IBPP3/443-263/11/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-263/11/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy lokali mieszkalnych oraz sprzedaży udziałów w kamienicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy lokali mieszkalnych oraz sprzedaży udziałów w kamienicy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 maja 2011 r. nr IBPP3/443-263/11/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 31 stycznia 2011 dokonał zakupu starej kamienicy (przedwojenne budownictwo) na podstawie aktu notarialnego Nr 2665/2011 od osoby fizycznej zamieszkałej w S. Obecnie zamierza dokonać podziału fizycznego i wyodrębnić lokale mieszkalne. Zakup kamienicy i sprzedaż mieszkań będzie prowadzona w ramach działalności gospodarczej i będzie wielokrotnie powtarzalna.

Z uzupełnienia wniosku wynika iż: zakupu kamienicy Wnioskodawca dokonał wyłącznie w celu sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych lub udziałów procentowych w kamienicy. Przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne, w których Wnioskodawca ponosić będzie wydatki na ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące mniej niż 30% wartości początkowej danego lokalu. Przedmiotem sprzedaży nie będą lokale o wydatkach przekraczających 30%. Obecnie na ulepszenie lokalów mieszkalnych Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków. Dostawa lokali mieszkalnych będących przedmiotem wniosku nastąpiła od 1 kwietnia 2011 do nadal. W okresie pomiędzy ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym a dostawą lokali były one użytkowane przez lokatorów, a sprzedaż od ich właściciela była dokonana na podstawie aktu notarialnego i u Wnioskodawcy ta czynność nie była opodatkowana. Wynajem mieszkań przez lokatorów od właściciela trwał przez okres około 30 lat. Część lokali mieszkalnych w stanie ulepszonym (poniżej 30% nakładów) i nie ulepszonym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym są wynajmowane lokatorom z przydziału administracyjnego, którzy płacą czynsze regulowane (w takim stanie Wnioskodawca dokonał zakupu kamienicy) i sprzedaż Wnioskodawca dokona wyodrębnionego lokalu z takim lokatorem lub po zawarciu ugody z lokatorem, który opuści. Mieszkanie, sprzedam mieszkania wg cen rynkowych.

Przedmiotem sprzedaży będzie udział w kamienicy, na który Wnioskodawca poniesie wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące mniej niż 30% wartości początkowej kamienicy. Przedmiotem sprzedaży nie będą udziały w kamienicy, na które poniesiono wydatki na ulepszenie stanowiące, co najmniej 30% wartości początkowej kamienicy. Wydatki na ulepszenie kamienicy Wnioskodawca zamierza ponieść przed jej sprzedażą. Sprzedaż udziałów w kamienicy nastąpi w okresie 15.06 - 31 grudnia 2011 r. W okresie pomiędzy ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a dostawą kamienicy była ona użytkowana przez lokatorów na podstawie umów z poprzednim właścicielem, od którego ją kupił Wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego. Kamienica w stanie ulepszonym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym nie była i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż wydzielonych mieszkań osobom fizycznym będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a, bez żadnych remontów i ulepszeń.

Czy sprzedaż wydzielonych mieszkań po przeprowadzeniu remontów nie przekraczających 30% wartości początkowej kamienicy jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b.

Czy sprzedaż udziałów procentowych w starej kamienicy bez wyodrębniania lokali mieszkalnych jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wydzielonych mieszkań osobom fizycznym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i b jest zwolniona z podatku. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. zwolniona jest z podatku dostawa budynku lub ich części jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata, a w przypadku Wnioskodawcy fakt wynajmowania mieszkań przez lokatorów od właściciela trwał przez okres około 30 lat. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b dostawa budynków lub ich części jest zwolniona w przypadku ponoszenia wydatków mniejszych niż 30% wartości początkowej kamienicy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W stosunku do sprzedawanych przez Wnioskodawcę udziałów zauważyć należy, iż z cytowanego wyżej brzmienia definicji towaru wynika, iż sformułowanie "ich części" odnosi się do budynków i budowli. Po pierwsze, mogą to być części wydzielone fizycznie z budynku bądź budowli. W szczególności będą to lokale mieszkaniowe lub użytkowe. Po drugie, za część budynków należy uznać także udziały w budynkach i budowlach. Część budynku lub budowli to także ich część ułamkowa, a więc udział w ich własności.

W myśl art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Niepodzielność oznacza, że każdemu ze współwłaścicieli przysługuje prawo do całej rzeczy, a nie do jej części odpowiadającej udziałowi.

Stosownie do art. 196 § 1 ww. Kodeksu współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości. Udział we współwłasności, w aspekcie regulacji zawartych w przepisach Kodeksu cywilnego, wyraża zakres uprawnień, współwłaściciela względem rzeczy wspólnej (także w stosunku do pozostałych współwłaścicieli) i określony jest odpowiednim ułamkiem. Każdemu ze współwłaścicieli przysługują atrybuty prawa własności, ma on względem swojego udziału pozycję wyłącznego właściciela ze względu na charakter udziału.

Stosownie do art. 198 Kodeksu cywilnego współwłaściciel może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co wynika z treści art. 7 ust. 1. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie mówi o przeniesieniu prawa własności. W związku z powyższym, sprzedaż udziału w nieruchomości należy traktować jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1, która będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych w jego firmie), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Należy zauważyć, iż w przypadku ponoszenia nakładów na budynek lub budowlę istotne jest czy stanowiły one ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, czy też był to tylko remont.

W myśl art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje użytych w niej pojęć przebudowa, adaptacja, rozbudowa, rekonstrukcja, modernizacja. Brak jest także definicji pojęcia remont.

Remontem - zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z powyższą definicją, istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowanego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, a następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia) oraz nie zwiększające jego wartości początkowej.

Natomiast z ulepszeniem środków trwałych mamy do czynienia, gdy następuje ich:

* przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego stanu składnika majątkowego na inny,

* rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

* adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,

* rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

* modernizacja, tj. unowocześnienie składnika majątkowego.

Przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do ulepszeń lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej.

Zatem, zasadnicza różnica między remontem, a ulepszeniem polega na tym, że przesłanką rozpoczęcia remontu jest zużycie środków trwałych lub ich części składowych w trakcie ich eksploatacji. Remont ma na celu przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej (nawet przy użyciu nowocześniejszych materiałów i technologii), natomiast ulepszenie ma na celu zwiększenie wartości użytkowej obiektu.

Tak więc, modernizacja (ulepszenie) to działania związane ze środkami trwałymi, które powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami eksploatacji.

Wyjaśnienie różnicy jaka istnieje pomiędzy remontem, a ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym było niezbędne w przedmiotowej sprawie, bowiem Wnioskodawca w zadanych pytaniach posługuje się zamiennie ww. terminami. Przy czym istotne znaczenie dla celów podatku VAT mają ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W uzupełnieniu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca skoncentrował się na ulepszeniach w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i wskazał iż poniesione wydatki na ulepszenie nie przekroczą 30% wartości początkowej danego lokalu.

W przypadku, gdy nie ma zastosowania zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy sprawdzić zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że aby nieruchomość mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy musi być spełniony podstawowy warunek tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 31 stycznia 2011 dokonał zakupu starej kamienicy (przedwojenne budownictwo) na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej zamieszkałej w S. Obecnie zamierza dokonać podziału fizycznego i wyodrębnić lokale mieszkalne. Zakup kamienicy i sprzedaż mieszkań będzie prowadzona w ramach działalności gospodarczej i będzie wielokrotnie powtarzalna. Zakupu kamienicy Wnioskodawca dokonał wyłącznie w celu sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych lub udziałów procentowych w kamienicy. Przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne, w których Wnioskodawca ponosić będzie wydatki na ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące mniej niż 30% wartości początkowej danego lokalu. Przedmiotem sprzedaży nie będą lokale o wydatkach przekraczających 30%. Obecnie na ulepszenie lokalów mieszkalnych Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków. Dostawa lokali mieszkalnych będących przedmiotem wniosku nastąpiła od 1 kwietnia 2011 do nadal. W okresie pomiędzy ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym a dostawą lokali były one użytkowane przez lokatorów, a sprzedaż od ich właściciela była dokonana na podstawie aktu notarialnego czynność ta nie była opodatkowana. Jak wskazał Wnioskodawca (we własnym stanowisku) wynajem mieszkań przez lokatorów od właściciela trwał przez okres około 30 lat. Część lokali mieszkalnych w stanie ulepszonym (poniżej 30% nakładów) i nie ulepszonym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym są wynajmowane lokatorom z przydziału administracyjnego, którzy płacą czynsze regulowane (w takim stanie dokonał zakupu kamienicy) i sprzedaży Wnioskodawca dokona wyodrębnionego lokalu z takim lokatorem lub po zawarciu ugody z lokatorem, który opuści mieszkanie, mieszkania zostanie sprzedana wg cen rynkowych.

Przedmiotem sprzedaży będzie również udział w kamienicy, na który Wnioskodawca poniesie wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące mniej niż 30% wartości początkowej kamienicy. Przedmiotem sprzedaży nie będą udziały w kamienicy, na które Wnioskodawca poniesie wydatki na ulepszenie stanowiące, co najmniej 30% wartości początkowej kamienicy. Wydatki na ulepszenie kamienicy Wnioskodawca zamierza ponieść przed jej sprzedażą. Sprzedaż udziałów w kamienicy nastąpi w okresie 15.06 - 31 grudnia 2011 r. W okresie pomiędzy ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a dostawą kamienicy była ona użytkowana przez lokatorów na podstawie umów z poprzednim właścicielem, od którego zakupiono kamienicę na podstawie aktu notarialnego. Część lokali mieszkalnych w stanie ulepszonym (poniżej 30% nakładów) i nie ulepszonym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym są wynajmowane lokatorom z przydziału administracyjnego, którzy płacą czynsze regulowane (w takim stanie dokonano zakupu kamienicy). Kamienica w stanie ulepszonym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym nie była i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.

Analizując treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego uznać należy, iż sprzedaż lokali mieszkalnych zarówno tych które nie były ulepszane jak i tych których ulepszenia nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej, jak również sprzedaż udziału w kamienicy nie będzie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż doszło do wydania lokali mieszkalnych do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, tj. najem lokali. Ulepszenia nie przekroczyły 30% wartości początkowej poszczególnych lokali. Wnioskodawca poniesie wydatki na ulepszenie kamienicy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące mniej niż 30% wartości początkowej kamienicy.

Zatem dostawa lokali w których nie poniesiono żadnych ulepszeń jak i lokali, w których poniesiono ulepszenia nie przekraczające 30% ich wartości początkowej, jak również sprzedaż udziałów w kamienicy mogą korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko dotyczące zastosowania zwolnienia przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe. Zwrócić jednak uwagę należy na podstawę prawną zwolnienia, którą Wnioskodawca wskazał nieprecyzyjnie podając art. 43 ust. 1 pkt 10b oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT. Tymczasem prawidłową podstawą prawną zwolnienia dostawy wyodrębnionych lokali oraz udziału w kamienicy zawarta została w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl