IBPP3/443-317/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-317/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku energii elektrycznej zużywanej w procesach oczyszczania ścieków i przeróbki osadów w zakresie koniecznym do produkcji biogazu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku energii elektrycznej zużywanej w procesach oczyszczania ścieków i przeróbki osadów w zakresie koniecznym do produkcji biogazu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. W procesie oczyszczania ścieków wytwarzany jest biogaz. Aby zagospodarować biogaz i wykorzystać go procesie wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej Wnioskodawca zakupił agregat prądotwórczy i rozszerzył swoją działalność o wytwarzanie energii elektrycznej. W związku z tym uzyskał koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej z paliw odnawialnych. Energia elektryczna produkowana jest w skojarzeniu z energią cieplną w elektrociepłowni biogazowej zlokalizowanej na terenie oczyszczalni ścieków. Produkcja odbywa się w dwóch agregatach kogeneracyjnych o mocy elektrycznej 345kW oraz cieplnej 531kW każdy, opalanych paliwem odnawialnym jakim jest biogaz. Wytworzona energia elektryczna w 95% zużywana jest na procesy związane z oczyszczaniem ścieków i przeróbką osadu, które są niezbędne do produkcji biogazu, pozostałe 5% wytworzonej energii sprzedawane jest elektrowni - (zgodnie z prawem energetycznym). Za wyprodukowaną energię elektryczną przyznawane są Wnioskodawcy świadectwa pochodzenia energii, które stanowią przedmiot obrotu jako prawo majątkowe na Towarowej Giełdzie Energii. Energia cieplna, natomiast, powstała podczas procesu chłodzenia silnika agregatu, wykorzystywana jest w procesach związanych z produkcją biogazu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zużycie energii elektrycznej, wytworzonej przez Wnioskodawcę, w procesach oczyszczania ścieków i przeróbki osadów w zakresie koniecznym do produkcji biogazu, jako składnika niezbędnego w procesie w procesie produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy energia elektryczna, wytworzona przez niego, wykorzystywana w procesach oczyszczania ścieków i przeróbki osadów w zakresie niezbędnym do produkcji biogazu podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcja energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu odbywa się w dwóch agregatach kogeneracyjnych, dla których paliwem jest biogaz. Biogaz jest gazem, który w naturalnych warunkach powstaje podczas fermentacji. Proces powstawania biogazu również może zachodzić w sztucznie stworzonych warunkach w komorach, gdzie na skutek fermentacji metanowej osadu ściekowego uzyskuje się biogaz. Według definicji (rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i polityki Społecznej z dnia 30 maja 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła z odnawialnych źródeł energii) biogaz jest gazem pozyskiwanym m.in. z oczyszczania ścieków.

Aby więc wyprodukować biogaz konieczny jest cały proces technologiczny związany z oczyszczaniem ścieków i przeróbką osadu. Produkcja energii elektrycznej jest więc zjawiskiem złożonym z wielu procesów regularnie po sobie następujących zmierzających do wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu.

Tym samym na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, czyli oczyszczenie ścieku, przeróbka osadu, wytworzenie biogazu i jego wykorzystanie jako paliwa do agregatów kogeneracyjnych, energia zużywana do ich wykonania może zostać zakwalifikowana jako zwolniona od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 30 ust. 7 cyt. ustawy zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach.

Podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, który wytwarza energię i ciepło w skojarzeniu może być uznany za elektrociepłownię w rozumieniu cyt. wyżej art. 30 ust. 7 ustawy.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Jednakże w przypadku zużycia energii elektrycznej w procesie oczyszczania ścieków i przeróbki osadów co ma miejsce w sprawie będącej przedmiotem wniosku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż zgodnie z jego treścią zwolnieniu podlega zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach, a w opisanym przypadku energia ta jest zużywana do oczyszczania ścieków, co nie może być uznane za proces produkcji energii elektrycznej.

Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. A zatem w przypadku zużycia przez podmiot, wytworzonej z agregatu prądotwórczego energii, będzie miało zastosowanie ww. zwolnienie, przy zachowaniu warunków, o których mowa powyżej.

W tym miejscu wskazać także należy, że dla biogazu, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b) ustawy o podatku akcyzowym, ustalono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Przepisy przejściowe art. 164 ust. 2 ww. ustawy uzależniają możliwość zastosowania tej stawki od uzyskania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Biogaz jest klasyfikowany w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej w pozycji CN 2711. Dla tej grupy wyrobów przeznaczonych do napędu silników spalinowych w stanie gazowym miałaby zastosowanie stawka z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie ustawy. Jednakże zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 r. stosuje się zerową stawkę akcyzy.

W odniesieniu do pozostałej energii, która nie zostanie zużyta przez Wnioskodawcę, ale zostanie sprzedana elektrowni, czyli zostanie przekazana do instalacji służących do przesyłania energii elektrycznej zwolnienie, o którym mowa powyżej nie znajdzie zastosowania gdyż w zamierzeniu ustawodawcy zwolnienie miało dotyczyć jedynie energii wyprodukowanej celem zużycia na potrzeby własne, a nie przeznaczonej do sprzedaży.

W tym przypadku, pozostała część energii wyprodukowana w elektrociepłowni biogazowej nie zużyta na potrzeby własne może zostać zwolniona z akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jako energia wytwarzana z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl