IBPP3/443-267/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-267/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uzyskania prawidłowego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego lekkiego oraz ciężkiego do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 1 czerwca 2009 r. oraz dnia 16 czerwca 2009 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uzyskania prawidłowego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego lekkiego oraz ciężkiego do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi sprzedaż oleju opałowego lekkiego (ojej napędowy grzewczy) oraz ciężkiego. Aby móc sprzedawać ww. olej z obniżoną stawką akcyzy tj. odpowiednio 232 zł/1000 litrów oraz 60 zł/1000 kg Wnioskodawca jest obowiązany do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu tegoż oleju zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 i 2, przy czym nabywcą może być osoba fizyczna jak i podmiot gospodarczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kto w imieniu nabywcy upoważniony jest do składania podpisu na oświadczeniu o przeznaczeniu olejów opałowych, napędowych grzewczych na cele opałowe. Czy ww. podpis musi być złożony przez właściciela lub osoby reprezentujące spółkę zgodnie z wpisem do KRS, czy też podpis ten może być złożony przez osoby odpowiedzialne za zużycie tych produktów np. kierownika, dyrektora lub innych pracowników firmy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawodawca żąda od sprzedawcy wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów na cele grzewcze. Ponieważ sprzedawca nie ma wglądu w jaki sposób reprezentowana jest spółka nabywcy, nie może jednoznacznie stwierdzić, czy podpis (y) złożony na oświadczeniu zgodny jest z formą reprezentowania nabywcy.

Wystarczającym jest zatem, aby oświadczenie było podpisane przez osobę (y) z ramienia nabywcy, aby spełniały warunek do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stawki akcyzy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1.000 kilogramów;

Zgodnie zaś z art. 89 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy stawka akcyzy dla pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - wynosi 232,00 zł/1.000 litrów,

- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - wynosi 60,00 zł/1.000 kilogramów,

b.

gazowych - wynosi 1,18 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

Zgodnie z art. 89 ust. 6 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl ust. 7 art. 89 oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Odnosząc powyższe do zagadnienia będącego przedmiotem wniosku zauważyć należy, że w Krajowym Rejestrze Sądowym jest ujawniony sposób reprezentacji spółki jak i osoby mogące ją reprezentować. Zatem zaglądając do odpisu z KRS można ustalić, jakie osoby są uprawnione do reprezentowania spółki i jakiego tytułu (członkostwo w zarządzie czy prokura), a także jaki sposób reprezentacji obowiązuje w spółce. Do tych potrzeb najlepiej nadaje się aktualny odpis z KRS zawierający dane z rejestru na dzień jego wydania.

Spółka może także być reprezentowana przez pełnomocnika. W tym celu konkretnej osobie Spółka powinna udzielić pełnomocnictwa. Wymagana prawem forma pełnomocnictwa uzależniona jest od czynności, do dokonywania których uprawniony jest pełnomocnik. Z reguły wystarczającą formą pełnomocnictwa jest forma pisemna. Analizując oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy podpisane w imieniu spółki przez pełnomocnika należałoby sprawdzić treść pełnomocnictwa. Prócz wynikającego z niego zakresu umocowania należy zwrócić uwagę na to czy spółka udzielając je była należycie reprezentowana. W praktyce więc należy zbadać zarówno czy osobie składającej podpis na oświadczeniu udzielono pełnomocnictwa, jak i czy udzielono go skutecznie.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe jak i cyt. wyżej przepisy zauważa się, że aby oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 było skuteczne winno być ono podpisane przez nabywcę, zgodnie ze sposobem reprezentacji spółki przedstawionym w KRS lub przez osobę upoważnioną przez nabywcę (pełnomocnika, którym może być również pracownik spółki) do dokonywania określonych czynności w imieniu spółki obejmujących swym zakresem również podpisywanie przedmiotowych oświadczeń stwierdzających, że nabywane wyroby będą wykorzystywane do celów opałowych lub będą sprzedawane do celów opałowych, uprawniających do zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9,10 i 15.

W myśl powyższego w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w cyt. przepisach. W celu zabezpieczenia swoich interesów Wnioskodawca może np. żądać od nabywcy przedstawienia dokumentów (KRS, pełnomocnictwa) upoważniających osobę (y) do występowania w imieniu nabywcy. W przypadku bowiem oświadczenia podpisanego w imieniu nabywcy przez osoby nieuprawnione może zostać ono zakwestionowane np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego jako nieuprawniające do zastosowania przez Wnioskodawcę stawek akcyzy określonych w powyższych przepisach.

Zgodnie z powyższym zauważa się, iż Wnioskodawca w celu zabezpieczenia swoich interesów winien sprawdzić, czy podpis złożony na oświadczeniu jest zgodny z formą reprezentacji nabywcy. Zatem Wnioskodawcy może mieć wgląd w sposób reprezentacji nabywającej przedmiotowe wyroby spółki.

Reasumując jeżeli oświadczenie jest prawidłowo sporządzone, zgodnie z art. 89 ust. 6 lub 7 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. i jest podpisane przez osobę (y) umocowane do reprezentacji w tym zakresie spółki będącej nabywcą, oświadczenie to spełnia warunki dla zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Tym samym, jeżeli osoby występujące w imieniu nabywcy są prawidłowo umocowane do reprezentowania nabywcy, stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż wystarczającym jest, aby oświadczenie uprawniające do zastosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15, było podpisane przez osobę (y) z ramienia nabywcy - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej złożenia podpisu na oświadczeniu przez inną osobę niż nabywca będący osobą fizyczna oraz możliwości składania w oświadczeniu parafki sygnowanej pieczęcią zamiast czytelnego podpisu została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl