IBPP3/443-283/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-283/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia rozcieńczalnika o kodzie CN 3814 00 90 oraz koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, oznaczonego kodem CN 2207 20 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia rozcieńczalnika o kodzie CN 3814 00 90 oraz koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 9199/93, oznaczonego kodem CN 2207 20 00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać następujące produkty:

1.

rozcieńczalniki, zawierające w swym składzie alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem (WE) 3199/93, oznaczone kodem CN 3814 00 90,

2.

koncentrat płynu do spryskiwaczy, oznaczony jako środek zapobiegający zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem (WE) 3199/93, oznaczone kodem CN 3820 00 00

Powyższe produkty były (przed wejściem w życie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.) objęte stawką akcyzy "zero" i zgodnie z wcześniejszą interpretacją indywidualna z 30 kwietnia 2008 r. znak IBPP3/443-80/DG nie wymagały posiadania statusu zarejestrowanego handlowca lub posiadania składu podatkowego. Ponadto dalsza modyfikacja powyższych produktów poprzez dodanie substancji chemicznych niebędących wyrobami akcyzowymi nie wymagała obrotu w składzie podatkowym.

Nabycie powyższych produktów nastąpi w dwóch wariantach:

1.

Nabycie w Polsce,

2.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe (kraje UE).

Powyższe produkty firma będzie odsprzedawała na 2 sposoby:

* w stanie niezmienionym.

* zmodyfikowane, poprzez dodanie substancji chemicznych niebędącymi wyrobami akcyzowymi.

Dostawy będą realizowane na 2 sposoby:

* konfekcja w magazynie firmy Wnioskodawcy z cysterny samochodowej do paletopojemników IBC 1000 I. oraz beczek 200 l.

* konfekcja do paletopojemników IBC 1000 l. oraz beczek 200 l. bezpośrednio u dostawcy.

Powyższy wyrób będzie służył klientom Wnioskodawcy jako półprodukt do produkcji kosmetyków, produktów chemii gospodarczej, farb i lakierów, do nadruku poligraficznego, jako środki czyszczące i myjące w różnych branżach przemysłu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy rozcieńczalnikami i koncentratem płynu do spryskiwaczy, oznaczonymi kodem CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00, można dokonywać wymienionego w powyższym opisie obrotu (zakup, modyfikacja, sprzedaż) bez konieczności rejestracji podmiotu (zgodnie z art. 16 przedmiotowej ustawy) oraz poza składem podatkowym.

2.

Czy konieczność rejestracji podmiotu w przypadku obrotu rozcieńczalnikami i koncentratem płynu do spryskiwaczy (zakup, modyfikacja, sprzedaż), wiąże się również z obowiązkiem wniesienia zabezpieczenia akcyzowego, skoro wyrób jest zwolniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, Rozcieńczalnikami i koncentratem płynu do spryskiwaczy, oznaczonymi kodem CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 można dokonywać wymienionego w powyższym opisie obrotu (zakup, modyfikacja, sprzedaż) bez konieczności rejestracji podmiotu (zgodnie z art. 16 przedmiotowej ustawy) oraz poza skaldem podatkowym.

Konieczność rejestracji podmiotu w przypadku obrotu rozcieńczalnikami i koncentratami płynu do spryskiwaczy (zakup, modyfikacja, sprzedaż), nie wiąże się z obowiązkiem wniesienia zabezpieczenia akcyzowego, skoro jest to wyrób zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy nabywane przez Wnioskodawcę wyroby o kodzie CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 nie są wyrobami akcyzowymi. Jednakże, zgodnie z definicja alkoholu etylowego, podatkiem akcyzowym objęty jest alkohol etylowy zawarty w przedmiotowych wyrobach.

Na podstawie art. 93 ust. 4 ww. ustawy stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Jednocześnie w myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1. Jedynymi warunkami dla zastosowania tego zwolnienia są warunki zawarte w treści cyt. przepisu art. 30 ust. 9 pkt 1

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż alkohol etylowy (w ilości przekraczającej 1,2% obj.) zawarty w nabywanych przez Wnioskodawcę wyrobach o kodzie CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 2207 20 jest w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym alkoholem etylowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą, który jednakże jeżeli jest całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego oraz, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu obowiązek rejestracji podmiotu dla podatku akcyzowego powstaje wtedy gdy podmiot wykonuje działalność w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca dokonuje zakupu wyrobów o kodach CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 zawierających w swym składzie alkohol etylowy całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, objęty zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 cyt. ustawy. Następnie dokonuje ich odsprzedaży w stanie niezmienionym lub dokonuje ich odsprzedaży po modyfikacji polegającej na dodaniu substancji chemicznych niebędących wyrobami akcyzowymi chemicznych. Odsprzedawany wyrób jest oferowany klientom jako półprodukt do produkcji kosmetyków, produkcji chemii gospodarczej, farb i lakierów, do nadruku poligraficznego, jako środki czyszczące i myjące w różnych branżach przemysłu.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje nabycia i odsprzedaży (w stanie niezmienionym lub zmodyfikowanych) wyrobów o kodach CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 z zawartością alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) 3199/93, podlegającego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 obligatoryjnemu zwolnieniu z podatku akcyzowego dla stosowania, którego ustawodawca nie przewidział dodatkowych warunków zwolnienia. Wnioskodawca dokonując obrotu wyrobami w stanie przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego nie jest zatem zobligowany, w myśl art. 16 ust. 1 ustawy, do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego.

Równocześnie należy zauważyć, iż w sprawie będącej przedmiotem interpretacji obrót wyrobami o kodach CN 3814 00 90 oraz 38 20 00 00 z zawartością alkoholu całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) 3199/93, zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie odbywa się w procederze zawieszenia poboru akcyzy. Przedmiotowe wyroby nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi, a alkohol etylowy całkowicie skażony w nich zawarty został zwolniony z podatku akcyzowego i dopuszczony do konsumpcji.

W myśl powyższego obrót w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wyrobami o kodach CN 3814 00 90 oraz 3820 00 00 z zawartością alkoholu etylowego całkowicie skażonym zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) 3199/93 zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie wymaga prowadzenia przez Wnioskodawcę składu podatkowego ani złozenia zabezpieczenia akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania interpretacji z dnia 30 kwietnia 2009 r. znak IBPP3-80/08/DG za obowiązującą w świetle przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. została zawarta w osobnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl