IBPP3/443-35/14/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-35/14/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem 5 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.) oraz pismem z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług ochrony przeciwpożarowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem 5 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.)., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 stycznia 2014 r. znak: IBPBI/3/005-3/14/JS IBPP3/443-35/14/LŻ oraz pismem z 14 kwietnia 2014 r. (dat wpływu 17 kwietnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-35/14/LŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z zamierzonym rozwojem firmy Wnioskodawca chce wykonywać usługę ochrony przeciwpożarowej na rzecz innych podmiotów gospodarczych na podstawie umowy zawieranych z tymi podmiotami. Czynności te Wnioskodawca wykonywałby jako Terenowa Służba Ratownicza po wcześniejszej zmianie formy prawnej. Usługi ochrony są sklasyfikowane jako 84.25. Kontrahentami będą potencjalne kopalnie, stacje itp. Działalność Wnioskodawca chce prowadzić jako Terenowa Służba Ratownicza na podstawie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych. Czy usługi prowadzone w tej formie korzystają ze zwolnienia w podatku VAT. Dodatkowo czynności wykonywane będą na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Komendanta...... oraz Wnioskodawca będzie prowadzić szkolenia przeciwpożarowe dla klientów oraz będzie na żądanie PSP brać bezpłatny udział w akcjach ratowniczych o charakterze ogólnym.

Wnioskodawca ponadto wskazał, że dodatkowe opisy dotyczące szkoleń przeciwpożarowych oraz uczestnictwa w bezpłatnych akcjach ratowniczych to element opisu zdarzenia przyszłego przedstawiony jedynie informacyjnie. Przedstawione pytanie dotyczy wyłącznie klasyfikacji usług ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi przeciwpożarowe wykonywane w formie przedstawionej w pozycji 68 korzystają ze zwolnienia w podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługi ochrony przeciwpożarowej opisane w pozycji 69 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT w związku z przyporządkowaniem podmiotu do krajowego systemu przeciwpożarowego w związku z obowiązkiem podporządkowania się Komendantowi....... Straż Pożarna jest jednostką budżetową, a przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. zwalniają opisane czynności od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że usługą jest każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 30 grudnia 2013 r.) stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. na podstawie ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1608) zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2- 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże w treści wskazanej ustawy ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę, tj. 23%, należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku.

Jak wynika opisu sprawy, Wnioskodawca chce wykonywać usługę ochrony przeciwpożarowej na rzecz innych podmiotów gospodarczych na podstawie umowy zawieranych z tymi podmiotami. Czynności te Wnioskodawca wykonywałby jako Terenowa Służba Ratownicza po wcześniejszej zmianie formy prawnej. Usługi ochrony są sklasyfikowane jako 84.25. Kontrahentami będą potencjalne kopalnie, stacje itp.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 84 "Usługi Administracji Publicznej i Obrony Narodowej; Usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych" mieszczą się "Usługi ochrony przeciwpożarowej" (PKWiU 84.25).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług ochrony przeciwpożarowej.

Zauważa się, że z dniem 1 stycznia 2011 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) - art. 1 pkt 18 - uchylono załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przeniesiono uregulowania tego załącznika do treści ustawy.

Ponadto przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zatem rozpatrując ewentualne zwolnienie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia dla usług ochrony przeciwpożarowej.

Jedynymi usługami z działu 84 objętymi zwolnieniem z podatku są usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 25 wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 1 pkt 8 ww. ustawy nowelizującej, stanowi że zwalnia się od podatku usługi obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zatem wśród sklasyfikowanych w dziale 84 PKWiU usług, zwolnieniem od podatku objęte zostały wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Tym samym usługi sklasyfikowane pod symbolem 84.25 - usługi ochrony przeciwpożarowej, nie podlegają zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Tak jak w ustawie tak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie czynności różnymi stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jednak w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało od 31 grudnia 2013 r. oraz w obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. , poz. 1722) również nie zostały wymienione usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 84.25 "Usługi ochrony przeciwpożarowej", jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT.

Wskazać należy, że § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., stanowił, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej;

Wypada w tym miejscu zaznaczyć, że Wnioskodawca nie jest adresatem norm prawnych określonych w cytowanych wyżej przepisach § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Bowiem przepis § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia skierowany był do jednostek samorządu terytorialnego, natomiast adresatem normy prawnej zawartej w § 13 ust. 1 pkt 13 są jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Wnioskodawca będący spółką cywilną nie jest jednostką samorządu terytorialnego, ani nie posiada statusu jednostki budżetowej (czy zakładu budżetowego). Również ewentualny obowiązek podporzadkowania się Komendantowi....., na który Wnioskodawca wskazuje we własnym stanowisku, nie zmienia statusu Wnioskodawcy.

Ponadto organ wskazuje, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) zostało zastąpione przywołanym już wyżej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. , poz. 1722).

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. norma prawna zawarta w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. nie została powtórzona.

Natomiast regulacja prawna § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. znalazła odzwierciedlenie w § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia z 20 grudnia 2013 r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Podsumowując ten wątek wskazać należy, że Wnioskodawca (spółka cywilna) nie jest jednostką budżetową (powołaną przez jednostkę samorządu terytorialnego czy organ administracji państwowej) tym samym powyższa norma prawna regulująca zwolnienie dla świadczonych przez te jednostki usług, nie znajduje w odniesieniu do niego zastosowania.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że usługa ochrony przeciwpożarowej świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz innych podmiotów gospodarczych na podstawie umów zawieranych z tymi podmiotami sklasyfikowana w PKWiU 84.25 jako "Usługi ochrony przeciwpożarowej", nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym usługi ochrony przeciwpożarowej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT jest nieprawidłowe.

Ponadto tut. organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do zwolnienia usług ochrony przeciwpożarowej w kontekście przedstawionego stanowiska. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie szkoleń przeciwpożarowych, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano własnego stanowiska w tym zakresie. Powyższe, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl