IBPP3/443-356/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-356/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu do tut. organu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej: "Czy spółka Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wszystkich zakupów w ramach zrealizowanego projektu pn. "...".

Prośba o wydanie interpretacji jest podyktowana tym, iż w dniu 1 stycznia 2010 r. Szpital został wniesiony aportem do spółki, transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe potwierdza interpretacja z 27 października 2010 r. IBPP3/443-772/10/PK. Tym samym prawa i obowiązki wynikające z umowy z Wojewodą dotyczącej dofinansowania projektu pn. "..." zostały przeniesione na Wnioskodawcę. Zgodnie z pismem Dyrektora Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Wojewódzkiego, z dnia 15 lutego 2008 r., Szpital został zobowiązany do dostarczania co rocznie przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektu, dokumentacji dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT dla projektu zrealizowanego przez Szpital w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (dalej ZPORR) pn. "....".

Charakterystyka projektu:

W grudniu 2008 r... reprezentowany Dyrektora Szpitala podpisał umowę o numerze z Wojewodą, na dofinansowanie projektu pn. "...." Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, Działania 1.3 - Regionalna infrastruktura społeczna. Realizacja projektu obejmowała okres 16 sierpnia 2005 - 30 września 2008 r. Projekt obejmował zakup sprzętu medycznego będącego wyposażeniem dwóch sal operacyjnych, zakup aparatu USG, zakup oprogramowania komputerowego z wdrożeniem oraz wykonanie sieci informatycznej. Zakres czynności i usług, które Szpital wykonywał, a obecnie wykonuje Wnioskodawca i będzie wykonywał w przyszłości za pomocą zakupionych urządzeń medycznych wraz z aparatem USG i z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i sieci informatycznej, podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. PKWiU 85.11 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze). W związku z powyższym Wnioskodawca nie może odliczyć kwoty podatku VAT zawartej w wyżej wymienionych zakupach sprzętu medycznego wraz z aparatem USG, zakupie oprogramowania komputerowego z wdrożeniem i sieci informatycznej. Szpital wykazał wartość brutto (łącznie z podatkiem VAT) zakupionego sprzętu medycznego wraz z aparatem USG i zakupionego oprogramowania komputerowego jako wydatek kwalifikowałny i otrzymał zwrot tych wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zgodnie z umową do wartości kwoty dofinansowania w 75%). Do niniejszego pisma dołączamy Tabele 1 Zestawienie faktur dokumentujących realizacje projektu "...", która przedstawia zestawienie faktur wraz z wyszczególnionym podatkiem VAT dotyczącym realizowanego projektu, dotyczącego wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowanych.

Wnioskodawca prowadzi marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jednakże podatek VAT, który został wykazany w deklaracjach podatkowych dotyczy działalności nie mającej bezpośredniego związku z zrealizowanym projektem w ramach ZPORR. Wnioskodawca prowadzi działalność w ponad 99% zwolnioną z podatku od towarów i usług (PKWiU 85.11, na podstawie zał. Nr 4 poz. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.). (PKWiU 86.10 art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze). Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, które są opodatkowane podatkiem VAT wraz z ich udziałem% w łącznej sprzedaży to:

TABELA Nr 2 - PDF str. 3

Wnioskodawca nie odliczył w 2012 r. podatku VAT naliczonego związanego z czynnościami wymienionymi w tabeli nr 2, ponieważ proporcja wstępna określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) za rok 2011 wyniosła 1,76% oraz proporcja zrealizowana za 2012 rok również nie przekroczyła 2% (tekst jedn.: rzeczywisty udział sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku od towarów i usług w sprzedaży ogółem wyniósł 0,84% w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej 1,00%).

W tym miejscu Wnioskodawca w tabeli przedstawia kwoty wykazanego w deklaracjach podatkowych, podatku VAT należnego i naliczonego przez Wnioskodawcę za 2012 r. oraz styczeń 2013 r.

Sprzedaż ze stawką zwolnioną z VAT uniemożliwia odliczanie podatku naliczonego, zatem podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane dla celów sprzedaży zwolnionej z VAT stanowi dla Wnioskodawcy koszt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu pod nazwą pn. "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na łata 2004-2006, Priorytetu 1 -Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów.

Poniesione wydatki na: zakup sprzętu medycznego, aparatu USG, zakup oprogramowania, przygotowanie dokumentacji przetargowej, wykonanie sieci informatycznej na podstawie projektu pt. "..." służą do celów sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11 zał. nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r), usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Szpital reprezentowany przez Dyrektora Szpitala, podpisał w dniu 8 grudnia 2008 r. umowę na dofinansowanie projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 z Priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów. W dniu 1 stycznia 2010 r. Szpital został wniesiony aportem do Spółki, stad spółka przejęła prawa i obowiązki wynikające z umowy. Wnioskodawca nie odliczył i nie może odliczyć podatku VAT zawartego w wydatkach poniesionych na: zakup sprzętu medycznego i aparatu USG, zakup oprogramowania komputerowego, przygotowanie dokumentacji przetargowej, wykonanie sieci informatycznej, związanych z realizowanym projektem pn. "....". Wnioskodawca postąpił i postępuje prawidłowo, gdyż podatek VAT w takiej sytuacji (opisanej przez spółkę) nie może być odliczony, gdyż służy działalności zwolnionej z podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11 zał. Nr 4, poz. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.) - brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dokonanymi w ramach realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu pn. "..." Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, Działania 1.3 - Regionalna infrastruktura społeczna w okresie od 16 sierpnia 2005 do 30 września 2008 r.

Zakres czynności i usług, które Szpital wykonywał, a obecnie wykonuje Wnioskodawca i będzie wykonywał w przyszłości za pomocą zakupionych urządzeń medycznych wraz z aparatem USG i z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i sieci informatycznej, podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. PKWiU 85.11 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej.., wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze).

Wnioskodawca prowadzi marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jednakże podatek VAT, który został wykazany w deklaracjach podatkowych dotyczy działalności niemającej bezpośredniego związku z zrealizowanym projektem w ramach ZPORR.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem w treści Wnioskodawca wprost wskazał, że zakres czynności i usług, które Szpital wykonywał, a obecnie wykonuje Wnioskodawca i będzie wykonywał w przyszłości za pomocą zakupionych urządzeń medycznych wraz z aparatem USG i z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i sieci informatycznej, podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT, a zatem służyć będą działalności niegenerującej podatku należnego czyli pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi medyczne, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania sprzętu nabytego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl