IBPP3/443-271/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-271/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przechowywania paliwa lotniczego w jednym zbiorniku, przez podmiot będący jednocześnie podmiotem zużywającym i pośredniczącym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przechowywania paliwa lotniczego w jednym zbiorniku, przez podmiot będący jednocześnie podmiotem zużywającym i pośredniczącym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą jest obecnie zarejestrowany w Urzędzie Celnym jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe zwolnione przedmiotowo z podatku akcyzowego. Wyrobem tym jest paliwo lotnicze używane do celów usługowych. Zwolnione z akcyzy paliwo Wnioskodawca przechowuje w dwóch odpowiednio zabezpieczonych zbiornikach. Wnioskodawca chciałby rozszerzyć działalność w zakresie sprzedaży paliwa lotniczego tylko i wyłącznie podmiotom zarejestrowanym jako podmioty zużywające wyroby akcyzowe przedmiotowo zwolnione z akcyzy. W tym celu Wnioskodawca zamierza dokonać rejestracji również jako podmiot pośredniczący w obrocie towarami zwolnionymi z podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałej sytuacji, zakładając że pośrednictwo i zużycie wyrobów zwolnionych będzie się odbywać tylko i wyłącznie w procedurze zwolnienia z akcyzy, Wnioskodawca może używać tych samych zbiorników paliwa zarówno do paliwa zużywanego samodzielnie jako podmiot zużywający jak i do paliwa sprzedawanego jako podmiot pośredniczący.

2.

Jak w takiej sytuacji prawidłowo prowadzić ewidencję rozchodu i zużycia towarów akcyzowych wymaganą ustawą o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwe przechowywanie paliwa w tych samych zbiornikach z uwagi na jednolite opodatkowanie. Wnioskodawca uważa, ze prawidłowy sposób prowadzenia wymaganej ustawą ewidencji będzie wymagał bieżącego monitorowania rozchodu paliwa zarówno paliwa zużywanego jak sprzedawane jako podmiot pośredniczący. W takiej sytuacji w obowiązkowej ewidencji zużycia wyrobów akcyzowych w rubryce "stan" Wnioskodawca uwzględni oprócz paliwa zużytego, również ubytek stanu paliwa, które zostało sprzedane w trybie podmiotu pośredniczącego. Analogicznie w ewidencji sprzedanych wyrobów akcyzowych w rubryce "stan" Wnioskodawca uwzględni oprócz paliwa sprzedanego, również ubytek paliwa zużytego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

Podmiot pośredniczący zaś to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu art. 2 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy.

Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych - art. 32 ust. 2 ustawy.

W myśl powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 3 ww. ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Jak wskazano wyżej przedmiotowe zwolnienie jest możliwe przy spełnieniu warunków o których mowa w ust. 5-13 art. 32 ww. ustawy tj. m.in. zgodnie ust. 5 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, termin wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczenia oraz informacje o dokumentach dostawy - art. 32 ust. 8 ustawy.

Ponadto w art. 38 ust. 1 ustawy, zawarto delegację do określenia w drodze rozporządzenia:

* wzoru i sposobu stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz podmiotów, które wystawiają dokument dostawy,

* szczegółowego zakresu danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia,

* środków skażających, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2, ich ilości oraz warunków stosowania,

* warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego oraz do składu podatkowego.

Zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r., w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) wydanego na podstawie ww. delegacji, ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zawiera:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Ponadto w myśl § 4 ust. 2 wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, powinno nastąpić, odpowiednio:

1.

przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;

2.

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;

3.

niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu;

4.

niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie nabywał paliwo lotnicze zwolnione z akcyzy jako podmiot zużywający oraz jako podmiot pośredniczący w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nabyte przez Wnioskodawcę paliwo lotnicze będzie magazynowane w tych samych zbiornikach, z których Wnioskodawca jako podmiot zużywający będzie je pobierał dla zużycia własnego oraz jako podmiot pośredniczący będzie je dalej odsprzedawał z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego. Wnioskodawca wskazuje także, że będzie prowadził ewidencje, w których zostanie ujęty rozchód paliwa lotniczego objętego zwolnieniem tj. jego zużycie i odsprzedaż.

Mając na uwadze powyższe przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, w ocenie tut. organu, nie ma przeciwwskazań do tego aby zwolnione z akcyzy paliwo lotnicze nabywane przez Wnioskodawcę występującego zarówno jako podmiot zużywający jak i podmiot pośredniczący było magazynowane w tych samych zbiornikach. W przedstawionej bowiem wyżej sytuacji trzeba mieć na uwadze, że paliwo lotnicze nabywane przez Wnioskodawcę występującego jako podmiot zużywający jak i podmiot pośredniczący objęte będzie zwolnieniem z podatku akcyzowego czyli w obu przypadkach nabycie tego paliwa i jego zużycie (w sytuacji podmiotu zużywającego) jak i nabycie oraz odsprzedaż (w przypadku podmiotu odsprzedającego) dokonane zostanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Równocześnie jak wyżej przedstawiono warunkiem zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 jest m.in. prowadzenia odpowiedniej ewidencji zgodniej z wymaganiami ustawy jak i rozporządzenia wykonawczego. Stosownie do powyższego, w ocenie organu, przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób dokonywania rozliczenia paliwa lotniczego objętego zwolnieniem z akcyzy nabywanego, zużywanego i odsprzedawanego przez Wnioskodawcę występującego jako podmiot zużywający i pośredniczący nie stoi w sprzeczności (w zakresie przedstawionym przez Wnioskodawcę) z wymaganiami dotyczącymi prowadzenia ewidencji dla potrzeb zastosowania zwolnienia z akcyzy. Z przedstawionego bowiem przez Wnioskodawcę sposobu ewidencjonowania wynika, że rozchód objętego zwolnieniem paliwa zużytego (w odniesieniu do Wnioskodawcy jako podmiotu zużywającego) jak i odsprzedawanego przez Wnioskodawcę (występującego w tym zakresie jako podmiot pośredniczący) będzie miał pełne odzwierciedlenie w prowadzonych dla potrzeb zwolnienia ewidencjach.

W tym miejscu jednakże należy wskazać, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko do stanu objętego wnioskiem. Tym samym nie odnosi się do pozostałych wymagań w tym pozostałych wymagań ewidencyjnych niezbędnych dla prawidłowego korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy w ustawie o podatku akcyzowym odnoszących się do podmiotu zużywającego oraz podmiotu pośredniczącego.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie objętym wnioskiem, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl