IBPP3/443-265/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-265/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia dziewięciu nieruchomości oraz braku obowiązku zapłaty podatku z tytułu darowizny tych nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia dziewięciu nieruchomości oraz zwolnienia z podatku sprzedaży nieruchomości. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 czerwca 2014 r. nr IBPP3/443-265/14/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Aktem notarialnym Gmina przekazała w dniu 16 grudnia 2013 r. w drodze darowizny na rzecz Związku komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji nieruchomości położone:

* w obrębie W oznaczonych jako dziatki o numerach....,

* w obrębie L oznaczonych jako dziatki o numerach...,

* w obrębie K oznaczonych jako działki o numerach...,

* w obrębie C oznaczonych jako działka nr...,

* w obrębie R - działka nr....

Na działkach znajdują się pompownie ścieków kanalizacji sanitarnej należące do przedsiębiorstwa Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji.

Są to urządzenia kanalizacyjne technologicznie związane z odprowadzaniem ścieków, które nie są częściami składowymi nieruchomości, stanowią natomiast własność Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji i wchodzą w skład przedsiębiorstwa tego Związku.

Działkę numer. Gmina nabyła od Państwa H na podstawie umowy zamiany zawartej dnia 27 lutego 2004 r. Działka oznaczona jest jako tereny mieszkaniowe. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działek w strefie MRMN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub zabudowa zagrodowa, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa.

Wartość działki numer... wynosi 18 789,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Pana M na podstawie umowy sprzedaży warunkowej zawartej dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz umowy przeniesienia własności zawartej 9 lipca 2004 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako grunty orne. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działek w strefie MRMN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub zabudowa zagrodowa, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa. Wartość działki numer... wynosi 19 370,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Państwa B na podstawie umowy sprzedaży zawartej 7 lipca 2005 r. (akt notarialny nr...). Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie dziatki w strefie RZ.l - przeznaczenie podstawowe - trwałe użytki rolne. Działka oznaczona jest jako tereny przemysłowe. Wartość działki numer... wynosi 277,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Pana K na podstawie umowy sprzedaży zawartej 25 czerwca 2002 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako tereny przemysłowe. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działek w strefie MR - przeznaczenie podstawowe - zabudowa zagrodowa w gospodarstwach rolnych hodowlanych i ogrodniczych, funkcja uzupełniająca - agroturystyka. Wartość dziatki numer...1 wynosi 8 441,00 zł

Działkę numer. Gmina nabyła od Pana K na podstawie umowy sprzedaży zawartej 15 marca 2004 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako tereny przemysłowe. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działki w strefie RZ.l RZ.l - przeznaczenie podstawowe - trwałe użytki zielone. Wartość działki numer... wynosi 231,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Państwa B na podstawie umowy sprzedaży zawartej 9 maja 2005 r. (aktem notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako tereny przemysłowe i zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie dziatki w strefie RZ - przeznaczenie podstawowe - użytki zielone - teren stałych upraw łąkowych. Wartość działki numer... wynosi 233,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Państwa K na podstawie umowy sprzedaży zawartej dnia 6 listopada 2003 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako inne tereny przemysłowe i grunty orne oraz zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działki w strefie MM/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Wartość dziatki numer... wynosi 13 213,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Pana W na podstawie umowy sprzedaży zawartej dnia 23 marca 2005 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako grunty orne. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie działki w strefie MN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa. Wartość działki numer... wynosi 4 620,00 zł.

Działkę numer. Gmina nabyła od Państwa K na podstawie umowy sprzedaży warunkowej zawartej dnia 9 marca 2004 r. i umowy przeniesienia własności zawartej 30 kwietnia 2004 r. (akt notarialny nr...). Działka oznaczona jest jako inne tereny zabudowane i zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa położenie dziatki w strefie RZ.l - przeznaczenie podstawowe - trwałe użytki rolne. Wartość dziatki numer... wynosi 1 140,00 zł.

Łączna wartość opisanych nieruchomości wynosi 66 314,00 zł

Pismem z 11 czerwca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że w latach 2004-2007 Gmina realizowała zadanie pn. "...". Wybudowaną infrastrukturę planowano przekazać nieodpłatnie na rzecz Związku Komunalnego ds. Wodociągów i Kanalizacji. W wyniku zrealizowania tej inwestycji powstała infrastruktura sanitarna, w tym 9 przepompowni ścieków.

W celu wybudowania przepompowni Gmina pozyskała od osób fizycznych następujące działki:

* działki o numerach... w obrębie W,

* działki o numerach...w obrębie L,

* działki... w obrębie K,

* działkę... w obrębie C,

* działkę nr... w obrębie R.

Z tytułu nabycia przedmiotowych działek Gmina nie otrzymała od podmiotów sprzedających faktur VAT. W przypadku każdej z nabywanych działek osoby dokonujące dostawy ww. nieruchomości korzystały z przysługującego im prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina nabyła ww. działki w celu realizacji zadania własnego, a zatem w celu realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie w celu wykonywania działalności gospodarczej. Z tytułu zrealizowanej inwestycji Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanymi z wydatkami wynikającymi z realizacji inwestycji, ponieważ po ukończeniu inwestycji Gmina zamierzała przekazać powstałą infrastrukturę nieodpłatnie.

W celu realizacji zamiaru nieodpłatnego przekazania wybudowanej infrastruktury w dniu 6 listopada 2009 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę... w sprawie nieodpłatnego przekazania urządzeń kanalizacyjnych technologicznie związanych z odprowadzaniem ścieków znajdujących się na terenie Gminy na rzecz Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji oraz wniesienia przez Związek Komunalny Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji w drodze aportu na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Okręgu majątku Związku. W paragrafie 1 ww. uchwały Rada Gminy wyraziła zgodę na przekazanie na rzecz Związku urządzeń sanitarnych stanowiących własność Gminy, w tym 9 przepompowni. W paragrafie 3 Rada gminy wyraziła zgodę na wniesienie przez Związek w drodze aportu do Przedsiębiorstwa majątku Związku wymienionego w § 1.

Przekazanie infrastruktury kanalizacyjnej nastąpiło w dniu 29 stycznia 2010 r. na mocy Umowy nr... w sprawie nieodpłatnego przekazania bloku S. oczyszczalni ścieków w R., urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zawartej pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin d/s Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą. Zgodnie z paragrafem 2 Związek przyjmuje na swój stan i staje się jego właścicielem. Zgodnie z paragrafem 11 nieruchomości gruntowe oraz posadowione na nich budowle i urządzenia przepompowni ścieków przekazane miały zostać na własność Związku w formie aktu notarialnego na jego koszt, na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy.

Aktem notarialnym nr. Gmina w dniu 16 grudnia 2013 r. przekazała w drodze darowizny na rzecz Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji nieruchomości gruntowe, na których zlokalizowane są przepompownie.

W skład każdej przepompowni wchodzi m.in. kontener, ogrodzenie, drogi i place oraz urządzenia: agregat prądotwórczy, pompy ściekowe, zbiornik ścieków, układ zasilająco-sterujący, zestaw złączowo-pomiarowy, przyłącze wodociągowe.

Wybudowane przepompownie stanowią budowle w świetle przepisów prawa budowlanego i w ocenie Wnioskodawcy należy zakwalifikować jako do klasy 2212 - rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków. Klasa ta obejmuje: rurociągi przesyłowe naziemne, podziemne i podwodne do transportu wody i ścieków, stacje pomp, stacje filtrów lub ujęć wody.

Działka nr... obręb W

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej... wynika, że działka jest oznaczona jako tereny mieszkaniowe. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 20 listopada 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Ponadto z dokumentu PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości W określa położenie działki w strefie MRMN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa.

Działka nr... obręb W

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej G.957 wynika, że działka jest oznaczona jako grunty orne. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 20 listopada 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Ponadto z dokumentu PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości W określa położenie działki w strefie MRMN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa.

Działka nr... obręb L

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej G.516 wynika, że działka jest oznaczona jako tereny przemysłowe. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 20 listopada 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Ponadto z dokumentu PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości określa położenie działki w strefie RZ.1 - przeznaczenie podstawowe - użytki zielone

Działka nr... obręb L

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej... wynika, że działka jest oznaczona jako tereny przemysłowe. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 20 listopada 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Ponadto z dokumentu PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości określa położenie działki w strefie MR - przeznaczenie podstawowe - zabudowa zagrodowa w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, rolnych i ogrodniczych, funkcja uzupełniająca - agroturystyka.

Działka nr... obręb L

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej... wynika, że działka jest oznaczona jako tereny przemysłowe. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 20 listopada 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Ponadto z dokumentu PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości określa położenie działki w strefie RZ.1 - przeznaczenie podstawowe - użytki zielone.

Działka nr... obręb K

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr... nr jednostki rejestrowej... poz. kart budynków... wynika, że działka jest oznaczona jako tereny przemysłowe oraz zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej, powierzchni zabudowy 14 m2. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości K określa położenie działki w strefie RZ - przeznaczenie podstawowe - użytki zielone - tereny stałych upraw łąkowych.

Działka nr... obręb K

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej... poz. kart budynków.... wynika, że działka jest oznaczona jako tereny przemysłowe i grunty orne oraz zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej, powierzchni zabudowy 16 m2, wybudowanym w 1990 r. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości K określa położenie działki w strefie MN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa zagrodowa.

Działka nr... obręb C

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej... poz. kart budynków... wynika, że działka jest oznaczona jako grunty orne. W wypisie brak informacji o zabudowaniach znajdujących się na działce. Jednakże z protokołu uzgodnień sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r. pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin do spraw Wodociągów i Kanalizacji wynika że na działce znajduje się przepompownia ścieków, ponadto w dokumencie PT - przekazanie środka trwałego z dnia 22 stycznia 2010 r. wynika, że na działce znajduje się przepompownia ścieków o wartości 270 442,36 zł. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości C określa położenie działki w strefie MN/U - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, przeznaczenie uzupełniające - zabudowa usługowa.

Działka nr... obręb R.

Z przedłożonego do aktu wypisu rejestru gruntów sporządzonego na dzień 26 lipca 2013 r.

z upoważnienia Starosty nr..., nr jednostki rejestrowej G.338 poz. kart budynków... wynika, że działka jest oznaczona jako inne tereny zabudowane i zabudowana jednokondygnacyjnym budynkiem o funkcji innej niemieszkalnej, powierzchni zabudowy 16 m2, wybudowanym w 2004 r. Z przedłożonego zaświadczenia o charakterze działki nr... wydanego z upoważnienia Wójta Gminy w dniu 5 listopada 2013 r. wynika, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości R określa położenie działki w strefie RZ.1 - przeznaczenie podstawowe - trwałe użytki zielone.

W stosunku do żadnej z 9 przepompowni Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym tych budynków lub ich części.

Budynki przepompowni nie były wynajmowane przez Gminę ani wydzierżawiane, a co się z tym wiąże Gmina nie wystawiała z tego tytułu faktur VAT i nie wykazywała obrotu w deklaracjach VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z nabyciem przedmiotowych dziewięciu działek Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2. Czy w odniesieniu do dokonanej transakcji darowizny dziewięciu działek Gmina zobowiązana jest do zapłaty podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1 (stanowisko doprecyzowane w piśmie z 3 czerwca 2014 r.)

W związku z nabyciem dziewięciu działek będących przedmiotem zapytania Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 2.

Z tytułu transakcji darowizny dziewięciu działek Gmina nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług ponieważ przy nabyciu nie przysługiwało jej w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług.

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w latach 2004-2007 Gmina realizowała zadanie pn. "...". Wybudowaną infrastrukturę planowano przekazać nieodpłatnie na rzecz Związku Komunalnego ds. Wodociągów i Kanalizacji. W wyniku zrealizowania tej inwestycji powstała infrastruktura sanitarna, w tym 9 przepompowni ścieków.

W skład każdej przepompowni wchodzi m.in. kontener, ogrodzenie, drogi i place oraz urządzenia: agregat prądotwórczy, pompy ściekowe, zbiornik ścieków, układ zasilająco-sterujący, zestaw złączowo-pomiarowy, przyłącze wodociągowe.

W celu wybudowania przepompowni, w latach 2002-2005, Gmina pozyskała od osób fizycznych następujące działki:

* działki o numerach... w obrębie W,

* działki o numerach.../w obrębie L,

* działki... w obrębie K,

* działkę... w obrębie C,

* działkę nr... w obrębie R.

Wnioskodawca podał, że z tytułu nabycia przedmiotowych działek nie otrzymał od podmiotów sprzedających faktur VAT. W przypadku każdej z nabywanych działek osoby dokonujące dostawy ww. nieruchomości korzystały z przysługującego im prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy powstały w związku z prawem do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych dziewięciu działek.

Jak wskazano powyżej kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro Gmina nie otrzymała faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych nieruchomości, z uwagi na to że sprzedający nie byli podatnikami VAT, nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem dziewięciu działek.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Kolejną wątpliwością Wnioskodawcy jest powstanie obowiązku zapłaty podatku w związku z dokonaniem darowizny przedmiotowych dziewięciu działek na rzecz Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, że Gmina nabyła ww. działki w celu realizacji zadania własnego, a zatem w celu realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie w celu wykonywania działalności gospodarczej. Z tytułu zrealizowanej inwestycji Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanymi z wydatkami wynikającymi z realizacji inwestycji, ponieważ po ukończeniu inwestycji Gmina zamierzała przekazać powstałą infrastrukturę nieodpłatnie. Przekazanie infrastruktury kanalizacyjnej nastąpiło w dniu 29 stycznia 2010 r. na mocy Umowy nr... w sprawie nieodpłatnego przekazania bloku S.oczyszczalni ścieków w R., urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zawartej pomiędzy Gminą a Związkiem Komunalnym Gmin d/s Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą. Zgodnie z paragrafem 2 Związek przyjmuje na swój stan i staje się jego właścicielem. Zgodnie z paragrafem 11 nieruchomości gruntowe oraz posadowione na nich budowle i urządzenia przepompowni ścieków przekazane miały zostać na własność Związku w formie aktu notarialnego na jego koszt, na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy. Aktem notarialnym nr. Gmina w dniu 16 grudnia 2013 r. przekazała w drodze darowizny na rzecz Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji nieruchomości gruntowe, na których zlokalizowane są przepompownie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jedną z podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu jest dostawa towarów, w związku z czym istotne znaczenie ma też definicja towaru. Podkreślenia wymaga, że na gruncie ustawy o VAT dla uznania danego przedmiotu za towar znaczenie mają wyłącznie przepisy ustawy o VAT, bowiem w art. 2 pkt 6 tej ustawy zdefiniowano pojęcie towar. Definicja legalna zawarta w ustawie o VAT wyłącza tym samym możliwość posłużenia się jakąkolwiek inną definicją towaru. Przez towary, w myśl ww. przepisu, rozumieć należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do obowiązującego do 31 grudnia 2014 r., art. 29 ust. 1 i 5 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 1 pkt 1 i ust. 8 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku niespełnienia jednej z przesłanek, nie dochodzi do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy - Kodeks cywilny - przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powołanej powyżej definicji umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie.

Świadczenie na rzecz obdarowanego polega na dokonaniu przysporzenia majątkowego, może w szczególności polegać na przeniesieniu określonych praw z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego (np. prawa własności), na zapłacie określonej sumy pieniężnej, ustanowieniu pewnych praw majątkowych (np. na ustanowieniu służebności osobistej), na zwolnieniu obdarowanego z długu (Zdzisław Gawlik, Komentarz do art. 888 Kodeksu cywilnego, publikacja elektroniczna LEX).

Nieodpłatna dostawa towarów co do zasady jest czynnością niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji wskazanych w art. 7 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Powyższe oznacza, że darowiznę uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem.

W konsekwencji niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku, nie miał on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami wynikającymi z realizacji inwestycji.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że darowizna opisanych we wniosku nieruchomości, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spowodowane jest to tym, że przy nabyciu opisanych nieruchomości oraz przy wytworzeniu infrastruktury sanitarnej Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w konsekwencji czego nie została spełniona przesłanka określona w art. 7 ust. 2 ustawy, na podstawie której darowiznę nieruchomości można by uznać za odpłatną dostawę z art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego z tytułu transakcji darowizny dziewięciu działek Gmina nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl