IBPP3/443-345/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-345/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości.

Pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. znak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Spółka jawna), powstał na skutek przekształcenia z dniem 24 października 2007 r. - na podstawie art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych - spółki cywilnej, której jedynymi wspólnikami byli wówczas R. i Z. Obecnie jedynymi wspólnikami Spółki jawnej są małżonkowie R. i S.

Spółka jawna jest właścicielem następujących nieruchomości:

* nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW, obejmującej działki gruntu nr oraz,

* nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW, obejmującej działki gruntu nr,

* nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW, obejmującej działki gruntu nr

Działka zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni 227 m 2 wybudowanym w 1973 r. W budynku mieszkalnym wspólnicy Spółki jawnej zamieszkują od 1997 r., przy czym S. jest tam zameldowana od 1997 r., a R. od 2008 r. Pozostałe działki są niezabudowane.

Wskazane nieruchomości zostały nabyte przez wspólników spółki cywilnej do majątku tej spółki w dniu 16 listopada 1995 r. oraz 14 października 1996 r. (KW oraz KW), a na skutek dokonanego przekształcenia spółki cywilnej w Spółkę jawną, weszły do majątku Spółki jawnej. Istotnym elementem jest, że wspólnicy spółki cywilnej zakupili nieruchomości objęte księgą wieczystą KW oraz KW od osób niemających statusu podatników podatku od towarów i usług, w związku z czym sprzedaż tych nieruchomości nie była objęta podatkiem VAT. Natomiast w chwili zakupu przez wspólników spółki cywilnej nieruchomości objętej księgą wieczystą KW, nieruchomość ta stanowiła zamkniętą, zorganizowaną i samofinansującą się część przedsiębiorstwa sprzedawcy, w związku z czym do sprzedaży tej nie stosowało się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wobec czego w związku z dokonywaną wówczas sprzedażą nieruchomości KW nie został naliczony podatek VAT.

Po zakupie wskazanych nieruchomości jej właściciele - zarówno wspólnicy spółki cywilnej jak powstała po przekształceniu Spółka jawna, nie ponosili wydatków na ulepszenie nieruchomości, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości.

Zgodnie z treścią wypisu z rejestru gruntów działka nr stanowi tereny mieszkaniowe i rekreacyjno - wypoczynkowe, a działki nr oraz stanowią grunty orne.

Obecnie Spółka jawna planuje sprzedać na rzecz swoich wspólników tj. R. i S. nieruchomość objętą księgą wieczystą KW, KW oraz część nieruchomości objętej księgą wieczystą KW tj. działkę nr zabudowaną między innymi budynkiem mieszkalnym. W umowie sprzedaży strony zamierzają odrębnie określić cenę każdej ze sprzedawanych działek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Na jakich zasadach zostanie opodatkowana podatkiem od towarów i usług czynność sprzedaży nieruchomości opisana bliżej wyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki nr 11/46 (zabudowanej budynkiem mieszkalnym) będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10) oraz 10a) ustawy. Wniosek taki wypływ z faktu, że sprzedaż ta będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu budynku, które miało miejsce w 1997 r. co powoduje, że zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10) sprzedaż taka jest zwolniona z podatku VAT. Ponadto sprzedawca budynku dokonując nabycia nie miał prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony (w związku ze sprzedażą budynku w roku 1995 nie był naliczony podatek VAT), a ponadto nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej budynku. Z tych względów obecnie dokonywana sprzedaż zwolniona jest z podatku VAT również na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy. Zwrócić nadto należy uwagę, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy sprzedaży budynku trwale z gruntem związanego z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że zwolnienie dotyczyć będzie sprzedaży gruntu wraz z budynkiem tj. że do całej ceny z tytułu sprzedaży działki 11/46 zabudowanej budynkiem mieszkalnym (obejmującej wartość zarówno gruntu, jak i budynku), podatek VAT nie będzie naliczany.

Zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT będzie również sprzedaż działek 11/21 oraz 11/22. Wniosek taki wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy, zgodnie z którym zwolniona z opodatkowania jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Wskazane działki są niezabudowane, a ponadto jak wynika z wypisu rejestru gruntów stanowią one grunty orne, a zatem nie są przeznaczone pod zabudowę. W tych okolicznościach sprzedaż tych gruntów zwolniona jest z podatku VAT stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy.

Sprzedaż w pozostałym zakresie (działki nr 11/9), jako niezabudowanego gruntu stanowiącego tereny mieszkaniowe i rekreacyjno - wypoczynkowe, będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Zgodnie natomiast z treścią art. 29 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący spółką jawną zamierza zbyć na rzecz swoich wspólników m.in. działkę nr zabudowaną budynkiem mieszkalnym, w którym wspólnicy tej spółki zamieszkują od 1997 r. Przedmiotowy budynek został wybudowany w 1973 r. i został nabyty przez wspólników S.C. do majątku tej spółki 16 listopada 1995 r. jako zamknięta, zorganizowana i samofinansująca się część przedsiębiorstwa sprzedawcy. W związku z czym sprzedaż ta nie była objęta podatkiem od towarów i usług. Na skutek dokonanego przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną, przedmiotowa nieruchomość weszła w skład majątku spółki jawnej. Po zakupie wskazanej nieruchomości zarówno wspólnicy spółki cywilnej jak i powstała po jej przekształceniu spółka jawna, nie ponosili wydatków na ulepszenie nieruchomości, których wartość przekraczałaby 30% ich wartości początkowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku będzie objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem dostawa przedmiotowego budynku dokonywana jest po pierwszym zasiedleniu oraz po okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Tym samym dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek będzie korzystała ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabycia budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Natomiast w odniesieniu do niezabudowanych działek gruntu nr 11/9, 11/21 i 11/22 stwierdzić należy co następuje:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy, z którego należy wywodzić, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż zamierza dokonać sprzedaży działki o nr, która stanowi tereny mieszkaniowe i rekreacyjno-wypoczynkowe oraz działek o nr oraz przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod mieszkalnictwo zagrodowe oraz zabudowę gospodarczą związaną z prowadzeniem gospodarstwa rolnego - symbol w planie RM, MN, U.

Odwołując się do treści załącznika Nr 1 poz. 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. 164, poz. 1587) w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stwierdzić należy, że tereny oznaczone w planie symbolami RM, MN i U oznaczają:

MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej

U - tereny zabudowy usługowej

RM - tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, budowlanych i ogrodniczych

Tym samym stwierdzić należy, że przedmiotowe działki o nr 11/21 oraz 11/22 przeznaczone pod mieszkalnictwo zagrodowe oraz zabudowę gospodarczą związaną z prowadzeniem gospodarstwa rolnego - symbol w planie RM, MN, U - są terenami przeznaczonymi pod zabudowę, a zatem ich dostawa, jako terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Kwestię wysokości opodatkowania podatkiem VAT regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w art. 43 ustawy o VAT zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym dostawa trzech działek o nr będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22%.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl