) teletechniczna, zbiornik wyrównawczy oraz pompownia ścieków wraz z przyłączem energetycznym oraz stacja transformatorowa nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności generujących podatek należny.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl