IBPP3/443-266/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-266/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie stawki podatku dla benzolu o kodzie CN 2707 10 w przypadku jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, obliczania i wpłacania akcyzy od powstałych ubytków przy tym przemieszaniu, zabezpieczenia akcyzowego oraz rodzaju dokumentów stosowanych przy tym zabezpieczeniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie stawki podatku dla benzolu o kodzie CN 2707 10 w przypadku jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, obliczania i wpłacania akcyzy od powstałych ubytków przy tym przemieszaniu, zabezpieczenia akcyzowego oraz rodzaju dokumentów stosowanych przy tym zabezpieczeniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania produktów koksowania węgla w wyniku którego powstaje koks o kodzie CN 2704 (zwolniony od akcyzy do 1 stycznia 2012 r.- art. 163 ust. 1 ustawy). Podczas tej produkcji powstają wyroby akcyzowe - produkty uboczne tj. smoła surowa o kodzie CN 2706 i benzol surowy o kodzie CN 2707 10. Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych.

Spółka złożyła generalne zabezpieczenie akcyzowe w formie gwarancji bankowej.

Na terenie jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami o Służbie Celnej (rozporządzenie Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. z późn. zm.) został ustalony przez Naczelnika Urzędu Celnego stały nadzór podatkowy. Ustalone zostały decyzją z dnia 5 stycznia 2009 r. normy dopuszczalnych ubytków na rok 2009.

Pod rządami starej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257) smoła surowa i benzol surowy zgodnie z art. 62 ust. 1 i załącznikiem nr 2 do ustawy zaliczony był jako wyrób akcyzowy zharmonizowany przy czym smoła ze stawką 0 złotych natomiast benzol ze stawką 1882 zł objęty procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

W związku z wejściem w życie d dniem 1 marca 2009 r. nowej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11), z art. 89 ust. 2 ustawy wynika, że benzol surowy kwalifikuje się do stawki 0 złotych.

Odbiorcy krajowi i zagraniczni potwierdzają na oświadczeniach, że nabywany przez nich benzol surowy przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki Lu domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zakup tego wyrobu energetycznego potrzebny jest wyłącznie do celów dalszej przeróbki w ich firmie.

Z kolei z art. 47 ust. 1 ustawy wynika, że produkcja wyrobów akcyzowych określona w załączniku nr 2 do ustawy (...) może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowych w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego (art. 40 ust. 5), a co za tym idzie musi być złożone zabezpieczenie akcyzowe o którym mowa w art. 63 ust. 1. Ponadto rozporządzenie o Służbie Celnej (rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, § 4 ust. 1 pkt 2) nakazuje objęcie szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów akcyzowych określonych w poz. 19-23 i 27 załącznika nr 2 do ustawy.

W odniesieniu do ww. przepisów benzol ze składów podatkowych Wnioskodawcy nadal wyprowadzany jest na starych zasadach tj. w dniu wysyłki przy załadunku obecny jest przedstawiciel urzędu celnego, dołączany jest administracyjny dokument towarzyszący, a kwota zabezpieczenia generalnego pomniejszana jest o wartość obliczonej akcyzy dla danej wysyłki. Po otrzymaniu karty nr 3 ADT wygasa obowiązek podatkowy powstały w związku z wykonaniem określonej czynności podlegającej opodatkowaniu. Powstałe podczas przemieszczania pomiędzy skaldami podatkowymi niedobory przeliczane są po stawce dla pozostałych paliw silnikowych, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 14 tj. 1822 zł/1000 litrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy benzol jako wyrób energetyczny powinien mieć stawkę 0 złotych.

2.

Czy przy zerowej stawce akcyzy występuje obowiązek obliczania i wpłacania akcyzy za dzienne okresy rozliczeniowe w terminach do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ubytek jeśli posiadamy decyzje o dopuszczalnych normach ubytku, a jeśli nie to czy w związku z tym Wnioskodawca jest zobligowany do składania miesięcznych deklaracji.

3.

Czy konieczne jest nadal utrzymywanie generalnego zabezpieczenia akcyzowego.

4.

Czy przemieszczanie benzolu w ramach stawki 0 zł pomiędzy składami podatkowymi w dostawach wewnątrzwspólnotowych i przemieszczeń na terytorium kraju może odbywać się za dokumentem ADT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11) benzol surowy jako wyrób energetyczny używany do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw objęty zostaje zerową stawką akcyzy.

Nie powinny być sporządzane miesięczne deklaracje w myśl. art. 21 ust. 3 pkt 3 oraz nie powinna być wpłacana akcyza za dzienne okresy rozliczeniowe w przypadku powstania ubytków podczas przemieszczania tych wyrobów między składami podatkowymi.

Złożone generalne zabezpieczenie w formie gwarancji bankowej z uwagi na zmianę stawki akcyzowej powinno być zwrócone ponieważ przy ustaleniu wysokości zabezpieczenia akcyzowego stosuje się stawki akcyzy obowiązujące zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku akcyzowym (art. 89 ust. 2) - stawka akcyzy na benzol surowy wynosi 0 złotych.

Przemieszczanie wyrobów energetycznych pomiędzy składami podatkowymi odbywać się będzie za administracyjnym dokumentem towarzyszącym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W poz. 19 pkt 1 załącznika nr 2 wymieniony został benzol (benzen) o kodzie CN 2707 10.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli procedura zwieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skłąd podatkowy następujących warunków:

1.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 powołanej ustawy produkcja wyrobów akcyzowych tj. określonych w załączniku nr 2 do ustawy, może obywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1-6 tego przepisu.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy istnieje niezależnie od tego, czy wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązek w tym zakresie został nałożony z uwagi na fakt, iż wyroby akcyzowe, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, podlegają (niezależnie od stosowanej stawki) wspólnotowemu systemowi monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

Nałożony w przepisach krajowych (w związku z uregulowaniami wspólnotowymi) obowiązek stosowania wobec wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy obejmuje, oprócz produkcji w składzie podatkowym, konieczność przemieszczania tych wyrobów (w przypadku, gdy nie zostały one dopuszczone do konsumpcji) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczanie takie może odbywać się zarówno na terytorium kraju (między składami podatkowymi), jak również w obrocie wewnątrzwspólnotowym (np. między składami podatkowymi. Jak bowiem wspomniano powyżej, do przedmiotowych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium całej Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do wyrobu będącego przedmiotem niniejszej interpretacji w postaci benzolu o kodzie CN 2707 10 zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. jest on wyrobem energetycznym (w rozumieniu art. 86 ust. 1 tej ustawy), który może mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli jest on przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla ww. wyrobu stawka akcyzy wynosi 0 zł.

Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Przedmiotowy benzol o kodzie CN 2707 10 został ujęty w poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy, w związku z czym, zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, powinien być produkowany w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Również przemieszczanie tego wyrobu pomiędzy składami podatkowymi powinno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot zobowiązany zabezpieczenia akcyzowego. Ponieważ, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobu akcyzowego powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe, w sytuacji gdyby wyroby te zostały zużyte do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miały być opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Stosownie do powyższego zabezpieczenie akcyzowe w stosunku do wyrobu o kodzie CN 2707 10 produkowanego w składzie podatkowym Wnioskodawcy winno być złożone w wysokości 1822 zł/1000 litrów. Również w takiej samej wysokości winno być złożone zabezpieczenie akcyzowe w stosunku do przedmiotowego wyrobu wysyłanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT do składów podatkowych odbiorców.

Jeżeli natomiast wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 10, objęte (z uwagi na przeznaczenie) zerową stawką akcyzy, są wyprowadzane ze składu podatkowego do podmiotu nie będącego odbiorcą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, np. do producenta innych wyrobów niż wyroby akcyzowe, który nie prowadzi składu podatkowego, uznać należy, że takie wyprowadzenie ma miejsce poza ww. procedurą (wyrób zostaje dopuszczony do konsumpcji). W tym przypadku nie stosuje się zatem administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz zabezpieczenia akcyzowego dla wysyłanego wyrobu.

W sytuacji, o której tu mowa, obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż napędowe lub opałowe. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być np. stosowne oświadczenie.

Reasumując stawka akcyzy dla benzolu o kodzie CN 2707 10 przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł w przypadku wyprowadzenia tego towaru ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (dopuszczenia do konsumpcji). W sytuacji zaś wyprowadzenia ww. wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych odbiorców z wykorzystaniem dokumentu ADT, co ma miejsce w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym (nie nastąpiło dopuszczenie wyrobu do konsumpcji) winno być złożone zabezpieczenie akcyzowe w stosunku do tego wyrobu w wysokości 1822 zł/ 1000 litrów.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 21 ust. 3 ww. ustawy przepisy ust. 2 nie mają zastosowania:

1.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 62 ust. 2 pkt 3 i art. 78 ust. 1 pkt 3;

2.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24;

3.

do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3;

4.

do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 9 ww. ustawy w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a), podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek.

Stosownie zaś do art. 160 ust. 1 ww. ustawy decyzje ustalające normy dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wydane na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 168, i dotyczące norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia ustalanych również na podstawie ustawy, pozostają w mocy nie dłużej niż do czasu wydania decyzji na podstawie ustawy.

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w stosunku do ubytków akcyzowych - z dniem powstania tych ubytków, a gdy nie można ustalić dnia ich powstania - z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony organ.

Zgodnie z powyższym w przypadku wystąpienia w stosunku do wyrobu o kodzie CN 2707 10 podczas stosowania procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego ubytków przekraczających ustalone decyzją Naczelnika Urzędu Celnego normy dopuszczalnych ubytków Wnioskodawca jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek (art. 21 ust. 9 ustawy) stosując stawkę podatku w wysokości 1822 zł/1000 litów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl