IBPP3/443-289/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-289/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem mieszkań oddanych do użytkowania, zasiedlonych i na które ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych po raz pierwszy w kwietniu 1992 r. Na budowę tych mieszkań spółdzielni nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego. Po dniu 1 maja 2004 r. zawarto po raz kolejny umowę na lokatorskie prawo do jednego z tych lokali. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia zobowiązana jest do zawarcia umowy o przeniesienie własności lokalu na rzecz członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu, po wpłacie nominalnej kwoty pomocy państwa. Wartość rynkową ustala rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, natomiast wartość zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego ustalana jest przez Spółdzielnię w ten sposób, że wyliczany jest procentowy udział pomocy państwa w sfinansowaniu kosztów budowy, w dacie rozliczenia inwestycji, a wkład mieszkaniowy stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową, a tak ustalonym udziałem pomocy państwa.

Na przykład:

* aktualna wartość rynkowa lokalu - 150 000 zł

* procentowy udział pomocy państwa ustalony w dacie rozliczenia inwestycji (dotacja) - 50%

* zwaloryzowany wkład mieszkaniowy - 75 000 zł

* nominalna wartość pomocy państwa - 2 000 zł

* wartość pomocy państwa odniesiona do aktualnej wartości rynkowej - 75 000 zł

Członek dokonujący przeniesienia własności lokalu wpłaca w tym przypadku 200 zł i kwota ta jest w całości odprowadzana do budżetu państwa.

Na mocy art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli (pierwsze) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., jak to ma miejsce w tym przypadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po raz kolejny po dniu 1 maja 2004 r. w prawo odrębnej własności jest wyłączone spod ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 153 ust. 2 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego po raz kolejny po dniu 1 maja 2004 r. (na rzecz innego lokatora) w prawo odrębnej własności jest wyłączone spod ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ pierwsze ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu i jego zasiedlenie miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Powołany przepis wyłącza spod działania ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie praw lokatorskich w prawo własności, jeżeli łącznie zostały spełnione dwa warunki, a mianowicie ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż powtórne spółdzielcze lokatorskie prawo zostało ustanowione po dniu 1 maja 2004 r. Obecnie członek Spółdzielni wystąpił o przeniesienie lokatorskiego prawa w odrębną własność. Do Spółdzielni wpłaca tylko nominalną kwotę umorzenia kredytu związanego z budową lokalu. Jednocześnie Spółdzielnia podkreśla, że przedmiotowy lokal mieszkalny został zasiedlony po raz pierwszy w kwietniu 1992 r. tj. przed dniem 1 maja 2004 r. na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Ustanowione prawo po dniu 1 maja 2004 r. jest kolejnym dla danego mieszkania. Tym samym mamy do czynienia z sytuacją, w której pierwotne ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2. Fakt ustanowienia w tej sytuacji po raz wtóry spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego po dniu 1 maja 2004 r. pozostaje bez znaczenia w przedmiotowej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl