IBPP3/443-342/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-342/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 8 maja 2012 r.):

Gmina realizuje projekt pn. "XXX" w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W celu prawidłowego zrealizowania projektu w dniu 14 grudnia 2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Zakładem I. Niniejsza umowa określa zasady, tryb i warunki współpracy pomiędzy Beneficjentem Projektu (Gmina), a Podmiotem realizującym Projekt (Zakład I.) we wdrażaniu projektu. Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy związane z ochroną środowiska i zaopatrzenia w energię cieplną. Beneficjent projektu jest przede wszystkim odpowiedzialny za koordynację realizacji całości Projektu, za sprawy organizacyjno-administracyjne nie związane z ponoszeniem kosztów.

Zakład I. jest spółką prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy. Podmiot realizujący Projekt odpowiada za rzeczową (techniczną) realizację projektu oraz zapewnienie wkładu własnego i pokrycie wszystkich niezbędnych wydatków w tym wydatków niekwalifikowanych związanych z realizacją projektu.

W dniu 21 października 2010 r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Gminą a Zarządem Województwa, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Realizacja projektu polega na rozbudowaniu miejskiego systemu ciepłowniczego na bazie Kotłowni "XXX", będącej największym źródłem ciepła w Gminie. Przedmiotem projektu jest przebudowa i budowa magistral ciepłowniczych wraz z infrastrukturą techniczną, remont istniejących i budowa nowych stacji wymienników ciepła, przebudowa i budowa sieci niskoparametrowych umożliwiających przyłączenie nowych odbiorców ciepła oraz modernizacja i rozbudowa kotłowni. Realizacja projektu spowoduje trwałe wyeliminowanie niskiej emisji obecnie generowanej przez przewidywanych do podłączenia odbiorców.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji jest własnością Zakładu I. Inwestycja zwiększy majątek Spółki. Spółka ustala cenę rozprowadzonego ciepła w oparciu o ponoszone bieżące koszty obsługi, prac konserwacyjnych, remontów i napraw wkalkulowując w nią również swój zysk.

W związku z powyższym zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Gmina nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Natomiast Zakład I. realizując powyższy projekt ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w związku z realizacją projektu Gmina nie ponosi żadnych wydatków związanych z realizacją projektu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki wystawiane są na Zakład I.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 8 maja 2012 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 8 maja 2012 r.):

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest beneficjentem projektu pn. "XXX" w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W celu prawidłowego zrealizowania projektu w dniu 14 grudnia 2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Zakładem I. Niniejsza umowa określa zasady, tryb i warunki współpracy pomiędzy Beneficjentem Projektu (Gminą), a Podmiotem realizującym Projekt (Zakład I.) we wdrażaniu projektu.

Podmiot realizujący Projekt (Spółka) odpowiada za rzeczową (techniczną) realizację projektu oraz zapewnienie wkładu własnego i pokrycie wszystkich niezbędnych wydatków w tym wydatków niekwalifikowanych związanych z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i budowa magistral ciepłowniczych wraz z infrastrukturą techniczną, remont istniejących i budowa nowych stacji wymienników ciepła, przebudowa i budowa sieci niskoparametrowych umożliwiających przyłączenie nowych odbiorców ciepła oraz modernizacja i rozbudowa kotłowni.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji jest własnością Zakładu I.

W związku z realizacją projektu Gmina nie ponosi żadnych wydatków związanych z realizacją projektu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki wystawiane są na Zakład I.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji ww. projektu jest podmiot realizujący Projekt - Zakład I.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Zakładu I. ze 100% udziałem Gminy).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Zakład I. nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "XXX", bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "XXX" Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy - beneficjenta projektu - i nie odnosi się do Zakładu I. (podmiotu realizującego Projekt), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl