IBPP3/443-323/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-323/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia warunków umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia przy nabyciu alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia warunków umożliwiających skorzystania ze zwolnienia przy nabyciu alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada status składu podatkowego i produkuje olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o kodzie CN 3302 10 90.

Do końca lutego 2009 r., stosownie do obowiązujących w tym czasie przepisów 1) olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy, były wyrobami akcyzowymi, których produkcja odbywać się mogła wyłącznie w składzie podatkowym, 2) zakup alkoholu etylowego odbywał się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, 3) wyprowadzanie ze składu podatkowego odbywało się na podstawie faktury z zapłaconą akcyzą lub w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.

Od 1 marca 2009 r. 1) stosownie do przepisu art. 30 ust. 9 pkt 5 nowej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11) zwolniono od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości, 2) stosownie do przepisu art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c), zwolniono od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe (w tym alkohol etylowy) używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5, 3) stosownie do przepisu art. 32 ust. 5 zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, uwarunkowano: objęciem wyrobów akcyzowych - zabezpieczeniem akcyzowym, dołączeniem do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy oraz prowadzeniem m.in. przez podmiot prowadzący skład podatkowy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Urząd Celny, powołując się na art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) oraz rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 229,231,251) zobowiązał Wnioskodawcę do założenia i prowadzenia ewidencji na nabycie alkoholu etylowego i jego zużycie oraz osobnej na zużycie i wyprowadzanie ze składu olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych objętych zwolnieniem.

Jednocześnie Urząd Celny wyraził stanowisko, że wyprowadzenie olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, winno (mimo zmiany przepisów) odbywać się na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów zarejestrowanych w Urzędzie Celnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zmienionym stanie prawnym nabycie alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy przeznaczonego do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych (art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku akcyzowym Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) jest uwarunkowane posiadaniem składu podatkowego oraz czy może go nabyć również podmiot nie będący składem podatkowym spełniający jednocześnie warunki określone w art. 16 oraz art. 32 ust. 5 wspomnianej ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) może być dokonane przez podmiot zużywający bez posiadania składu podatkowego, korzystający ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku akcyzowym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

A zatem ww. zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

* dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

* nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

* zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przy czym należy zauważyć, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym przez podmiot zużywający rozumie się podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (...).

Ponadto należy zwrócić uwagę, że zwolnienie napojów alkoholowych używanych do produkcji olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych uwarunkowane jest spełnieniem warunków określonych w art. 32 ust. 5-13, a mianowicie:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

4.

w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja ta powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ww. ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy opodatkowaniu podlega zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 cyt. ustawy, przez podmiot zużywający je do produkcji innych wyrobów, zwolnienie od akcyzy dotyczy wyrobów do wysokości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b) ww. ustawy. Z przepisów tych wynika, iż właściwy naczelnik urzędu celnego:

* ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

* w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów może ustalić dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych o których mowa w ust. 1.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że do wyrobów akcyzowych od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie stosuje się procedury zawieszenia pobory akcyzy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przy spełnieniu ww. warunków podmiot zużywający alkohol etylowy do produkcji olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych nie jest zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego aby skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy nabyciu ww. alkoholu etylowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w kwestii zwolnienia olejków eterycznych i substancji mieszanin zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych zawierające w swym składzie alkohol etylowy oraz ewidencji obrotu olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych będzie przedmiotem odrębnych interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl