IBPP3/443-335/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-335/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 kwiecień 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobu akcyzowego (cydru) nabywanego wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego, który następnie jest sprzedawany i wyprowadzany ze składu podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobu akcyzowego (cydru) nabywanego wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego, który następnie jest sprzedawany i wyprowadzany ze składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego wyrób akcyzowy cydr w puszkach i butelkach o różnej pojemności nie oznaczony znakami akcyzy. Cydr (w zależności od sposobu wytworzenia) jest zaliczany zgodnie z art. 96 ustawy o podatku akcyzowym bądź do napojów fermentowanych bądź zgodnie z art. 97 ustawy o podatku akcyzowym do produktów pośrednich. Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo oba rodzaje cydru, a dokonując sprzedaży i wyprowadzenia ze składu podatkowego przedmiotowy wyrób będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku oznaczania opakowań jednostkowych znakami akcyzy (banderolami) zgodnie z poz. 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 219 z 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy cydr w puszkach lub butelkach (opakowaniach jednostkowych) nabywany wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego, który następnie jest sprzedawany i wyprowadzany ze składu podatkowego podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 219 z 2009 r.). W pozycji nr 2 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów wymieniony został kod ex 2206 00 gdzie ex oznacza, że dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W części 3 załącznika - nazwa wyrobu (grupy wyrobów) - wymienione zostały pozostałe napoje fermentowane (np. cydr (cidr), pery i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani nie wyłączone - wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych.

Zdaniem Spółki użycie przez ustawodawcę średnika oddzielającego pozostałe napoje fermentowane (w tym np. cydru) od mieszanek napojów fermentowanych oraz mieszanek napojów bezalkoholowych gdzie indziej nie wymienionych i nie wyłączonych powoduje iż, zwolnieniem z oznaczania znakami akcyzy objęte są pozostałe napoje fermentowane, natomiast z pośród mieszanek napojów fermentowanych oraz mieszanek napojów fermentowanych napojów bezalkoholowych gdzie indziej niewymienionych ani nie wyłączonych - zwolnieniu z oznaczania znakami akcyzy podlegają wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych. Ustawodawca zamierzając zwolnić z obowiązku oznaczania znakami akcyzy tylko i wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych nie przytaczałby tej części nazwy wyrobu znajdującej się przed średnikiem. W internetowym wydaniu Słownika języka polskiego - Wydawnictwo Naukowe PWN zawarta jest definicja średnika: to znak interpunkcyjny rozdzielający równorzędne fragmenty tekstu słabiej niż kropki a, silniej niż przecinki. (porównaj: http://sjp.pwn.pl/lista.php...co=%B6 rednik). Ponadto użycie średnika a nie przecinka do oddzielenia kilku grup wyrobów powoduje, ze zastrzeżenie "wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych" odnosi się do wyrobów wymienionych po średniku.

W wydaniu internetowym słownika ortograficznego Wydawnictwa Naukowego PWN w rozdziale zasady pisowni wyjaśnia, że średnik jest znakiem rozdzielającym słabszy od kropki i służy do oddzielania w miarę samodzielnych części wypowiedzenia. Od przecinka z kolei różni się tym, że oddziela wyłącznie człony równorzędne pod względem logiczno-składniowym, podczas gdy przecinek może rozdzielać również człony nierównorzędne (porównaj http://so.pwn.pl/zasady.php...id=629765).

Zdaniem Spółki powyższe pozwala na przyjęcie, zgodnie z wykładnią językową, że pierwsza część nazwy wyrobu zwolnionego z obowiązku oznaczania znakami akcyzy znajdująca się przed średnikiem, jest samodzielną i nie odnosi się do niej zastrzeżenie "wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych". Odnosi się ono natomiast do mieszanek napojów fermentowanych oraz mieszanek napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienionych i ani nie wyłączonych. Reasumując Spółka uznaje, że cydr nabywany wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych (puszki, butelki) jest zwolniony z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Spółka wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przeszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

1.

musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:

a)

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nienieprzekraczającą 13% objętości, albo

b)

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nienieprzekraczającą 15% objętości

- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2.

niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:

a)

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo

b)

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nienieprzekraczającej 15% objętości

- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra wyrobu - art. 96 ust. 4 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 97 ust. 1 ww. ustawy wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Stosownie do art. 94 ust. 1 do ww. ustawy piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeśli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

Jak stanowi art. 114 ww. ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z brzmieniem poz. 4 załącznika nr 3 do ww. ustawy obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto wyroby o kodzie CN 2206 00 dotyczące wyrobu (grupy wyrobów) określonych jako: pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani nie włączone.

W myśl art. 117 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Ponadto w myśl art. 117 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

Natomiast stosownie do art. 117 ust. 3 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z powyższym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nabywane wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy mogą być przemieszczane bez uprzedniego oznaczenia ich znakami akcyzy, które winny być nałożone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy tj. przed wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 i ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić z obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, w przypadku gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes państwa lub podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy;

2.

wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej lub umów międzynarodowych;

3.

wskazuje na to przeznaczenie niektórych wyrobów akcyzowych, w postaci próbek do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi warunki i tryb ich stosowania oraz okres, na jaki zwolnienie jest wprowadzane, w odniesieniu do poszczególnych grup wyrobów akcyzowych lub ze względu na ich przeznaczenie, biorąc pod uwagę sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi, specyfikę obrotu tymi wyrobami oraz konieczność zapewnienia kontroli nad tym obrotem.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 219) zwalnia się do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 118 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", wymienione w załączniku do rozporządzeni.

Zgodnie z poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalania się określone wyroby przyporządkowane do danego grupowania o kodzie ex 2206 00 tj. wyroby (grupy wyrobów) określone jako pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych.

Przy czym w myśl objaśnień do ww. załącznika wyrażenie ex oznacza, że zwolnienie z oznaczania znakami akcyzy dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (wymienionego w kolumnie 3 załącznika).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej Taryfy Celnej (dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Stosownie zaś do opisu pozycji zamieszczonej w Taryfie Celnej kod CN 2206 odnosi się do wyrobów określonych jako "pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż wyroby (grupy wyrobów) przyporządkowane do odpowiedniego grupowania (CN 2206 00) objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy opisane zostały w poz. 4 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku akcyzowym. Do tych wyrobów (grup wyrobów), w załączniku do ww. rozporządzenia w poz. 2 zawarto zwolnienia z obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Jednakże do przedmiotowego zwolnienia dotyczącego przedstawionych wyrobów klasyfikowanych do kodu 2206 00 przyporządkowano symbol ex oznaczający, że zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (objętego określonym kodem CN).

Zatem dla wyrobu (grupy wyrobów) określonych w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia jako "pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone", klasyfikowanych do kodu 2206 00, zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania czyli tylko "napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych", klasyfikowanych do ww. kodu CN.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyłącznie napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych klasyfikowanych do doku CN 2206 00 jest konsekwencją zwolnienia z obowiązku oznaczania piwa klasyfikowanego do kodu CN 2203. Jeżeli bowiem przedmiotowym zwolnieniem objęto piwo o kodzie CN 2203 00, to również należało zwolnić mieszaniny piwa i napojów bezalkoholowych, które zostały zaklasyfikowane do CN 2206 00.

Ponadto na potwierdzenie słuszności przedstawionej argumentacji przemawia również i ta okoliczność, iż zgodnie z brzmieniem poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy bez względu na kod, wyroby o zawartości alkoholu powyżej 1,2% objętości, niebędące wyrobami oznaczonymi kodami CN 2204, 2205, 2206 00, 2207 10 00, 2208.

Stosownie do powyższego wszystkie wyroby o kodzie CN 2206 00, z wyłączeniem wymienionych w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia tj. napojów będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Reasumując cydr przemieszczany wewnątrzwspólnotowo między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych (puszkach butelkach) do składu podatkowego Wnioskodawcy nie musi być oznaczony znakami akcyzy. Natomiast wyprowadzany ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (wprowadzany do konsumpcji) winien być prawidłowo oznaczony znakami akcyzy, gdyż zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy określone w poz. 2 załącznika do rozporządzenia z dnia 12 lutego 2009 r., odnosi się wyłącznie do napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, klasyfikowanych do kodu CN 2206 00.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl