IBPP3/443-311/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-311/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT w zakresie świadczenia usług wynajmu pomieszczeń użytkowych, mieszkalnych, dzierżawy gruntu, wieczystego użytkowania.

Wnioskodawca jako beneficjent będzie realizował projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet II "Społeczeństwo Informacyjne" Działanie 2,2 "Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych". Realizacja projektu pozwoli wprowadzić cyfryzację Urzędu oraz rozwój elektronicznych usług publicznych.

W ramach projektu wykonana będzie: nowa instalacja nisko-prądowa - sieć teleinformatyczna, strukturalna-LAN, roboty instalacyjne elektryczne, zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i jego wdrożenie oraz wykonanie prac budowlanych niezbędnych do realizacji projektu w budynku Urzędu.

Projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. W związku z tym przyznane dofinansowanie ze środków EFRP w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zostało określone w umowie o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowany zwrócony w ramach pomocy.

W piśmie z dnia 28 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że projekt skierowany jest do obsługi mieszkańców, Y umożliwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Można przez Internet złożyć dokumenty i sprawdzić, na jakim etapie realizacji jest sprawa. Osobiste konto zapewnia bezpieczną komunikację z urzędem. Jest to usługa nieodpłatna. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych, ponieważ Wnioskodawca posiada odrębne programy służące czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ramach przyznanego dofinansowania na realizacje projektu pn. "..." ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie pn. "..." Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie instalacji sieci teleinformatycznej, strukturalnej-LAN, roboty instalacyjne, elektryczne, zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i jego wdrożenie oraz wykonanie prac budowlanych niezbędnych do realizacji projektu w budynku Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Realizacja projektu pozwoli wprowadzić cyfryzację Urzędu oraz rozwój elektronicznych usług publicznych. Projekt skierowany jest do obsługi mieszkańców, Y umożliwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Jest to usługa nieodpłatna. Zakupione programy nie będą obsługiwać czynności opodatkowanych, ponieważ Wnioskodawca posiada odrębne programy służące czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że projekt Y nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Powyższe prowadzi zatem do wniosku, iż towary i usługi jakie były przez Gminę nabywane na potrzeby realizowanego projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl