IBPP3/443-284/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-284/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 luty 2011 r. (data wpływu 28 luty 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w procesie bezpośrednim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 luty 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w procesie bezpośrednim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i na podstawie umowy o współpracy z SA zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na pośrednictwie w pozyskiwaniu klientów zainteresowanych produktami oferowanymi przez SA, takimi jak: kredyt gotówkowy, konsolidacyjny, ratalny, karta kredytowa i ubezpieczenie określone każdorazowo w aktualnej ofercie SA.

Czynności te obejmują w szczególności:

* wykonywanie połączenia lub co najmniej 9-krotnej próby połączenia z klientem przy wykorzystaniu każdego z numerów telefonów wskazanych w bazie lub do niej dodanych;

* rozmowę telefoniczną z klientem zgodnie z uzgodnionym z SA skryptem rozmowy w celu przedstawienia oferty SA w czasie której klient informowany jest o zasadach i warunkach udzielania kredytów gotówkowych;

* weryfikowanie klientów, które polega na podaniu przez klienta adresu zamieszkania (warunek konieczny kolejnego etapu rozmowy);

* umówienie spotkania z klientem w punkcie kredytowym (miejsce data, uczestnicy cel);

* monitoring procesu umówionego spotkania klienta w punkcie kredytowym;

* dopełnienie warunków formalnych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* uzyskanie w czasie rozmowy zgody na przetwarzanie danych osobowych klienta;

* - rejestracja w postaci nagrań cyfrowych plików komputerowych MP3 każdej przeprowadzonej rozmowy telefonicznej i przekazywanie tychże nagrań do SA;

* rejestrowanie w aplikacji danych zbieranych w czasie rozmowy z klientem;

* przekazywanie SA raportów statystycznych dla kontroli przez SA prawidłowego wykonania usługi.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

* gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* uzupełnienie danych w aplikacji;

* umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Oferowane są tylko kredyty gotówkowe, na warunkach określonych przez SA, spośród obecnie 3 dostępnych linii kredytowych. Y pomaga wybrać klientowi preferowaną przez niego wysokość kredytu i okres spłaty, biorąc pod uwagę to, czy udzielający kredytu (Bank za pośrednictwem) wyrazi zgodę na takie warunki. W tym zakresie Y nie dysponuje swobodnym uznaniem, ponieważ działa zgodnie z kryteriami określonymi przez pośrednika finansowego SA.

W przyszłości Y ma zamiar również pozyskiwać klientów w ramach procesu bezpośredniego.

Będą wówczas wykonywane następujące czynności:

* kontakt z klientem w celu złożenia propozycji skorzystania z aktualnej oferty SA dostępnej w aplikacji;

* wydruk, na podstawie danych zgromadzonych w czasie rozmowy z klientem oraz z wykorzystaniem aplikacji, w trybie dwustronnym dokumentów;

* informowanie klienta o konieczności dostarczania dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* wysyłanie wydrukowanych dokumentów na adres wskazany przez klienta w celu ich weryfikacji, akceptacji i podpisania przez klienta;

* odebranie podpisanych przez klienta dokumentów;

* sprawdzenie zgodności wszystkich danych z dodrukowanej karty klienta (kredytobiorcy) z dokumentami przedstawionymi przez klienta w celu zawarcia umowy, korekta danych w systemie elraty.pl w przypadku rozbieżności;

* sprawdzenie prawidłowości podpisów klienta na dokumentach, w szczególności umowie i kompletności dokumentów;

* porównanie i potwierdzenie danych finansowych przekazywanych telefonicznie przez klienta z danymi zawartymi w przedstawionych dokumentach;

* skanowanie dokumentów;

* przekazywanie dokumentów oraz ich skanów do spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wykonywane w procesie bezpośrednim są opodatkowane stawką podstawową, która z dniem 1 stycznia 2011 r. wynosi 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisami, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. w art. 43 ust. 1 pkt 38 zwolnieniem objęte są m.in. czynności udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Przepis ten jest doprecyzowany w kolejnych jednostkach redakcyjnych ustawy, tj. ust. 13 i 14. Zgodnie z ust. 13 zwolnienie z podatku stosuje się również do świadczenia tzw. usługi pomocniczej, czyli usługi stanowiącej element usługi zwolnionej, która stanowi całość i jest niezbędna do świadczenia usługi pomocniczej, czyli usługi stanowiącej element usługi zwolnionej, która stanowi całość i jest niezbędna do świadczenia usługi głównej. Jednakże w przypadku, gdy usługa pomocnicza związana jest ze świadczeniem usług pośrednictwa, na mocy ust. 14 ustawy wyłączona jest ze zwolnienia. Tym samym każda usługa pomocnicza związana z pośrednictwem jest opodatkowana.

Z umowy zawartej 18 listopada 2010 r. z Ż. SA wynika, że pośrednikiem w udzielaniu kredytów jest spółka. Zgodnie z przepisami ustawy - Prawo Bankowe (Dz. U. Nr 72 z 2002 poz. 665 t.j. z późn. zm.) czynności pośrednictwa w udzielaniu kredytów wymagają przede wszystkim umowy agencyjnej zawartej z bankiem.

Umowa z 18 listopada 2010 r. zawarta przez Y z Bankiem nie ma charakteru umowy agencyjnej. Jest to umowa o współpracy, w której w 1 pkt 1 Bank powierzył Y jedynie wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w szczególności polegających na gromadzeniu, sporządzaniu i przekazywaniu informacji i dokumentów wymaganych przez bank do zawierania umów kredytowych. Z samej umowy z kredyt Bankiem wynika, że Y nie świadczy usług pośrednictwa w udzielaniu kredytów. Tym samym czynności Y mogą być tylko usługami pomocniczymi do usług pośrednictwa wykonywanych przez SA.

W związku z powyższym w świetle art. 43 ust. 13 w związku z ust. 14 czynności wykonywane przez Y nie będą podlegały zwolnieniu, czyli będą opodatkowane stawką podstawową, która z dniem 1 stycznia 2011 r. wynosi 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41

Zgodnie zaś z ust. 15 art. 43 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

W orzeczeniu z dnia 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00, Commissioners of CustomsExcise v. CSC Financial Services Ltd. ETS analizował kwestie uznania usług za usługi pośrednictwa. W tym zakresie Trybunał wskazał, że z pośrednictwem mamy do czynienia w przypadku podmiotu, który nie jest żadną ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego. Pośrednictwo jest zatem odrębnym aktem mediacji stanowiącym usługę wynagradzania przez stronę zasadniczej umowy. Celem pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe, aby strony zawarły umowę.

ETS wskazał, że znaczenia słowa "negocjacje", w kontekście art. 13B (d) (5), "odnosi się do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy. Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem."

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowy o współpracy z SA na mocy której zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na pośrednictwie w pozyskiwaniu klientów zainteresowanych produktami oferowanymi przez SA, takimi jak: kredyt gotówkowy, konsolidacyjny, ratalny, karta kredytowa i ubezpieczenie określone każdorazowo w aktualnej ofercie SA.

Czynności te obejmują w szczególności:

* wykonywanie połączenia lub co najmniej 9-krotnej próby połączenia z klientem przy wykorzystaniu każdego z numerów telefonów wskazanych w bazie lub do niej dodanych;

* rozmowę telefoniczną z klientem zgodnie z uzgodnionym z SA skryptem rozmowy w celu przedstawienia oferty SA w czasie której klient informowany jest o zasadach i warunkach udzielania kredytów gotówkowych;

* weryfikowanie klientów, które polega na podaniu przez klienta adresu zamieszkania (warunek konieczny kolejnego etapu rozmowy);

* umówienie spotkania z klientem w punkcie kredytowym (miejsce data, uczestnicy cel);

* monitoring procesu umówionego spotkania klienta w punkcie kredytowym;

* dopełnienie warunków formalnych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* uzyskanie w czasie rozmowy zgody na przetwarzanie danych osobowych klienta;

* rejestracja w postaci nagrań cyfrowych plików komputerowych MP3 każdej przeprowadzonej rozmowy telefonicznej i przekazywanie tychże nagrań do SA;

* rejestrowanie w aplikacji danych zbieranych w czasie rozmowy z klientem;

* przekazywanie SA raportów statystycznych dla kontroli przez SA prawidłowego wykonania usługi.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

* gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* uzupełnienie danych w aplikacji;

* umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

* gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* uzupełnienie danych w aplikacji;

* umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Oferowane są tylko kredyty gotówkowe, na warunkach określonych przez SA, spośród obecnie 3 dostępnych linii kredytowych. Y pomaga wybrać klientowi preferowaną przez niego wysokość kredytu i okres spłaty, biorąc pod uwagę to, czy udzielający kredytu (Bank za pośrednictwem) wyrazi zgodę na takie warunki. W tym zakresie Y nie dysponuje swobodnym uznaniem, ponieważ działa zgodnie z kryteriami określonymi przez pośrednika finansowego SA.

W przyszłości Y ma zamiar również pozyskiwać klientów w ramach procesu bezpośredniego. Będą wówczas wykonywane następujące czynności:

* kontakt z klientem w celu złożenia propozycji skorzystania z aktualnej oferty SA dostępnej w aplikacji;

* wydruk, na podstawie danych zgromadzonych w czasie rozmowy z klientem oraz z wykorzystaniem aplikacji, w trybie dwustronnym dokumentów;

* informowanie klienta o konieczności dostarczania dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;

* wysyłanie wydrukowanych dokumentów na adres wskazany przez klienta w celu ich weryfikacji, akceptacji i podpisania przez klienta;

* odebranie podpisanych przez klienta dokumentów;

* sprawdzenie zgodności wszystkich danych z dodrukowanej karty klienta (kredytobiorcy) z dokumentami przedstawionymi przez klienta w celu zawarcia umowy, korekta danych w systemie w przypadku rozbieżności;

* sprawdzenie prawidłowości podpisów klienta na dokumentach, w szczególności umowie i kompletności dokumentów;

* porównanie i potwierdzenie danych finansowych przekazywanych telefonicznie przez klienta z danymi zawartymi w przedstawionych dokumentach;

* skanowanie dokumentów;

* przekazywanie dokumentów oraz ich skanów do spółki.

Jak wynika z powyższego w ramach zawartej umowy o współpracę Wnioskodawca wszystkie czynności w procesie bezpośrednim wykonuje na rzecz Spółki będącej pośrednikiem w udzielaniu kredytów. Czynności te polegają głównie na kontakcie z klientem w celu złożenia propozycji skorzystania z aktualnej oferty pośrednika oraz formalnościach związanych z przekazaniem umowy do podpisu przez klienta i weryfikacji zapisów zawartych w umowie. Zatem należy przyjąć, iż stanowią one element usługi pośrednictwa w zakresie udzielania kredytów w związku z czym na podstawie art. 43 ust. 14 ustawy zostały wyłączone ze zwolnienia od podatku i będą opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% na podstawie art. 146a ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, ze niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl