IBPP3/443-315/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-315/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wysokości stawki zabezpieczenia akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wysokości stawki zabezpieczenia akcyzowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy. Na terenie jednostki podatnik produkuje, przetwarza, przyjmuje oraz wysyła następujące wyroby energetyczne: Heksan-frakcja z nafty CZ. (CN 2710 11 25), n-Heksan 95 % (CN 2901 10 00), n-Heksan 97,5 % (CN 2901 10 00), n-Heptan 99 % (CN 2901 10 00),Eter naftowy (CN 2710 11 25), Izooktan (CN 2901 10 00), Toluen (CN 29 02 30 00). Powyższe wyroby energetyczne są dostarczane do podatnika w procedurze zawieszającej. Po dokonanym przyjęciu towaru na skład podatkowy pracownicy organu celnego dokonują zabezpieczenia kwoty podatku akcyzowego w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów (stawka dla pozostałych paliw silnikowych).

Wyroby energetyczne na terenie składu podatkowego są poddane procesowi destylacji (oczyszczeniu), a następnie są rozlewane (konfekcjonowane) do opakowań jednostkowych o poj. od 1 do 20 dm3. Przedmiotowe wyroby akcyzowe (energetyczne) są oferowane na sprzedaż jako odczynniki do laboratoriów analitycznych lub jako chemikalia do syntezy. Podatnik na fakturach VAT sprzedając wyroby energetyczne umieszcza informację: "Wyrób akcyzowy energetyczny nie przeznaczony do napędu silników spalinowych oraz do celów opałowych" i stosuje stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Część wyrobów energetycznych jest sprzedawana w dostawach wewnątrzwspólnotowych oraz w eksporcie w procedurze zawieszającej na podstawie administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT). Pracownicy organu celnego dokonują zabezpieczenia kwoty podatku akcyzowego stosując stawkę podatku akcyzowego w kocie 1822,00 zł/1000l (pozostałe paliwa silnikowe). W momencie zakończenia procedury zawieszającej zwalniana jest kwota zabezpieczenia akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo stosowana jest stawka podatku akcyzowego przy obciążeniu zabezpieczenia akcyzowego (dot. procedury zawieszającej) w wysokości 1822,00 zł/1000l, mimo iż wyroby energetyczne nie są używane, oferowane na sprzedaż jako paliwa do napędu silników spalinowych oraz do celów opałowych.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie przy stosowaniu procedury zawieszającej przy dostawach wewnątrzwspólnotowych oraz eksporcie wyrobów energetycznych organ celny nie powinien obciążać zabezpieczenie akcyzowe wg stawki 1822,00 zł/1000l. Stanowisko swe podatnik wywodzi z art. 86 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie ustawodawca określił wyraźnie, co należy rozumieć pod pojęciem; "paliwa silnikowe" oraz "paliwa opałowe". Sprzedawane wyroby energetyczne przez podatnika są oferowane na sprzedaż, stosowane do innych celów niż określone w powyższym przepisie prawnym w związku z czym stawka dla przedmiotowych produktów wynosi 0 zł zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Odbiorca wyrobu energetycznego w procedurze zawieszającej ma skład podatkowy w kraju członkowskim UE i to jego urząd finansowy kontroluje; czy zakupione od podatnika wyroby energetyczne zostały zużyte do celów uprawniających do zastosowania stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 EUR. W przypadku eksportu wyrobów energetycznych poza obszar Unii Europejskiej, nie jest istotne z punktu prawa krajowego jak również ustawodastwa wspólnotowego do jakich celów odbiorca towaru zużyje przedmiotowe wyroby energetyczne. Mając powyższe na uwadze podatnik podtrzymuje swoje merytoryczne stanowisko, iż w przypadku procedury zawieszającej stawka podatku akcyzowego powinna wynosić 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a), b i c oraz ust. 2 pkt 1 i pkt 6 ww. ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

* w składzie podatkowym,

* przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

* przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej;

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane m.in.:

* ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

* ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do wymienionych w art. 31 ust. 1 i 2 instytucji, organizacji lub sił zbrojnych na terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W poz. 20, 22 i 23 ww. załącznika wymieniono następujące wyroby akcyzowe, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których umowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG:

* pod kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów,

* pod kodem CN 2901 10 00 węglowodory alifatyczne nasycone,

* pod kodem CN 2902 30 00 Toluen.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 powołanej ustawy obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2, w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy istnieje niezależnie od tego, czy wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązek w tym zakresie został nałożony z uwagi na fakt, iż wyroby akcyzowe, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, podlegają (niezależnie od stosowanej stawki) wspólnotowemu systemowi monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

Nałożony w przepisach krajowych (w związku z uregulowaniami wspólnotowymi) obowiązek stosowania wobec wyrobów określonych w załączniku Nr 2 do ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy obejmuje, oprócz produkcji w składzie podatkowym, konieczność przemieszczania tych wyrobów (w przypadku, gdy nie zostały one dopuszczone do konsumpcji) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczanie takie może odbywać się zarówno na terytorium kraju (generalnie między składami podatkowymi), jak również w obrocie wewnątrzwspólnotowym (np. między składami podatkowymi albo między składem podatkowym na terytorium państwa członkowskiego a zarejestrowanym lub niezarejestrowanym handlowcem na terytorium kraju), czy też przemieszczane są w celu dokonania eksportu. Jak bowiem wspomniano powyżej, do przedmiotowych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium całej Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne w przypadku przeznaczenia pozostałych (nie wymienionych w pkt 1-13) paliw silnikowych wynosi 1.822,00 zł/1.000 litrów.

Przedmiotowe wyroby zostały ujęte w poz. 20, 22 i 23 załącznika Nr 2 do ustawy, w związku z czym, zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, powinny być produkowane w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Również przemieszczanie tych wyrobów, w przypadkach określonych w cyt. wyżej przepisach art. 40 ust. 1 lit. a), b i c oraz ust. 2 pkt 1 i pkt 6 ustawy, powinno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot zobowiązany zabezpieczenia akcyzowego. Ponieważ, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobów akcyzowych powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe, w sytuacji gdyby wyroby te zostały zużyte do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miały być opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl