IBPP3/443-303/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-303/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." lub ubiegania się o jego zwrot - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." lub ubiegania się o jego zwrot. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X w C. (Wnioskodawca) realizuje projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod nazwą "...".

Zgodnie z zawartym porozumieniem nr XXX z dnia 14 listopada 2011 r. z Województwem, całkowita wartość projektu wynosi 1.268.69I,00 zł z czego 85% w kwocie 1.078.387,35 zł finansowane jest z budżetu państwa, a 15% w kwocie 190.303,65 zł z budżetu państwa, jako wkład własny.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów oraz podpisu elektronicznego. W ramach projektu przewidziano modernizację pomieszczeń serwerowni, zakup sprzętu informatycznego, licencji oraz promocję projektu i szkolenie pracowników. W 2012 r. zrealizowano część zadań w postaci modernizacji serwerowni, promocji projektu oraz zakupu części sprzętu informatycznego. W 2013 r. planowana jest realizacja pozostałych zadań, tj. zakup pozostałej części sprzętu, licencji i oprogramowań oraz szkolenie pracowników.

Realizacja projektu ma na celu obsługę interesantów i słuchaczy w formie elektronicznej, poprawę jakości pracy w X w C. oraz szybszą wymianę informacji z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej i innymi jednostkami administracji publicznej.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową III stopnia, finansowaną z budżetu państwa. Jest publiczną szkołą policealną realizującą zadania statutowe niepodlegające podatkowi VAT.

Szkoła na zlecenie osób prawnych i fizycznych w ramach działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, realizuje kształcenie i doskonalenie zawodowe na rzecz ochrony przeciwpożarowej oraz powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej finansowane przez zleceniodawcę npt. zawartej umowy, które to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Co miesiąc składa deklaracje VAT-7, z uwagi na rozliczenie sprzedaży powyższych szkoleń ze stawką zwolnioną oraz opodatkowanych usług wyżywienia i zakwaterowania związanych z przeprowadzanymi szkoleniami w ramach działalności podstawowej i najmu.

W odniesieniu do usług opodatkowanych podatkiem VAT wdrożony w ramach projektu elektroniczny obieg dokumentów wykorzystywany będzie jedynie w kwestii korespondencji z kontrahentami, nie będzie natomiast wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Jednostka posiada odrębny program Symfonia Faktura wykorzystywany do wystawiania faktur.

Jednostka nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Szkołę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu "..." istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 26 kwietnia 2013 r.), nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego ani do ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać w tym miejscu należy, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. zmianie uległo brzmienie powołanego art. 15 ust. 2, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego.

Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego ważne jest by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty, nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Istotne jest także, by stanowiły one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą.

Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów lub usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pod nazwą "...".

Przedmiotem projektu jest wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów. Wdrożony produkt będzie wykorzystywany przez Szkołę w stosunku do usług opodatkowanych podatkiem VAT wyłącznie w zakresie korespondencji z kontrahentami, nie będzie natomiast wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, jak i również do wystawiania faktur sprzedaży tych usług. Jednostka posiada odrębny program Symfonia Faktura wykorzystywany do wystawiania faktur.

Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem elektronicznego obiegu dokumentów będą bezpłatnie. Powstały system elektronicznego obiegu dokumentów powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do czynności o charakterze cywilnoprawnym. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Szkołę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że efekty zrealizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca powyższe wskazuje wprost w treści wniosku. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że system elektronicznego obiegu dokumentów powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl