IBPP3/443-335/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-335/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej w Likwidacji przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 8 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wniesienia w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki jawnej sporządzającej bilans - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 8 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wniesienia w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki jawnej sporządzającej bilans.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

"B" Spółka z o.o. została założona w 2006 r. (postanowienie o wpisie do KRS pod nr: XXX, z dnia 21 grudnia 2006 r.). W 2007 r. został podwyższony kapitał zakładowy spółki w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa spółki jawnej. Jednocześnie dokonano zmiany dotychczasowej firmy spółki na "XXX" spółka z o.o. Głównym przedmiotem działalności spółki jawnej jest wynajem nieruchomości na własny rachunek. W dniu 14 grudnia 2007 r. wspólnicy spółki jawnej podjęli uchwałę w sprawie otwarcia likwidacji spółki. Postanowieniem z dnia 18 stycznia 2008 r. Sąd Rejonowy dokonał rejestracji stosownych zmian.

Spółka jawna w likwidacji stanowi przedsiębiorstwo samodzielnie sporządzające bilans w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Przedmiotem aportu było całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu Cywilnego spółka jawna.

Żadne składniki majątkowe nie zostały więc wyłączone z przedsiębiorstwa przy jego wnoszeniu aportem.

Otwarcie likwidacji Spółki przez wspólników nastąpiło w trybie art. 58 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesiony do spółki z o.o. aport w postaci zorganizowanego przedsiębiorstwa spółki jawnej będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Powyższe oznacza, iż na gruncie ustawy o VAT czynność tę należy traktować jako nie podlegającą opodatkowaniu. Zważywszy na fakt, iż ustawa z o podatku VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwo należy w tym zakresie sięgnąć do przepisu art. 55 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W myśl ww. przepisu przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej i swoim zakresem obejmuje wszystko, co wchodzi w jego skład. Co się zaś tyczy pojęcia "transakcja zbycia" należy przez to rozumieć termin zbliżony do dostawy towarów w myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT co prowadzi do wniosku, iż pod pojęciem zbycia przedsiębiorstwa należy rozumieć również przeniesienie własności w drodze wkładu niepieniężnego (aportu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji pojęcia przedsiębiorstwa, wobec czego w tym zakresie należy posłużyć się właściwymi przepisami prawa. Definicję pojęcia "przedsiębiorstwo" zawiera przepis art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej,który obejmuje w szczególności:

1.

Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

Koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

Patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

Tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wchodzące w skład przedsiębiorstwa składniki materialne i niematerialne powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest to, żeby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Jeżeli zatem warunki, o których mowa w art. 55 1 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to wniesienie aportem przedsiębiorstwa do nowego podmiotu (spółki prawa handlowego) nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Zauważyć również należy, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o VAT zwrotu "transakcja zbycia". Zwrot ten należy zatem interpretować w sposób zbieżny z pojęciem "dostawy towarów" w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, tzn. w ten sposób, iż zbycie przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podwyższono kapitał zakładowy spółki z o.o. w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans - spółki jawnej. Przedmiotem aportu było całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu Cywilnego spółka jawna. Żadne składniki majątkowe nie zostały więc wyłączone z przedsiębiorstwa przy jego wnoszeniu aportem.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wniesienie aportem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego samodzielnie sporządzającego bilans do spółki z o.o. wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl