IBPP3/443-315/14/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-315/14/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 9 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 9 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 29 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-315/14/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Wnioskodawca zwraca się o interpretację indywidualną prawa podatkowego w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projekt pn.: "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013, przedmiotem którego było utworzenie 27 punktów hot-spot oraz 2 Info-kiosków na terenie Szpitala Miejskiego w Z. w celu poprawy dostępu do bezpłatnego bezprzewodowego Internetu na terenie jednostki.

Planowane działania w ramach ww. projektu obejmują wykonanie następującego zakresu prac:

* wykonanie projektu tras kablowych i połączeń sieci światłowodowej niezbędnych do utworzenia PIAPów,

* budowa tras kablowych i światłowodowych,

* montaż szaf teletechnicznych przeznaczonych dla węzłów sieci i instalacją zasilania,

* wyposażenie w sprzęt aktywny i urządzenia towarzyszące,

* montaż punktów PIAP,

* montaż i konfiguracja centralnego kontrolera A.,

* montaż bezprzewodowych punktów dostępowych,

* dostarczenie i wdrożenie oprogramowania,

* testy akceptacyjne.

Integralnym elementem wspierania rozwoju regionalnego jest budowa społeczeństwa informacyjnego. Obecne uwarunkowania rozwoju społeczno - gospodarczego, rozwój nauki i techniki wymaga ciągłej wymiany informacji przy wykorzystaniu coraz sprawniejszych i szybszych systemów łączności. W tym celu jest niezbędna rozbudowa i modernizacja sieci telekomunikacyjnej, zwłaszcza stworzenia infrastruktury dostępu do Internetu. Niewątpliwie poprawa dostępu do bezpłatnego bezprzewodowego Internetu na terenie Szpitala Miejskiego przyczyni się do rozwoju społeczeństwa Informacyjnego na terenie miasta i zmniejszy stopień wykluczenia cyfrowego.

W piśmie z 9 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług medycznych, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu najmu powierzchni oraz sprzedaży towarów i materiałów medycznych, od których odprowadza należny podatek VAT rozliczany na podstawie comiesięcznych deklaracji VAT-7 składanych do Urzędu Skarbowego.

Podatek naliczony od dokonywanych zakupów rozliczany jest następująco:

1.

podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży opodatkowanej - odliczany jest w całości.

2.

podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej - nie jest odliczany.

3.

podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej odliczany jest o taką część, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W okresie od 19 czerwca 2012 r. do 10 grudnia 2013 r. Wnioskodawca realizował projekt "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu było utworzenie 27 punktów hot-spot oraz 2 Info-kiosków na terenie Szpitala Miejskiego w celu umożliwienia dostępu do bezpłatnego bezprzewodowego Internetu na terenie jednostki. Celem realizowanego projektu była poprawa, jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów. Prace polegające na budowie infrastruktury światłowodowej na terenie Szpitala miały na celu zapewnienie powszechnego, szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do Internetu na terenie szpitala. W efekcie każda osoba a w szczególności pacjenci, posiadający urządzenie przenośne mogą korzystać z dostępu do zasobów sieci Internet, na potrzeby własne. Dostęp do zasobów sieci Internet dla wszystkich użytkowników, a w szczególności dla pacjentów Szpitala jest całkowicie bezpłatny tak, więc Szpital zapewniając publiczny dostęp do zasobów sieci Internet na swoim terenie nie będzie osiągał obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Wydatki poniesione z związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Zakupione w wyniku projektu mienie jest własnością Szpitala i stanowi jego środek trwały.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 9 maja 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 9 maja 2014 r.):

Bezpłatny dostęp do sieci Internet na terenie szpitala służy do wykonywania usług w zakresie ochrony zdrowia podlegające zwolnieniu z podatku VAT, tym samym Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów, a w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w okresie od 19 czerwca 2012 r. do 10 grudnia 2013 r. realizował projekt pn. "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu było utworzenie 27 punktów hot-spot oraz 2 Info-kiosków na terenie Szpitala Miejskiego w Z. w celu umożliwienia dostępu do bezpłatnego bezprzewodowego Internetu na terenie jednostki. Celem realizowanego projektu była poprawa, jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów. Prace polegające na budowie infrastruktury światłowodowej na terenie Szpitala miały na celu zapewnienie powszechnego, szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do Internetu na terenie szpitala. W efekcie każda osoba a w szczególności pacjenci, posiadający urządzenie przenośne mogą korzystać z dostępu do zasobów sieci Internet, na potrzeby własne. Dostęp do zasobów sieci Internet dla wszystkich użytkowników, a w szczególności dla pacjentów Szpitala jest całkowicie bezpłatny tak, więc Szpital zapewniając publiczny dostęp do zasobów sieci Internet na swoim terenie, nie będzie osiągał obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Tak przedstawiony opis sprawy wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabył realizując przedmiotowy projekt nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Podkreślenia wymaga, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach nie można wykluczyć, że Internet, który jest dostępny dla wszystkich użytkowników na terenie szpitala, może w niewielkim zakresie również mieć związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanym przez Wnioskodawcę (najem powierzchni), tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących omawianą inwestycję.

W konsekwencji, w ocenie organu, Wnioskodawcy w tym przypadku nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Ewentualny dostęp do zasobów sieci Internet przez podmioty wynajmujące powierzchnie nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa. Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca w opisie sprawy jednoznacznie podał, że Szpital zapewniając publiczny dostęp do zasobów sieci Internet na swoim terenie, nie będzie osiągał obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Zatem, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl