IBPP3/443-317/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-317/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu w dniu 3 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu w dniu 3 czerwca 2013 r.),

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Od maja 2003 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję zakupu VAT i sprzedaży VAT oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Głównym przedmiotem działalności są usługi wynajmu pokoi gościnnych świadczonych wyłącznie firmom, które Wnioskodawca ewidencjonuje poprzez wystawianie faktur VAT (łączna wartość osiągnięta w 2012 r. to 88 816,00 zł netto). Dodatkowo Wnioskodawca prowadził również punkty gastronomiczne, tj. sprzedaż lodów włoskich, których odbiorcami byli wyłącznie osoby fizyczne.

W 2012 r. Wnioskodawca prowadził 3 punkty sprzedaży lodów, z których łączny przychód wyniósł 27 765,16 zł netto.

W całym okresie prowadzenia działalności, tj. w latach 2003-2012 nie powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2006 r.

W lutym 2013 r. Wnioskodawca wykreślił z ewidencji działalności gospodarczej placówki gastronomiczne i pozostała mu jedynie działalność związana z wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - PKD 68.20.Z.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż lodów i wynajem pokoi gościnnych prowadzi od 2003 r. W tym okresie Wnioskodawca osiągnął przychody w wysokości zwalniających go z obowiązku instalowania kasy fiskalnej.

Obrót ze sprzedaży lodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2011 r. nie przekroczył ustawowego limitu 40.000 zł i wyniósł 31 014,09 netto (łącznie z 3 punktów sprzedaży lodów). Dopiero w 2012 r. została przekroczona kwota obrotu zwalniająca Wnioskodawcę od ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej i wyniosła 27 765,16 zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po wykreśleniu z działalności gospodarczej placówek gastronomicznych w lutym 2013 r. i nie osiągnięciu z tego tytułu przychodów w roku bieżącym, od 1 marca 2013 r. istnieje obowiązek instalacji kasy fiskalnej w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą jedynie w zakresie wynajmu pokoi gościnnych.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 maja 2013 r.):

W sytuacji gdy Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą jedynie w zakresie najmu pokoi gościnnych nie ma obowiązku prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Stosownie do treści § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

1.

nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2.

nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy stwierdzić, iż podatnicy, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w 2012 r. kwotę 20.000 zł, są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2003 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży lodów w 3 punktach gastronomicznych (wyłącznie na rzecz osób fizycznych) oraz wynajmu pokoi gościnnych (wyłącznie na rzecz firm, którym za usługę wystawia fakturę VAT).

Obrót ze sprzedaży lodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2011 r. nie przekroczył ustawowego limitu 40.000 zł i wyniósł 31 014,09 netto (łącznie z 3 punktów sprzedaży lodów). Dopiero w 2012 r. została przekroczona kwota obrotu ze sprzedaży lodów i wyniosła 27 765,16 zł netto.

W lutym 2013 r. Wnioskodawca wykreślił z ewidencji działalności gospodarczej placówki gastronomiczne i prowadzi jedynie działalność związana z wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2012 r. przekroczyła 20.000 zł, Wnioskodawca od dnia 1 marca 2013 r. obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów określonych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nieobjętej zwolnieniem.

Biorąc jednak pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, tj. na rzecz podmiotów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, a Wnioskodawca faktycznie będzie dokonywał sprzedaży wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych na podstawie faktur VAT, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca w związku z przekroczeniem limitu obrotów, utracił prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych.

Należy jednak podkreślić, że jeżeli Wnioskodawca zgodnie ze swoim zamiarem będzie prowadził działalność wyłącznie w zakresie wynajmu pokoi gościnnych na rzecz firm i nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl