IBPP3/443-283/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-283/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) oraz pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z adaptacją poprzemysłowego budynku wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe;

* nieprawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej, przyłączy do ww. infrastruktury, parkingu oraz dróg wewnętrznych.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, znajdującego się w kosztach zrealizowanej inwestycji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-283/13/AŚ oraz pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) w 2012 r. zakończyła realizację zadania inwestycyjnego, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet I: Badania i rozwój technologiczny, Innowacje i przedsiębiorczość; Działanie 1.1 Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu; Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego.

Wyżej wymienione zadanie inwestycyjne zostało zrealizowane w ramach projektu "..."

Przedmiotem projektu była adaptacja poprzemysłowego budynku dawnego centrum zarządzania "..."na potrzeby obiektu produkcyjno - laboratoryjno - badawczego przeznaczonego dla innowacyjnej firmy, która ulokuje swoją działalność na terenie Parku.

W skład Parku wchodzi budynek produkcyjno - badawczy zaadaptowany w ramach ww. projektu oraz budynek usługowy zaadaptowany w ramach odrębnego projektu pn.: "....".

W wyniku realizacji projektu powstał przebudowany i wyremontowany nowoczesny obiekt dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych o powierzchni całkowitej 1.603,58 m2 i powierzchni użytkowej 1382,96 m2. Budynek przeznaczony jest dla jednej firmy prowadzącej działalność gospodarczą w sferze innowacji. Budynek posiada pomieszczenia o różnych klasach czystości, w tym strefę aseptyczną umożliwiającą wytwarzanie produktów sterylnych. Układ pomieszczeń umożliwia wydzielenie stref brudnych, śluz i stref czystych.

Ponadto w ramach projektu wykonano:

1.

sieć wodociągową, kanalizację sanitarną, kanalizację deszczową, elektroenergetyczną wraz z przyłączami do budynku adaptowanego w ramach przedmiotowego projektu i do budynku dawnego zespołu "..." (będącego przedmiotem odrębnego zadania 2)

2.

roboty drogowe w zakresie budowy dróg dojazdowych do budynku oraz budowa parkingu dla samochodów.

Zarządzanie Parkiem Gmina powierzyła zewnętrznemu operatorowi, wyłonionemu w oparciu o przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi z dnia 9 stycznia 2009 r.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca zawarł z ww. operatorem umowę koncesji na usługi. Powyższa umowa przewiduje, iż Gmina przekaże operatorowi (tu: Koncesjonariuszowi) wolną od zobowiązań i roszczeń nieruchomość na czas oznaczony - 8 lat. Operatorowi przekazano do zarządzania na wyłączność zaadaptowany budynek wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe. Zgodnie z zawartą umową koncesji Koncesjonariuszowi przysługuje prawo do wykonywania usług na rzecz użytkownika (innowacyjnego przedsiębiorstwa) i pobieranie z tego tytułu pożytków (w tym czynszów za wynajem pomieszczeń) przez okres obowiązywania umowy.

W związku z otrzymaniem od Wnioskodawcy ww. koncesji, Koncesjonariusz zobowiązał się do wnoszenia na rzecz Gminy miesięcznej opłaty koncesyjnej.

Wysokość opłaty koncesyjnej została ustalona jako określony procent (wysokość wskaźnika procentowego ustala się w oparciu o szczegółowe zapisy umowy koncesji) z kwoty przychodów uzyskanych przez Koncesjonariusza za wynajem pomieszczeń w zaadaptowanym budynku, ale tylko od powierzchni przekazanych przez niego w najem do wyłącznej dyspozycji stałych lokatorów.

Do tej pory nie podpisano jeszcze żadnej umowy z lokatorami w budynku zaadaptowanym w ramach ww. projektu. Jednakże opłata koncesyjna wynikająca z zawartej umowy koncesji obliczana jest na podstawie ogólnej kwoty przychodów jakie Operator Parku uzyskuje z tytułu najmu pomieszczeń w budynkach zlokalizowanych na terenie Parku. Oznacza to, iż wystawiana jest jedna faktura VAT (z tytułu opłaty koncesyjnej) na podstawie przychodów uzyskanych z najmu pomieszczeń w dwóch budynkach na terenie Parku.

W przypadku uzyskania przez Koncesjonariusza dochodów z tytułu najmu powierzchni w zaadaptowanym budynku, Wnioskodawca wystawia Koncesjonariuszowi faktury VAT z tytułu miesięcznej opłaty koncesyjnej płatnej na rzecz Gminy.

W dniu 7 stycznia 2013 r. Wnioskodawca (Koncesjodawca) wystawił Koncesjonariuszowi pierwszą fakturę VAT tytułem miesięcznej opłaty koncesyjnej za grudzień 2012 r.

Wnioskodawca w ramach ogłoszonego naboru złożył wniosek o dofinansowanie ww. projektu dnia 31 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca w ramach ogłoszonego naboru złożył wniosek o dofinansowanie ww. projektu dnia 31 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ww. projektu dnia 30 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od czerwca 2010 r.

W piśmie z dnia 23 maja 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu uzupełniono wniosek o następujące informacje:

Sieć wodociągowa nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wodociąg został nieodpłatnie użyczony Przedsiębiorstwu S.A., w zamian za eksploatację, utrzymywanie, wydawanie warunków technicznych, zawieranie umów. Sieć wodociągowa wykonana w ramach projektu została włączona w system sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa S.A. w celu prowadzenia eksploatacji, konserwacji, a także usuwania awarii i prowadzenia remontów. Przedsiębiorstwo S.A. wystawia faktury za usługi świadczone za pomocą infrastruktury wytworzonej w ramach wyżej wymienionego projektu.

Kanalizacja sanitarna nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sieć kanalizacji sanitarnej również została nieodpłatnie użyczona Przedsiębiorstwu S.A., w zamian za eksploatację, utrzymywanie, wydawanie warunków technicznych, zawieranie umów. Sieć kanalizacji sanitarnej wykonana w ramach projektu została przekazana do Przedsiębiorstwa S.A. w celu prowadzenia eksploatacji, konserwacji, a także usuwania awarii i prowadzenia remontów. Przedsiębiorstwo wystawia faktury za usługi świadczone za pomocą infrastruktury wytworzonej w ramach wyżej wymienionego projektu.

Sieć kanalizacji deszczowej zarządzana jest przez Gminę i eksploatowana jest przez Wydział Gospodarki Komunalnej Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego. Sieć nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie uzyskuje przychodów z tytułu użytkowania sieci, ponosi jedynie wydatki związane z jej utrzymaniem i konserwacją.

Wykonana w ramach projektu sieć elektroenergetyczna została przekazana do użytkowania i zarządzania Operatorowi Parku, tj. A S.A. Gmina nie wykorzystuje wykonanej w ramach projektu sieci elektroenergetycznej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wykonane w ramach projektu przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i sieci elektroenergetycznej zostały przekazane do użytkowania i zarządzania Operatorowi Parku, tj. A S.A. Przyłącza służą jedynie A S.A. do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie wykorzystuje wykonanych w ramach projektu przyłączy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wykonane w ramach projektu przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i sieci elektroenergetycznej do budynku dawnego "..." również zostały przekazane do użytkowania i zarządzania Operatorowi Parku - A S.A. Wnioskodawca nie wykorzystuje wykonanych w ramach projektu przyłączy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dwie drogi dojazdowe do budynków Parku są drogami wewnętrznymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260). Drogi te prowadzą od drogi publicznej do 2 obiektów Parku i są zarządzane przez Operatora Parku - A S.A.

Parking wybudowany w ramach przedmiotowego projektu został przekazany protokołem zdawczo-odbiorczym, do użytkowania i zarządzania Operatorowi Parku - A. S.A. Gmina nie uzyskuje przychodów z tytułu użytkowania parkingu. Opłata koncesyjna płacona przez Operatora Parku na rzecz Gminy nie zawiera opłat z tytułu użytkowania i zarządzania tym parkingiem.

W piśmie z dnia 11 czerwca 2013 r. doprecyzowano opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Drogi wewnętrzne wybudowane w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Drogi wewnętrzne nie będą więc generowały dla Gminy należnego podatku VAT.

Parking wybudowany w ramach projektu nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parking nie będzie generował dla Gminy należnego podatku VAT.

Zgodnie z umową koncesji na usługi, Gmina przekazała do użytkowania Operatorowi Parku - nieruchomość (działkę gruntu nr 3069/4) wraz ze znajdującymi się na niej dwoma budynkami i przynależną infrastrukturą umożliwiającą im prawidłowe funkcjonowanie, które Gmina wykonała w ramach ww. projektu pn. "..." składa się z kilku zadań inwestycyjnych, z których trzy dotyczą Parku: zad. 1 - jednego budynku i infrastruktury, zad. 2 - drugiego budynku i infrastruktury, zad. 3 - budowy drogi publicznej, która komunikuje teren Parku z siecią dróg lokalnych. Każde z zadań inwestycyjnych objęte było osobną umową o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO.

Powyższa infrastruktura, tzn. drogi wewnętrzne oraz parking, podobnie jak pozostała infrastruktura wytworzona w ramach projektu, tj. sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć elektroenergetyczna, jak również przyłącza do ww. infrastruktury nie są i nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Kanalizacja deszczowa pozostaje na majątku Wnioskodawcy i jest zarządzana oraz eksploatowana przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego, natomiast sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna zostały nieopłatnie użyczone Przedsiębiorstwu.

Operator Parku w ramach zawartej z Gminą umowy koncesji zobowiązał się do kompleksowego zarządzania Parkiem (szczegółowy zakres jego usług zawarty jest w "Opisie warunków koncesji"), a jego wynagrodzenie stanowią pożytki, które pobiera z tytułu zarządzania przekazanym mu mieniem, w tym czynsze pobierane od lokatorów Parku, opłaty za parking, opłaty za szkolenia organizowane w Parku, za inne usługi świadczone na rzecz lokatorów Parku i pozostałych podmiotów okazjonalnie wynajmujących pomieszczenia konferencyjno-szkoleniowe, itp.

Operator Parku wnosi na rzecz Gminy miesięczną opłatę z tytułu udzielonej mu koncesji. Wysokość opłaty koncesyjnej została określona jako procent ogólnej kwoty przychodów uzyskanych przez Operatora Parku z najmu pomieszczeń w budynkach Parku, zgodnie z algorytmem zawartym w umowie koncesji. Algorytm zakłada, że podstawę wyliczenia wysokości opłaty koncesyjnej stanowią wyłącznie przychody z najmu pomieszczeń od stałych lokatorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, znajdującego się w kosztach zrealizowanej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ inwestycja zrealizowana w ramach projektu służy do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego Wnioskodawca uważa, iż warunek określony w art. 86 ust. 1 został zachowany, a więc Wnioskodawca będzie miał prawo do ubiegania się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z adaptacją poprzemysłowego budynku wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe;

* nieprawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej, przyłączy do ww. infrastruktury, parkingu oraz dróg wewnętrznych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2012 r. zakończył realizację zadania inwestycyjnego w ramach projektu "...".

Przedmiotem projektu była adaptacja poprzemysłowego budynku dawnego centrum zarządzania "..."na potrzeby obiektu produkcyjno - laboratoryjno - badawczego przeznaczonego dla innowacyjnej firmy, która ulokuje swoją działalność na terenie Parku. Zarządzanie Parkiem Wnioskodawca powierzył zewnętrznemu operatorowi, wyłonionemu w oparciu o przepisy ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi z dnia 9 stycznia 2009 r.

W wyniku realizacji projektu powstał przebudowany i wyremontowany nowoczesny obiekt dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych o powierzchni całkowitej 1.603,58 m2 i powierzchni użytkowej 1382,96 m2. Budynek przeznaczony jest dla jednej firmy prowadzącej działalność gospodarczą w sferze innowacji. Budynek posiada pomieszczenia o różnych klasach czystości, w tym strefę aseptyczną umożliwiającą wytwarzanie produktów sterylnych. Układ pomieszczeń umożliwia wydzielenie stref brudnych, śluz i stref czystych.

Ponadto w ramach projektu wykonano:

1.

sieć wodociągową, kanalizację sanitarną, kanalizację deszczową, elektroenergetyczną wraz z przyłączami do budynku adaptowanego w ramach przedmiotowego projektu i do budynku dawnego zespołu "...." (będącego przedmiotem odrębnego zadania 2)

2.

roboty drogowe w zakresie budowy dróg dojazdowych do budynku oraz budowa parkingu dla samochodów.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca zawarł z ww. operatorem umowę koncesji na usługi. Powyższa umowa przewiduje, iż Gmina przekaże operatorowi (tu: Koncesjonariuszowi) wolną od zobowiązań i roszczeń nieruchomość na czas oznaczony - 8 lat. Operatorowi przekazano do zarządzania na wyłączność zaadaptowany budynek wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe. Zgodnie z zawartą umową koncesji Koncesjonariuszowi przysługuje prawo do wykonywania usług na rzecz użytkownika (innowacyjnego przedsiębiorstwa) i pobieranie z tego tytułu pożytków (w tym czynszów za wynajem pomieszczeń) przez okres obowiązywania umowy.

Wnioskodawca wskazał, że wykonana w ramach projektu infrastruktura, tzn. drogi wewnętrzne oraz parking, podobnie jak pozostała infrastruktura wytworzona w ramach projektu, tj. sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć elektroenergetyczna, jak również przyłącza do ww. infrastruktury nie są i nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Kanalizacja deszczowa pozostaje na majątku Wnioskodawcy i jest zarządzana oraz eksploatowana przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego, natomiast sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna zostały nieodpłatnie użyczone Przedsiębiorstwu.

Z przywołanego powyżej stanu faktycznego wynika zatem, że w sprawie wysterują dwie odmienne sytuacje prawnopodatkowe, a mianowicie mamy do czynienie z sytuacją gdy wytworzone w ramach projektu środki trwałe wykorzystywane są na odmienne sposoby. tj. oddane są w nieodpłatne użytkowanie, wykorzystywane indywidualnie przez Gminę oraz objęte umowa koncesyjną.

Przypomnieć w tym miejscu należy, że podstawowym aspektem którego spełnienia należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług, jest późniejsze (finalne) wykorzystanie ich w wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego i tym samym ubiegania się o zwrot różnicy podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania w ramach opisanego we wniosku projektu zadania inwestycyjnego, którego przedmiotem było wykonanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, elektroenergetycznej, przyłączy do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, i sieci elektroenergetycznej jak również robót drogowych w zakresie budowy wewnętrznych dróg dojazdowych oraz parkingu dla samochodów należy stwierdzić, że nie zostają spełnione podstawowe przesłanki warunkujące przedmiotowe prawo do odliczenia.

Wnioskodawca przedstawiając opis spawy w kwestii tego zagadnienia w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wskazał, iż sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, sieć elektroenergetyczna oraz przyłącza do sieci jak również drogi wewnętrzne i parking dla samochodów nie są i nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym przypadku nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - poniesione wydatki związane z budową wskazanej powyżej infrastruktury nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Do rozpatrzenia pozostaje ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie wątpliwości dotyczących możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z budową budynku wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.), koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku:

1.

koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy;

2.

koncesji na usługi - wyłącznie prawo do wykonywania usług, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle przywołanych wyżej przepisów, dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, co do zasady, gdy mają charakter odpłatny, przy czym ustawodawca nie zdefiniował pojęcia odpłatności, jak również nie wskazał formy, w jakiej ma ona nastąpić.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy:

* istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym,

* dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności,

* wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze, np. zapłatą może być inny towar lub usługa) albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Jak wynika z zacytowanych w niniejszej interpretacji przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika zatem, że zaadaptowany budynek wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe służy czynnościom opodatkowanym, bowiem po jego wybudowaniu Wnioskodawca przekazał go na wyłączność do zarządzania operatorowi (Koncesjonariuszowi) na okres 8 lat. Koncesjonariusz zgodnie z umową koncesji ma wyłączne prawo do korzystania z obiektu (przysługuje mu prawo do wykonywania usług najmu pomieszczeń znajdujących się w tym obiekcie i pobierania z tego tytułu pożytków przez okres obowiązywania umowy). Udzielona przez Wnioskodawcę koncesja, za którą pobierane jest wynagrodzenie w postaci opłaty koncesyjnej stanowi czynność opodatkowaną na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy więc odpłatną usługę na rzecz Koncesjonariusza, która to czynność opodatkowana jest podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w zakresie zadania inwestycyjnego, którego przedmiotem była adaptacja poprzemysłowego budynku został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca przebudował i wyremontował budynek, tj. poniósł nakłady związane z adaptacją budynku przeznaczonego do świadczenia usług polegających na udzieleniu uprawnienia do korzystania z tej nieruchomości poprzez udzielenie koncesji na zarządzanie i utrzymanie - która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych z tytułu poniesionych wydatków związanych z adaptacją budynku wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe. Tym samym Wnioskodawca ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z adaptacją poprzemysłowego budynku wraz z instalacjami i urządzeniami zamontowanymi na stałe;

* nieprawidłowe w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej, przyłączy do ww. infrastruktury, parkingu oraz dróg wewnętrznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl