IBPP3/443-293/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-293/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* możliwości zdjęcia podatkowych znaków akcyzy naniesionych uprzednio na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym i zniszczenia - prawidłowe,

* braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej równowartość zdjętych i zniszczonych podatkowych znaków akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* możliwości zdjęcia podatkowych znaków akcyzy naniesionych uprzednio na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym i zniszczenia,

* braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej równowartość zdjętych i zniszczonych podatkowych znaków akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada na stanie magazynu gotowych wyrobów pewne ilości butelkowanych napojów spirytusowych oznaczonych krajowymi banderolami akcyzowymi, na które od dłuższego czasu nie ma zapotrzebowania odbiorców. Wnioskodawca chciałby wyroby te zwrócić do produkcji w celu wykorzystania zawartego w nich alkoholu do produkcji innych, szybciej rotujących produktów, lub w przypadku braku możliwości wykorzystania zawartego w nich alkoholu ze względu na specyficzny skład - przeznaczyć zawartość na zlewki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r., w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, możliwe jest odklejenie banderol akcyzowych naklejonych na te wyroby i ich zniszczenie, w obecności przedstawiciela Stałego Nadzoru Podatkowego.

2.

Czy operacja ta może nieść za sobą jakieś dodatkowe konsekwencje finansowe np. potrzebę zwrócenia kwoty stanowiącej wartość podatkową zniszczonych banderol, wpłaconą w celu otrzymania tych banderol a później potrąconych z wpłat dziennych akcyzy po naniesieniu tych banderol na produkty... (Ustawa z dnia 6 grudnia 2008, o podatku akcyzowym).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Ponieważ wyrób nie znajduje nabywcy nie opuści więc składu podatkowego, wg opinii Wnioskodawcy zdjęcie banderoli i zniszczenie jej w obecności przedstawiciela Szczególnego Nadzoru Podatkowego nie spowoduje kolizji z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009, w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Ad. 2.

Ponieważ zdjęty z wyrobu i zniszczony znak akcyzy nie powoduje powstania obowiązku odprowadzenia podatku akcyzowego, zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzi potrzeba zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej wartość podatkową zniszczonych banderol.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* za prawidłowe w części dotyczącej możliwości zdjęcia podatkowych znaków akcyzy naniesionych uprzednio na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym i zniszczenia,

* za nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej równowartość zdjętych i zniszczonych podatkowych znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 114 ustawy 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Stosownie do art. 116 ust. 1 wspomnianej ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

W myśl art. 117 ust. 1-3 cyt. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 123 ust. 1-3 wspomnianej ustawy znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Zdjęte znaki akcyzy są:

1.

zwracane do ich wytwórcy albo

2.

niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca posiada na stanie magazynu gotowych wyrobów pewne ilości butelkowanych napojów spirytusowych oznaczonych krajowymi banderolami akcyzowymi, na które od dłuższego czasu nie ma zapotrzebowania odbiorców. Wnioskodawca chciałby wyroby te zwrócić do produkcji w celu wykorzystania zawartego w nich alkoholu do produkcji innych, szybciej rotujących produktów, lub w przypadku braku możliwości wykorzystania zawartego w nich alkoholu ze względu na specyficzny skład - przeznaczyć zawartość na zlewki.

Przedmiotowe wyroby akcyzowe nie były więc wydane do konsumpcji, jak też nie były przedmiotem obrotu gospodarczego. Na mocy art. 123 ustawy o podatku akcyzowym znaki akcyzy za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, jeżeli wyroby te nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Zdjęte znaki akcyzy są niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do § 36 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) kasowanie, zdjęcie oraz niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności kasowania, zdjęcia lub niszczenia znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy tych czynnościach pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości zdjęcia banderol akcyzowych naniesionych na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym, które zostaną skierowane do ponownego przerobu i zniszczenia, w obecności przedstawiciela stałego nadzoru podatkowego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, 2 i 5 ww. ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi inną wysokość tego zobowiązania

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju;

Mając na uwadze przytoczony wyżej stan prawny i stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż nie powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, z których to wyrobów zostały zdjęte i zniszczone, naniesione uprzednio znaki akcyzy z uwagi na to, że wyroby te zostaną skierowane do ponownego przerobu.

W związku z powyższym, stosownie do art. 21 ust. 7 ww. ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, które zostały zdjęte z wyrobów i zniszczone. W konsekwencji Wnioskodawca winien skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową w której dokonał obniżenia akcyzy należnej o kwotę stanowiącą równowartość zdjętych i zniszczonych znaków akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej wartość podatkową zniszczonych banderol należy uznać za nieprawidłowe.

Mając powyższe na uwadze należało stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy:

* w części dotyczącej możliwości zdjęcia podatkowych znaków akcyzy naniesionych uprzednio na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym i zniszczenia - należało uznać za prawidłowe,

* natomiast w części dotyczącej braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej równowartość zdjętych i zniszczonych podatkowych znaków akcyzy - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl