IBPP3/443-349/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-349/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) oraz z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy oleju sprężarkowego o kodzie CN 2910 1981 nabywanego od podmiotu pośredniczącego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) oraz z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy oleju sprężarkowego o kodzie CN 2910 1981 nabywanego od podmiotu pośredniczącego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zakupuje olej sprężarkowy (smarowy) K20 oznaczony kodem CN wraz z naliczoną akcyzą od polskiego dostawcy, który prowadzi działalność jako podmiot pośredniczący.

Olej ten jest przeznaczany przez Spółkę do wykorzystania jako olej smarowy przez jednostki produkcyjne na wydziałach:

* mocznika gdzie używany jest do smarowania kompresorów C0#178;, przekładni wszystkich pomp typu KS, pomp diagonalnych, wentylatorów na chłodni i motoreduktorów,

* kompresowni gdzie używany jest do smarowania obiegowego kompresora N P nr 13 oraz do smarowania docelowego (cylindrycznego) kompresorów: S, N, P, D, M.

Olej obiegowy krąży w układzie zamkniętym, natomiast olej docelowy po kompresorach. Zużyte oleje kierowane są do zbiorników oleju zużytego, skąd po odseparowaniu od wody są odbierane przez zewnętrznych odbiorców oleju zużytego.

Pismem z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu) Wnioskodawca wyjaśnił, iż olej smarowy K20 o kodzie CN jest przeznaczony jedynie do celów smarowania części kompresorów na Wydziale Kompresowni i Mocznika. Wynika to z konieczności smarowania pierścieni tłokowych w celu zapewnienia prawidłowego działania układu sprężania. Wnioskodawca nie wykorzystuje go do celów napędowych i opałowych albo jako dodatki i domieszki do paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nabycie przez Wnioskodawcę oleju sprężarkowego K20 o kodzie CN od podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 Ustawy o podatku akcyzowym ze względu na przeznaczenie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego i jakie są warunki szczególne do zastosowania tego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy nabywa on olej sprężarkowy (smarowy) K20 o kodzie CN z zapłaconą akcyzą. Zgodnie z § 10 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). Spółka spełnia warunki do objęcia zwolnieniem przedmiotowego oleju ze względu na przeznaczenie, który wykorzystywany jest do celów innych niż napędowe i opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Zwolnienie oleju sprężarkowego K20, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. ma zastosowanie pod warunkiem dostarczenie tego oleju ze składu podatkowego lub przez podmiot pośredniczący, podmiotowi zużywającemu, którym zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jest Wnioskodawca.

W myśl art. 32 ust. 5, pkt 2 i 3 Ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie oraz prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem (w zał. wzór ewidencji), a także zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., należy złożyć zgłoszenie rejestracyjne (dokonać aktualizacji danych w przypadku Spółki) w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, że przy nabyciu oleju sprężarkowego K20 o kodzie CN będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 3, 5, 6 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 cyt. ustawy podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju;

Zgodnie z art. 32 ust. 5-11 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 38 ust. 1 ww. ustawy Minister Finansów przepisami rozporządzenia z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251) określił szczegółowy zakres danych jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia.

Reasumując, nabywany przez Wnioskodawcę olej sprężarkowy o kodzie CN, używany do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jeżeli zostały spełnione zostaną warunki określone art. 32 ust. 3 i ust. 5-11 ww. ustawy, w tym m.in. warunek dotyczący przedstawiania podmiotowi dostarczającemu przedmiotowe wyroby, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy jak również warunek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem w sposób określony w ww. rozporządzenia.

Należy zaznaczyć, że tut. organ dokonuje interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym.

Wobec powyższego przedmiotem oceny nie mogą być dokumenty dołączone do wniosku o interpretacje indywidualną prawa podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl