IBPP3/443-279/11/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-279/11/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia jako wkładu do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia jako wkładu do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółdzielnią prowadzącą działalność handlową i produkcyjną. Działalność handlowa prowadzona jest w 13 sklepach na terenie gminy. Natomiast produkcja w dwóch zakładach: piekarni i Wytwórni. W przyszłości Spółdzielnia chce na bazie zakładu W. utworzyć Spółkę z o.o. i przekazać składniki majątkowe zakładu do nowo utworzonej Spółki jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa w formie aportu.

Do nowo utworzonej Spółki przeszliby również pracownicy. Spółka przejęłaby również umowy i znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie Patentowym.

Wytwórnia jest zakładem wyodrębnionym w strukturach Spółdzielni. Jako jej jednostka lokalna ma nadany numer REGON, w księgach rachunkowych dla ww. zakładu są wydzielone konta środków trwałych, zapasów, przychodów i kosztów, można wyodrębnić należności i zobowiązania, nie jest jednak dla tej jednostki sporządzany oddzielny bilans. Zakład ten mógłby więc samodzielnie funkcjonować i realizować zadania gospodarcze.

Wnioskodawca nadmienia, że zakład ten już w przeszłości funkcjonował jako samodzielna Spółka powstała na dzierżawionym od Gminnej Spółdzielni majątku. Jednak w 2006 r. majątek został zwrócony i Spółdzielnia sama rozpoczęła produkcję wody.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że w skład aportu przekazanego do nowoutworzonej Spółki wejdą nieruchomości wraz z budynkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy majątek W wnoszony aportem do nowej spółki w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym nie podlega ustawie o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, W jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i może samodzielnie funkcjonować, mimo że nie sporządza samodzielnego bilansu, a jej wniesienie aportem jest czynnością niepodlegającą przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. art. 6 pkt 1. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w treści Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. Przepis ten wyłącza aport z zakresu opodatkowania VAT. Wyłączenie stosuje się do transakcji obejmujących taką część majątku, która może samodzielnie funkcjonować. Dyrektywa nie uzależnia wyłączenia aportu z zakresu VAT od sporządzania samodzielnie bilansu przez jednostkę wnoszoną aportem. W tej sytuacji należy uznać, iż także na gruncie polskiej ustawy o VAT do uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną nie jest uzależnione od sporządzania samodzielnie bilansu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Według art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Powyższe oznacza, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółdzielnią prowadzącą działalność handlową i produkcyjną. Działalność handlowa prowadzona jest w 13 sklepach na terenie gminy. Natomiast produkcja w dwóch zakładach: piekarni i Wytwórni. Wnioskodawca chce na bazie zakładu W. utworzyć Spółkę z o.o. i przekazać składniki majątkowe zakładu do nowo utworzonej Spółki jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa w formie aportu. Do nowo utworzonej Spółki przeszliby również pracownicy. Spółka przejęłaby również umowy i znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie Patentowym. Wytwórnia jest zakładem wyodrębnionym w strukturach Spółdzielni. Jako jej jednostka lokalna ma nadany numer REGON, w księgach rachunkowych dla ww. zakładu są wydzielone konta środków trwałych, zapasów, przychodów i kosztów, można wyodrębnić należności i zobowiązania, nie jest jednak dla tej jednostki sporządzany oddzielny bilans. Zakład ten mógłby więc samodzielnie funkcjonować i realizować zadania gospodarcze.

Biorąc zatem pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie wskazany we wniosku zakład Wytwórni stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w ww. ustawie to czynność wniesienia jej jako wkładu do spółki z o.o. nie podlega w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć przy tym należy, iż wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zatem ocena czy oddziały opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, spełniają wskazane wyżej kryteria uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy do Wnioskodawcy. Ocena ta może zostać zweryfikowana jedynie w prowadzonym przez właściwe organy postępowaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl