IBPP3/443-354/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-354/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na lata 2012-2016 przewidziany jest do realizacji projekt L.... w ramach Komponentu Finansowego L.+ pod nazwą "..."

Jednostką realizującą projekt jest Wnioskodawca. Na mocy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie Wnioskodawca jest od 2009 r. Wojewódzką Samorządową Jednostką Organizacyjną działającą na podstawie:

* ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa

* ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

* ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

* statutu.

Wnioskodawca realizuje działania ustawowe oraz statutowe na obszarze ośmiu parków krajobrazowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7. Jednakże zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych - zostaną wykorzystane do realizacji nieodpłatnych zadań statutowych. W trakcie realizacji projektu poszczególne zadania są lub będą zlecone wykonawcom wybranym w drodze procedury zamówień publicznych. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest lub będzie województwo, użytkownikiem Wnioskodawca. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniona nieodpłatnie, w ramach realizacji nieodpłatnych działań statutowych. Projekt nie generuje dochodu ze sprzedaży. Niespełnione zostają przesłanki zawarte w art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Projekt jest finansowany w 50% ze środków Komisji Europejskiej, 45% stanowi wkład NFOŚiGW, 5% stanowi wkład własny. Środki na wkład własny pochodzą z budżetu województwa w formie środków przekazywanych na realizację zadań oraz dotacji przekazanych od dziewięciu gmin na terenie, których realizowany jest projekt.

Projekt jest odpowiedzią na niepożądane zmiany w obrębie muraw kserotermicznych oraz zaskalnych, zagrożonych zarastaniem wskutek zaniechania uprawy roli i wypasu oraz nielegalną zabudową i niekontrolowaną turystyką. W projekcie zostaną zastosowane kompleksowe działania stanowiące przykład najlepszej praktyki w tym zakresie:

1.

uprzątnięcie terenu muraw, usuwanie podrostów drzew i krzewów, wykoszenie oraz wprowadzenie wypasu kóz i owiec,

2.

czynna ochrona muraw naskalnych poprzez uporządkowanie i udrożnienie ruchu wspinaczkowego przyczyniającego się do niszczenia skał i degradacji porastającej roślinności,

3.

ochrona siedlisk nieleśnych, zagrożonych szczególnie w wyniku intensyfikacji "dzikiej turystyki i rekreacji", poprzez budowę infrastruktury turystycznej,

4.

ochrona rodzimej flory poprzez usunięcie gatunku obcego rdestowa sachalińskiego,

5.

zachowanie istniejącej populacji warzuchy polskiej na terenie źródeł Centurii. Wykup gruntu, na którym występuje warzucha polska umożliwi bezproblemowe prowadzenie działań ochronnych - odsłanianie powierzchni, zabezpieczenie kotła źródliskowego,

6.

monitoring przyrodniczy zbiorowisk podlegających ochronie w ramach projektu: weryfikacja stanu zerowego, monitoring przyrodniczy podczas realizacji projektu,

7.

przeprowadzenie towarzyszącej kampanii informacyjnej kierowanej do różnych grup ludności, w tym przedstawicieli kwalifikowanej turystyki: wspinaczki skalnej oraz jaskiniowej poprzez: publikacje skierowane do środowisk wspinaczkowych i grup speleologicznych oraz promocję projektu,

8.

działania prewencyjne - patrole służb parków krajobrazowych, Policji, Nadleśnictw w najcenniejszych obszarach....

W wyniku przeprowadzonych działań w ramach projektu zostaną osiągnięte następujące cele:

1.

zachowanie i ochrona około 100 ha najcenniejszych obszarów muraw kserotermicznych oraz muraw naskalnych, wytypowanych na podstawie danych literaturowych oraz własnych opracowań, na terenie czterech Ostoi Natura 2000,

2.

zachowanie i ochrona ok. 6,5 ha muraw naskalnych przed niekontrolowanym ruchem wspinaczkowym,

3.

usunięcie gatunku obcego - rdestowa sachalińskiego z powierzchni 1,5 ha,

4.

Ochrona siedlisk nieleśnych zagrożonych intensywną penetracją obszaru przez ludzi, w 11 węzłowych i najbardziej odwiedzanych punktach, poprzez budowę infrastruktury turystycznej,

5.

zmniejszenie zagrożenia antropopresją najcenniejszych obszarów czterech..., poprzez działania prewencyjne w postaci patroli Służb Ochrony Przyrody, Policji, Lasów Państwowych

6.

aktywacja lokalnej społeczności (na obszarze 9 gmin, na których realizowany jest projekt) poprzez wprowadzenie w tematykę ochrony środowiska przyrodniczego i wskazanie kierunków prowadzenia racjonalnej gospodarki rolnej i turystyki.

W piśmie z dnia 17 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt L.... pn. "..." jest realizowany przez Wnioskodawcę i faktury VAT wystawiane są na Wnioskodawcę, o czym świadczy NIP i REGON.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu L.... w ramach komponentu finansowego L.+ pod nazwą "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 17 kwietnia 2013 r.), w projekcie nie wystąpiły i nie wystąpią przychody - zakupione towary, usługi lub środki trwałe nie są i nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Brak prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie spełnione zostają przesłanki art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. " L.... pn. "...". Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu jest lub będzie województwo, użytkownikiem Wnioskodawca. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniona nieodpłatnie, w ramach realizacji nieodpłatnych działań statutowych. Projekt nie generuje dochodu ze sprzedaży. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych - zostaną wykorzystane do realizacji nieodpłatnych zadań statutowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl