IBPP3/443-304/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-304/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) oraz z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitacje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym zakupem samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitacje. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 kwietnia 2012 r. znak: IBPP3/443-304/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie doprecyzowany pismami z dnia 17 kwietnia 2012 r. oraz 21maja 2012 r.):

Stowarzyszenie... w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami" złożyło wniosek do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach obszaru D (likwidacja barier transportowych) na zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację.

Samochód zostanie zakupiony przez Stowarzyszenie przy 50% dofinansowaniu wartości samochodu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i 50% wkładzie własnym. Samochód będzie stanowił własność Stowarzyszenia. Zakupiony samochód będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację i z powrotem do miejsca zamieszkania i osoby niepełnosprawne nie będą ponosić odpłatności za przewóz. Z tego tytułu samochód będzie służył wyłącznie czynnościom zwolnionym z VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT ani nie prowadzi działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 21 maja 2012 r. Wnioskodawca oświadczył, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i zakup przedmiotowego samochodu będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną na Stowarzyszenie....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012 r.):

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku ze zdarzeniem przyszłym dotyczącym planowanego zakupu samochodu osobowego zwanego mikrobusem w wersji standardowej, 9 -osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację.

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012 r.):

Stowarzyszenie nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z przyszłej realizacji ww. programu, ponieważ jest to realizacja zadania niezwiązana z działalnością opodatkowaną i nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie niebędące zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami" złożyło wniosek do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach obszaru D (likwidacja barier transportowych) na zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację. Zakup tego samochodu zostanie dofinansowany w 50% wartości samochodu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a w pozostałej części będzie to wkład własny Stowarzyszenia. Ww. samochód będzie własnością Stowarzyszenia i będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację i z powrotem do miejsca zamieszkania. Osoby niepełnosprawne nie będą ponosić odpłatności za przewóz. Zakup przedmiotowego samochodu zostanie potwierdzony fakturą VAT wystawioną na Stowarzyszenie.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych na rehabilitację, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonany zakup nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. samochodu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją wymienionego programu należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej jak również czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował wykonywane czynności, do których będzie wykorzystywał zakupiony samochód, jako zwolnione. Powyższe stwierdzenia przyjęto jako elementy opisanego zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny. W niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu. Organ nie wypowiada się w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, iż "nieodpłatne świadczenie usług nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług", gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl