IBPP3/443-32/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-32/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za paliwo opałowe, w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, płynnego gazu - propanu o kodzie CN 2711 12 94 oraz 2711 12 11 w sytuacji gdy jest on wykorzystywany do wykonywania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podgrzewań gazowych spawanych materiałów oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy przy takim wykorzystaniu gazu - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za paliwo opałowe, w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, płynnego gazu - propanu o kodzie CN 2711 12 94 oraz 2711 12 11 wykorzystywanego w procesie technologicznym w sytuacji gdy jest on wykorzystywany do wykonywania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podgrzewań gazowych spawanych materiałów oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy przy takim wykorzystaniu gazu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania, produkcji, remontu oraz montażu maszyn i urządzeń dla potrzeb górnictwa i przemysłu. W ramach swojego profilu Spółka oferuje usługi w zakresie:

* systemu transportowego, w postaci kolejek spągowych linowych, zębatych elektrycznych, zębatych spalinowych oraz podwieszanych zębatych spalinowych,

* zmechanizowanych obudów ścianowych,

* przenośników taśmowych,

* urządzeń do przesuwania przenośników podścianowych,

* tam wentylacyjnych,

* organów urabiających,

* kruszarek kęsów,

* remontów maszyn i urządzeń górniczych.

Powyższe usługi są wykonywane w ramach posiadanych uprawnień oraz wymaganych systemów zarządzania jakością.

Wnioskodawca w toku przeprowadzanych procesów technologicznych zużywa gaz techniczny - propan o nr CN 27 11 12 94 oraz CN 27 11 12 11 w celu uzyskania ciepła potrzebnego do wykonania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podgrzania gazowego materiałów.

Istotą procesu cięcia gazowo - tlenowego jest wypalenie szczeliny w metalu przy pomocy strumienia tlenu tnącego i współdziałaniu płomienia podgrzewającego palnika tnącego. Jako płomień podgrzewający, który służy do podgrzania metalu do temperatury zapłonu stosuje się płomień propanowo-tlenowy. Proces cięcia odbywa się ręcznie, na stanowiskach spawalniczych, przy pomocy palników ręcznych lub w sposób zautomatyzowany na wypalarkach sterowanych numerycznie, sekatorach lub zrobotyzowanym stanowisku do cięcia i ukosowania blach.

Gazy techniczne tj.: propan oraz tlen, są dostarczane na stanowiska spawalnicze lub do maszyny służących do cięcia, przy pomocy rurociągów gazów technicznych.

Z kolei podgrzewanie gazowe stosuje się w celu podgrzania materiału przed dokonaniem jego spawania do określonej w Instrukcji Technologicznej Spawania temperatury, zazwyczaj jest to temperatura między 100-300°C, w celu zapobiegania pękaniu połączeń spawanych. Do podgrzewania stosuje się taki sam płomień propanowo-tlenowy jak w procesie cięcia, jednakże przy zastosowaniu innych palników.

W celu realizacji powyższego Wnioskodawca jako podmiot zużywający zawarł z podmiotem będącym składem podatkowym umowę na wynajem instalacji zbiornikowej oraz na dostawę płynnego gazu technicznego - propan o nr CN 27 11 12 94 oraz CN 27 11 12 11, zgodnie z normą PN-C-96008.

Wnioskodawca zamierza również w okresie zimowym wykorzystywać przedmiotowy gaz techniczny do ogrzewania hal maszyn sterowanych numerycznie wykorzystywanych do obróbki skrawaniem przy pomocy promienników gazowych, a to w celu prawidłowego funkcjonowania układów elektronicznych, wymagających stałej temperatury.

Przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, na skutek czego otrzymał pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

W ramach współpracy handlowej Wnioskodawca dokonuje eksportu bądź wewnątrzwspólnotowej dostawy produkowanych wyrobów m.in. do Niemiec, Turcji, Hiszpanii, Republiki Czeskiej, Rumunii, Rosji oraz Iranu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy płyny gaz techniczny - propanu o nr CN 2711 12 94 oraz CN27111211 wykorzystywany w procesie technologicznym w celu uzyskania ciepła potrzebnego do wykonania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podgrzewań gazowych materiałów należy uznać za paliwo opałowa wykorzystane i używane do celów opałowych w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy.

2.

Czy Wnioskodawca wykorzystujący w procesie technologicznym zakupiony wcześniej płynny gaz techniczny-propan o nr CN 27 11 12 94 oraz CN27111211 w celu uzyskania ciepła potrzebnego do wykonania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podrzewań gazowych materiałów, może skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego uregulowanego w treści art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

3.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w pkt 2 powyżej.

4.

Czy Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję zużycia płynnego gazu technicznego - propanu o nr CN 2711 12 94 oraz CN2711 1211.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacją art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009, nr 3, poz. 11), zwanej dalej "ustawą" zwalnia się od akcyzy, ze względu na przeznaczenie, wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 1211 do 271119 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełniona warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Podmiotem zużywającmy jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy).

W myśl art. 32 ust. 5 ustawy warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 1211 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5 jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

W myśl art. 32 ust. 7-9 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia oraz powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenia ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenia, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczenia oraz informacje o dokumentach dostawy. Ponadto ewidencja ta powinna być przechowywana do celów kontroli przez okras 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Zgodnie z regulacją art. 32 ust. 10 ustawy dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Jednocześnie odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

Natomiast podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywający, wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy za względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jgo tożsamości (art. 32 ust. 12 ustawy).

W myśl art. 32 ust. 13 ustawy podmiot który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość. zwolnienia

Wg regulacji art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określona w załączniku nr 1 do ustawy. zwolnienia

Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęta pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00. niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczono do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 9097, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów - paliw silnikowych, o których mowa w ust. 2.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używano do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 ustawy).

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia "cel opałowy". Z tego też względu, w ocenie Spółki dla ustalenia znaczenia niniejszego pojęcia należy odwołać się do reguł wykładni językowej.

Zgodnie z definicjami zawartym) w "Nowym Słowniku Języka polskiego PWN" (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2002) pojęcie "opałowy" oznacza: "....nadający się na opał...., służący do palenia", natomiast "opał" to:....materiał służący do opalania.., "...to czym się pali....".

Wykładnia literalna przepisów ustawy nakazuje przyjąć, iż z celem opałowym mamy do czynienia wówczas, gdy następuje proces polegający na spalaniu wyrobów energetycznych w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do takich celów, jak np. ogrzewanie różnego rodzaju pomieszczeń, rzeczy, wody lub też innych cieczy. Zużyciem wyrobu energetycznego na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania wyrobu energetycznego na energie cieplną.

Przedstawiona powyższej definicja "celu opalowego" została potwierdzona w treści indywidualne> interpretacji podatkowej nr IPPP3/443-181/09-2/JK z dnia 2 czerwca 2009 r. wydanej z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Iżby Skarbowej w Warszawie oraz interpretacji podatkowej nr 323000-RPA-O58-14/06/ZB z dnia 13 września 2006 r. wydanej przez Dyrektora Izby Celnej w Słupsku.

Tak zakreśloną definicję pojęcia "cel opałowy", w ocenie Wnioskodawcy znajduje zastosowanie w zaistniałym stanie taktycznym przedstawionym w treści wniosku o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy wykorzystywany w toku przeprowadzanych procesów technologicznych gaz techniczny - propan o nr CN 27 11 12 94 oraz CN 2711 12 11, będący wyrobem energetycznym, zużywany przez Spółkę w procesie technologicznym w celu uzyskania ciepła potrzebnego do wykonania cięć gazowo-tlenowych oraz dokonania podgrzania gazowego materiałów, jest paliwem opałowym, używanym w każdym z przedstawionych powyższej przypadków do celów opałowych.

Stanowisko Wnioskodawcy uzasadnia fakt, iż w procesie technologicznym następuje proces spalania wyrobu energetycznego - gazu w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do wykonania specjalistycznymi przyrządami cięcia metalów bądź taż podgrzania materiałów do temperatury pomiędzy 100 - 300 oC.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nabywany gaz techniczny-propan o kodach CN 2711 12 94 oraz CN 2711 12 11 jest wykorzystywany na cele grzewcze - opałowe.

Tym samym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawia regulacji art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 32 ust. 3 i 5-11 ustawy, a mianowicie:

* dostarczenia przedmiotowego gazu technicznego ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego jakim jest Wnioskodawca,

* przedstawienia przez Wnioskodawcę podmiotowi dostarczającemu wyroby energetyczne pisemnego potwierdzania przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy,

* dołączenie do wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy na podstawie regulacji art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, Wnioskodawca jako podmiot zużywający - jest wyłączony z obowiązku prowadzania ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701,2702, oraz od 2704 do 2715.

Natomiast w ust. 2 i ust. 3 art. 86 wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. I tak paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Dla węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) oraz pkt 13 ustawy następujące stawki podatku tj.:

* gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

* skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

* gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Przy czym stosownie do art. 32 ust. pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych: pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem aby określić wysokość opodatkowania wyrobów o kodzie CN 2711 konieczne jest określenie ich przeznaczenia. Z wniosku wynika, iż przedmiotowe gazy będą wykorzystywane do wytworzenia ciepła za pomocą płomienia propano-tlenowego w celu wykonania cięcia gazowo-tlenowego, na stanowiskach spawalniczych przy pomocy palników ręcznych lub zrobotyzowanym stanowisku do cięcia, w celu podgrzania gazowego metalu. Ponadto gazy te również będą, przy pomocy takiego samego jak wyżej płomienia propanow-gazowego jednakże przy zastosowaniu innych palników, wykorzystywane do podgrzania materiału przed dokonaniem jego spawania, w celu zapobieżeniu pękania połączeń spawalniczych.

Bezdyskusyjny jest zatem fakt, iż gazy te nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe. Należy zatem rozważyć, czy przedmiotowe gazy można uznać, przy wyżej określonym przeznaczeniu jako paliwa opałowe. Czyli takie które są używane do celów opałowych.

Jak słusznie zauważa Wnioskodawcą ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje celu opałowego i tym samym należy się posłużyć pojęciem potocznym tego określenia. Zdaniem Wnioskodawcy zużyciem wyrobu energetycznego (w przedmiotowym przypadku gazu) na cele opałowe będzie zużycie go bezpośrednio w urządzeniu przetwarzającym energię uzyskana w wyniku spalania wyrobu energetycznego (gazu) na energię cieplną.

Z powyższym stwierdzeniem tut. organ całkowicie się zgadza przy czym uważa, że powyższe nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Albowiem zdaniem organu celem spalania, w sprawie objętej wnioskiem, ww. gazów nie jest uzyskanie ciepła, jako takiego, lecz wykonanie pewnego procesu technologicznego (cięcie lub spawanie elementów metalowych). Kolokwialnie rzecz ujmując, przedmiotowe elementy metalowe są podgrzewane do określonej temperatury w celu ich cięcia lub złączenia, a nie samego podgrzania i uzyskania energii cieplnej jak np. wody w systemach ogrzewania centralnego czy też bezpośrednio ogrzania powietrza w pomieszczenia lub pojemnikach. Należy bowiem zauważyć, że podgrzewanie wody czy też powietrza nie ma na celu poddania ich żadnym procesom technologicznym lecz ma na celu uzyskanie określonej temperatury w danym pomieszczeniu czy też piecu, kotle, butli, bębnie itd.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykorzystywania węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 94 i 2711 12 11 do wytwarzania energii cieplnej za pomocą palnika gazowego w celu cięcia lub spawania elementów metalowych, nie można uznać za przeznaczenie tych gazów na cele opałowe. Gazy te bowiem nie są przeznaczone stricte do celów opałowych jak np. ogrzewania cieczy czy powietrza w pomieszczeniach, tylko do cięcia i spawania materiałów. Tym samym w tym przypadku przedmiotowe wyroby energetyczne nie będą opodatkowane stawką przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji nie będą objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższe oznacza zatem, że Wnioskodawca, w stosunku do przedmiotowego gazu wykorzystywanego do cięcia i spawania materiałów nie jest zobowiązany do spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Reasumując, mając na uwadze, że ww. wyroby nie są przeznaczone ani do celów opałowych ani do celów napędowych zastosowanie znajdzie stawka podatku 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy.

Odnośnie zaś powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, zauważa się, że nie mają one zastosowania w sprawie, gdyż dotyczyły one oleju opałowego wykorzystywanego jako paliwo do wytworzenia energii cieplnej w piecu obrotowym i kotle sodowym oraz oleju opałowego wykorzystywanego w recyklerach czyli przeznaczonego do podgrzewania bębnów obrotowych, w których przerabiane są zerwane nawierzchnie bitumiczne. W tych przypadkach zatem olej opałowy był wykorzystywany stricte do celów opałowych (uzyskania energii cieplnej) nie zaś jak w przedmiotowym przypadku do cięcia i spawania materiałów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się także, że ocena stanowiska Wnioskodawcy uznania za paliwo opałowe, w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, płynnego gazu - propanu o kodzie CN 2711 12 94 oraz 2711 12 11 wykorzystywanego do ogrzewania hal maszyn przy pomocy promienników gazowych oraz skorzystania ze zwolnienia z akcyzy przy takim wykorzystaniu gazu, została dokonana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl