IBPP3/443-279/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-279/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego terminie 2 miesięcy w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie 2 miesięcy w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje ze składu podatkowego wysyłki - (eksportu) do USA lub Kanady wyrobów akcyzowych tj. wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej. Wysyłki są dokonywane z zastosowaniem dokumentu ADT. Przemieszczenie ma miejsce na terytorium kraju przez port w G. Zdarza się, że w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki Wnioskodawca nie otrzymuje dokumentu ADT z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej. Wówczas zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia następuje następnego dnia po upływie tego terminu. Zapłata akcyzy dokonywana jest przez Wnioskodawcę wstępnie za okresy dzienne zwane "wpłatami dziennymi" nie później niż 25 dnia, po dniu w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Dla przykładu: jeżeli wysyłka następuje w dniu 1 kwietnia 2009 r. to zapłata będzie dokonana przez Wnioskodawcę nie później niż w dniu 29 czerwca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje wysyłki (eksportu) wyrobów akcyzowych tj. wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, przemieszczenie ma miejsce na terytorium kraju w dniu 1 kwietnia 2009 r. i nie otrzymuje w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki dokumentu ADT z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, to czy zapłata akcyzy powinna nastąpić zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tj. w dniu 29 czerwca 2009 r. tj. nie później niż 25 dni po dniu w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym następnego dnia po upływie 2 miesięcy tj. w dniu 2 czerwca 2009 r. Natomiast zapłata powinna nastąpić w dniu 29 czerwca 2009 r. - zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tj. nie później niż 25 dni po dniu w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe Na Spółce ciąży bowiem obowiązek obliczani i dokonywania wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne tzw. "wpłat dziennych" również w przypadku w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy po upływie 2 miesięcy i powstało zobowiązanie podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 5 wspomnianej ustawy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego:

1.

z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę,

2.

z potwierdzeniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Wspólnoty Europejskiej przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów

- w części objętej potwierdzeniem.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 3 wspomnianej ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 i 2 wspomnianej ustawy zarejestrowani handlowcy, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje ze składu podatkowego wysyłki - (eksportu) do USA lub Kanady wyrobów akcyzowych tj. wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej. Wysyłki są dokonywane z zastosowaniem omawianego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczenie ma miejsce na terytorium kraju przez port w G. Zdarza się, że w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki Wnioskodawca nie otrzymuje administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Jeżeli wysyłka wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego nastąpiła 1 kwietnia 2009 r. a Wnioskodawca nie otrzymał administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie dwóch miesięcy od dnia wysyłki to procedura zawieszenia poboru akcyzy zakończy się w dniu 2 czerwca 2009 r.

Ponieważ zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nastąpiło w dniu 2 czerwca 2009 r., zatem zgodnie z art. 23 ust. 2 ww. ustawy termin płatności wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne przypada w dniu 27 czerwca 2009 r. (sobota)

Stosownie do art. 12 § 1 i § 5 Ordynacji podatkowej jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonych liczby dni uważa się za koniec terminu.

Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Wobec powyższego Wnioskodawca jest obowiązany do liczenia akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek izby celnej w terminie do 29 czerwca (art. 23 ust. 2 wspomnianej ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie prawnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl