IBPP3/443-340/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-340/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przy wykonywaniu inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przy wykonywaniu inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 19 kwietnia 2012 r.):

W dniu 31 stycznia 2012 r. Wnioskodawca w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałania 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowej, Priorytet VII. Transport, złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "...".

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącej sygnalizacji świetlnej, korekta geometrii skrzyżowania oraz zmiany w założeniach organizacji ruchu skrzyżowania ulic: W. - K.

W zakresie robót drogowych zakłada się przebudowę peronów przystankowych (autobusowych i tramwajowych) oraz ciągów pieszych w ich sąsiedztwie, poszerzenie ul. K. dla uzyskania trzech normatywnych pasów ruchu, budowę azylu dla pieszych na przejściu przez ul. W. oraz niezbędne naprawy nawierzchni jezdni i chodników.

W odniesieniu do organizacji ruchu podstawową projektowaną zmianą jest wydzielenie odrębnego pasa ruchu dla relacji lewoskrętu z wlotu zachodniego ul. W. oraz zmiana lokalizacji przystanku autobusowego dla kierunku od G.

Projekt przewiduje zastosowanie sygnalizacji akomodacyjnej, acyklicznej, której działanie oparte jest na systemie detekcji obejmującym wszystkich uczestników ruchu.

Projekt ma na celu nie tylko poprawę warunków ruchu na skrzyżowaniu, ale również poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 31 stycznia 2012 r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Wnioskodawca zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości w żaden sposób odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej w ramach projektu infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług będą związane z zadaniami własnymi Wnioskodawcy czyli zarządzaniem drogami publicznymi.

Inwestorem i właścicielem infrastruktury, która zostanie utworzona lub zmodernizowana będzie Wnioskodawca. Powstała w wyniku projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna: drogi publiczne nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie produktami projektu będzie Miejski Zarząd Dróg, który jest jednostką budżetową miasta. Jednostka ta jest odrębnym podatnikiem VAT, która również nie będzie wykorzystywała majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy wykonaniu inwestycji pn. "..." dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 19 kwietnia 2012 r.), zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu Miasto nie ma możliwości w żaden sposób odliczyć podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej w ramach projektu infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna, drogi publiczne nieodpłatnie udostępniane są wszystkim użytkownikom.

Zatem w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, generującą podatek należny.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl