IBPP3/443-275/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-275/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji otrzymanej za czynność poboru opłaty skarbowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji otrzymanej za czynność poboru opłaty skarbowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1995 r. Wnioskodawca pracuje na terenie US, gdzie dokonywał sprzedaży znaków skarbowych, a od 2007 r. jest inkasentem opłat skarbowych, na umowę z UM. Wnioskodawca dalej dokonuje poboru opłat skarbowych na potrzeby US. Prowizje za sprzedaż znaków skarbowych jak i później za pobór opłaty skarbowej, była zwolniona z podatku VAT. W dniu 23 marca 2009 r. Urząd Miejski pismem powołując się na nowe Rozporządzenie Ministra Finansów, mające rzekomo znieść zwolnienie z podatku VAT usługi inkasa poboru opłaty skarbowej i prosi o korektę wystawionych faktur od miesiąca grudnia 2008 - do stawki VAT - 22%. Po otrzymaniu ww. pisma Wnioskodawca konsultował się z Urzędem Skarbowym jak również zadzwonił do Ministerstwa Finansów na info-linię i otrzymał odpowiedź, iż w dalszym ciągu usługa inkasa opłaty skarbowej jest zwolniona z podatku VAT na podstawie ustawy o VAT art. 43 ust. 1. Urząd Miejski podtrzymuje swoją decyzje mimo przedstawionych faktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak na tle obecnych przepisów o podatku od towarów i usług kształtuje się sytuacja dotycząca usługi poboru opłaty skarbowej co do prowizji za ww. tj. zwolnienie z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy znaki skarbowe zastąpiono opłatą skarbową jako formę oszczędniejszą dla Państwa. Zmieniła się tylko forma dokonania opłaty skarbowej, z którą jest związana jeszcze większa praca, a prowizja została utrzymana na takim samym poziomie. Uważam, że dodatkowe uszczuplanie prowizji o podatek (tylko należny) VAT byłoby niesprawiedliwe i nieuzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku od towarów i usług zależy od określenia przedmiotu dostawy lub świadczenia. Stosownie do art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 tej ustawy, zarówno towary jak i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W art. 43 ust. 1 pkt 4 cyt. powyżej ustawy ustawodawca zwolnił od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Z kolei w § 13 ust. 1 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) wymieniony został katalog towarów i usług, które zwolnione zostały z podatku od towarów i usług.

W § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. powyżej rozporządzenia Minister Finansów zwolnił od podatku prowizje z tytułu umowy dystrybucji i sprzedaży znaków opłaty sądowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje poboru opłaty skarbowej na rzecz urzędu. Za pobór opłaty skarbowej Wnioskodawca otrzymuje prowizję.

Jak wynika z obowiązujących od 1 grudnia 2008 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych go ustawy tj. cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów zwolnieniu z podatku VAT podlegają dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu, a także prowizje z tytułu dystrybucji i sprzedaży znaków opłaty sądowej. Ustawodawca nie zastosował jednak zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do prowizji z tytułu sprzedaży lub dystrybucji znaków opłaty skarbowej.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym prowizja z tytułu sprzedaży znaków opłaty skarbowej podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, usług należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl