IBPP3/443-292/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-292/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) oraz z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

* ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 15 czerwca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. - jest prawidłowe,

* ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 30 kwietnia 2010 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 lutego 2011 r. znak IBPP3/443-900/10/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczył usługę montażu regałów przemysłowych nie związana trwale z nieruchomością na rzecz podmiotu zagranicznego. Podmiot ten ma siedzibę w Austrii i jest tam podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w Polsce i jest to stałe miejsce wykonywania mojej działalności gospodarczej. Na rzecz tego podmiotu zagranicznego Wnioskodawca wykonywał usługę montażu regałów w Austrii, Niemczech i w Polsce. Ponadto na rzecz ww. podmiotu Wnioskodawca świadczył usługę wypożyczania wózków widłowych w Polsce.

Przedmiotowe usługi zarówno montażu regałów jak i wypożyczanie wózków widłowych akumulatorowych, świadczone były dla miejsca siedziby kontrahenta (usługobiorcy), które znajduje się w Austrii.

Wynajmowane wózki widłowe były wykorzystywane przez Usługobiorcę od 15 czerwca 2009 r. do 30 kwietnia 2010 r. (daty są zgodne z wystawionymi fakturami). Usługobiorca korzystał z nich przez okres przekraczający 30 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy fakturować usługę wypożyczania wózków widłowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługę wypożyczania wózków widłowych w Polsce należy fakturować z podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się:

* w kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 15 czerwca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. - za prawidłowe,

* w kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 30 kwietnia 2010 r. - za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczył usługę wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych na rzecz austriackiego podatnika. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w Polsce i jest to stałe miejsce wykonywania jego działalności gospodarczej. Wynajmowane wózki widłowe były wykorzystywane przez usługobiorcę od dnia 15 czerwca 2009 r. do dnia 30 kwietnia 2010 r. Usługobiorca korzystał z wózków widłowych przez okres przekraczający 30 dni. Wnioskodawca usługę świadczył na terytorium Polski. Jednakże usługa ta była świadczona dla miejsca siedziby usługobiorcy, które znajduje się w Austrii.

W celu określenia, czy przedmiotowe usługi, które świadczy Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu w Polsce czy też nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

Pojęcie środka transportu należy rozumieć w taki sposób, iż obejmuje wszelkie pojazdy mechaniczne i inne, a także innego rodzaju wyposażenia i urządzenia służące doprzewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce. W tym stanie rzeczy akumulatorowe wózki widłowe uznac należy za środki transportu.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przepisach art. 27 ust. 2 - 6 oraz art. 28 nie ustanowiono szczególnych regulacji odnoszących się do usług polegających na wynajmie środków transportu.

Przepisy wprowadzały co prawda szczególną regułę ustalania miejsca świadczenia odnoszącą się do usług wynajmu rzeczy ruchomych (art. 27 ust. 4 pkt 6), jednakże zastrzegały, iż nie znajduje ona zastosowania do wynajmu środków transportu. Dla usług wynajmu środków transportu zastosowanie znajdowała zasada ogólna odnosząca się do miejsca świadczenia usług. W konsekwencji usługi te miały miejsce świadczenia w państwie, w którym swoją siedzibę (miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności) miał usługodawca (czyli wynajmujący).

Zatem miejscem świadczenia usług wynajmu wózków widłowych w okresie do dnia 31 grudnia 2009 r. było stałe miejsce prowadzenia działalności Wnioskodawcy czyli Polska.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca winien wystawić fakturę, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wskazując na tej fakturze należny podatek według stawki obowiązującej na terytorium kraju.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania wózków widłowych w okresie od dnia 15 czerwca 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. należało uznać za prawidłowe.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do art. 28o ustawy o VAT.

Generalne zasady wyrażone obecnie w art. 28b ust. 1 i 28c ust. 1 ustawy o VAT, różnicują sposób określenia miejsca świadczenia usług w zależności od tego, na czyją rzecz są one świadczone.

I tak w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 cyt. ustawy o VAT).

Ust. 3 art. 28b stanowi natomiast, iż w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" ustawy o VAT w art. 28a ustawodawca zawarł definicje podatnika.

W myśl art. 28a ww. ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o VAT. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W tym miejscu należy wskazać, iż stosownie do art. 28j ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni.

Jednakże z opisu stanu faktycznego wynika, że wózki widłowe były wykorzystywane przez usługobiorcę przez okres przekraczający 30 dni.

Jak już wskazano powyżej okres wykorzystywania środka transportu jest istotny dla określenia miejsca świadczenia usług począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. Zatem jeżeli okres wykorzystywania środka transportu (wózka widłowego) przez usługobiorcę przekracza 30 dni, to okres o którym mowa w art. 28j ust. 2 został przekroczony. Zatem miejsce świadczenia dla usług wynajmu środków transportowych należy ocenić na zasadach ogólnych.

W związku z tym, że Wnioskodawca świadczył usługę wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych, na rzecz podatnika posiadającego siedzibę w Austrii, należy stwierdzić, że miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi będzie Austria tj. miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę.

W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W myśl § 25 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 - zgodnie z § 25 ust. 3 cyt. rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 25 ust. 4 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku winien wystawić fakturę zgodnie z ww. przepisami, przy czym na tej fakturze nie wykazuje się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi wypożyczania wózków widłowych od dnia 1 stycznia 2010 r., w sytuacji gdy okres o którym mowa w art. 28j został przekroczony, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 15 czerwca 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.,

* nieprawidłowe w kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług wypożyczania akumulatorowych wózków widłowych świadczonych w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 30 kwietnia 2010 r.

Dodatkowo informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej ustalenia miejsca świadczenia usług montażu regałów została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl