IBPP3/443-333/09/IK
Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-333/09/IK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca wraz z małżonką w maju 2008 r. zakupił prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz prawo własności stanowiącego odrębną nieruchomość budynku. Zakupiona nieruchomość miała służyć na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Sprzedający użytkowali budynek przez minimum 20 lat i zbywali tą nieruchomość prywatnie (nie byli osobami prowadzącymi działalność gospodarczą). Wnioskodawca zaznacza, że nie zna wcześniejszych stosunków własnościowych dotyczących tej nieruchomości. Przez cały okres posiadania przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wraz z małżonką nie poczynili na nią żadnych wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których mieliby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obecnie Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż prawa własności stanowiącego odrębną nieruchomość budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, o której mowa wyżej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowego budynku będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż:
dostawa nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż dostawa nie była dokonana w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - w związku z faktem, iż sprzedający sprzedawali ją prywatnie - art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.
co prawda została nabyta przed pierwszym zasiedleniem i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a in fine ustawy o VAT winna podlegać opodatkowaniu, ale.
ma w tym przypadku zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a tejże ustawy, gdyż zgodnie z tym przepisem pomimo zaistnienia przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 zwolnienie ma zastosowanie jeżeli:
w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - tak też było w tym przypadku, gdyż Wnioskodawca wraz z małżonką nabyli nieruchomość od osób nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedających prywatnie,
dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej - w opisanym przypadku nie zostały poniesione żadne takie wydatki.
Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny i prawny uznać należy, że sprzedaż przedmiotowego budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów.
* oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
* zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
wybudowaniu lub
ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;
Zgodnie natomiast z treścią art. 29 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.
Natomiast na mocy § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu, nabyty od osób, które zbywały przedmiotową nieruchomość "prywatnie" nie będąc podatnikami podatku od towarów i usług. Poprzedni właściciele użytkowali budynek minimum 20 lat. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto przy nabyciu tej nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku będzie objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Tym samym zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowiony jest budynek będzie korzystała ze zwolnienia z podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.