IBPP3/443-355/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-355/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transportu międzynarodowego oraz ustalenia stawki podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania transportu międzynarodowego oraz ustalenia stawki podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zleceniodawca, firma z siedzibą na terenie Unii Europejskiej poza krajem posiadająca numer NIP UE zleciła Wnioskodawcy transport na trasie Gdańsk - Kaliningrad (Rosja). Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawił na zleceniodawcę fakturę dzieląc cenę za usługę spedycyjną szacunkowo do przejechanych kilometrów na odcinek krajowy, ze stawką VAT 0% i odcinek zagraniczny, ze stawką VAT NP. - nie podlega VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy została zastosowana prawidłowa stawka VAT.

Czy powinno się rozbić cenę za usługę na dwa odcinki krajowy i zagraniczny oraz czy szacunkowe rozbicie frachtu jest prawidłowe czy też powinno być robione wg innej zasady.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 83 ust. 3 przedmiotowy transport jest transportem międzynarodowym. Przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadza zasadę, według której w przypadku usług transportowych miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta cześć usługi transportu międzynarodowego, która faktycznie została wykonana na terytorium kraju, proporcjonalnie do całości trasy. Odcinki trasy przebyte na terytorium innych państw Unii Europejskiej będą podlegały opodatkowaniu w tych państwach, według przepisów tam obowiązujących. Natomiast odcinek przejechany na terytorium państwa trzeciego nie jest objęty przepisami unijnymi. Z ustawy o podatku od towarów i usług (art. 83 ust. 3 pkt 3) wynika, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami przewozu międzynarodowego.

Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego, rozumie się terytorium państwa wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 4).

Z kolei przez terytorium państwa trzeciego, rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 5).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

* z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

* z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

* z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

* z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu. Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m.in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

W omawianym przypadku trasa transportu rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (Polska - Gdańsk) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty (Kaliningrad - Rosja), tym samym trasa spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT). Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad w tym państwie obowiązujących.

W odniesieniu do powyższego, co do zasady, usługa transportu międzynarodowego świadczona na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej stawką preferencyjną 0%.

Podkreślić jednakże należy, iż aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów, o których mowa w ww. przepisie należy uznać, że jego stanowisko odnośnie zastosowania stawki 0% do świadczonych usług na terytorium kraju jest prawidłowe. Natomiast świadczenie usług transportu na trasie od granicy Polski do miejsca przeznaczenia w Rosji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Należność za usługę transportu z Polski do Rosji należy wykazać na fakturze w dwóch pozycjach, w rozbiciu na odcinek krajowy z podaniem liczby kilometrów, opodatkowany stawką 0% i odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza jej granicami) niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna przedstawionych stanowisk Wnioskodawcy w zakresie pytań zawartych we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. o nr 1 oraz nr 3-5 zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Tym samym tut. organ podkreśla, iż dokumenty załączone do przedmiotowego wniosku nie były przedmiotem analizy i oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl