IBPP3/443-263/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-263/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług elektronicznych świadczonych na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 9 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług elektronicznych świadczonych na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, świadczy usługi polegające na programowaniu. Miejsce zamieszkania oraz miejsce prowadzenia działalności przez podatnika znajdują się w G. Świadczone usługi obejmują opracowanie i rozwój oprogramowania dla klientów firmy. Jednym z klientów firmy jest firma posiadająca siedzibę w Szwajcarii, na rzecz której świadczone są usługi informatyczne. Z tytułu świadczenia wyżej opisanych usług na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii wystawiane są faktury VAT ze wskazaniem, że usługa nie podlega opodatkowania na terytorium polski, a podatek VAT rozlicza nabywca. Jednocześnie na fakturach wskazuje się symbol statystyczny wg PKD 2004 (obowiązujący dla celów podatkowych) 7222z.

W uzupełnieniu Wnioskodawca precyzyjnie wskazał, iż świadczy poniżej opisane usługi tj.:

* dostarczanie serwisów WWW., hosting WWW., utrzymywanie na odległość oprogramowania i sprzętu.

* dostarczanie oprogramowania oraz jego aktualizacja.

* dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz tworzenie dostępnych baz danych.

Są to usługi, o których mówi Załącznik L Ilustracyjny Wykaz Usług Świadczonych Drogą Elektroniczną, określonych w art. 9 ust. 2 lit. e) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (publikacja: Dz. Urz. UE L z 1977 r. Nr 145/1/ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznie podatnik nie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług świadczenia usług elektronicznych na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę w Szwajcarii.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. W przypadku świadczenia usług o ich opodatkowaniu decyduje miejsce świadczenia usług, choć generalna zasada wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą) stanowi, że usługi opodatkowane są według miejsca, gdzie świadczący usługę posiada swoją siedzibę, w art. 27 ust. 4 ustawy wymieniony został szereg wyjątków od tej zasady. Wśród nich znajdują się usługi informatyczne. Na mocy tego przepisu w przypadku świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych pod PKD 7222z za miejsce świadczenia uważa się miejsce, w którym nabywca usługi posiada swoją siedzibę. W przedmiotowym przypadku miejscem tym jest Szwajcaria. Tak więc wystawiając faktury na rzecz nabywcy posiadającego siedzibę w Szwajcarii, podatnik nie powinien opodatkowywać ich podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne, które zaklasyfikował do usług elektronicznych. Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż świadczone przez niego usługi elektroniczne dla kontrahenta ze Szwajcarii, obejmują:

* dostarczanie serwisów WWW., hosting WWW., utrzymywanie na odległość oprogramowania i sprzętu,

* dostarczanie oprogramowania oraz jego aktualizacja,

* dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz tworzenie dostępnych baz danych.

Stosownie do art. 2 pkt 26 cytowanej wyżej ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . Nr 288 str. 1 z dnia 29 października 2005 r.) do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z ust. 2 cytowanego wyżej artykułu następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną, wchodzą w zakres ust. 1:

a.

ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;

b.

usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;

c.

usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d.

odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e.

pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier, umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);

f.

usługi wyszczególnione w załączniku I.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż świadczy usługi elektroniczne, o których mowa w załączniku L Dyrektywy 77/388/EWG tj.:

* dostarczanie serwisów www, hosting www, utrzymywanie na odległość oprogramowania i sprzętu.

* dostarczanie oprogramowania oraz jego aktualizacja.

* dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz tworzenie dostępnych baz danych.

Powyżej wskazane przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję usług elektronicznych zawartą w art. 2 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 11 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W odniesieniu do niektórych rodzajów usług ustawodawca ustanowił szereg wyjątków określających inne niż ww. miejsce opodatkowania tych usług.

Na podstawie art. 27 ust. 3 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Przepis ten stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 9 ma zastosowanie do usług elektronicznych.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego usługi elektroniczne wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii, na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 1, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju siedziby, prowadzenia działalności gospodarczej lub zamieszkania usługobiorcy. W związku z powyższym przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

W myśl ust. 2 art. 106 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 27 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego usługi elektroniczne na rzecz kontrahenta ze Szwajcarii nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ zauważa, iż Wnioskodawca na fakturach wskazuje symbol statystyczny PKD 7222z, który nie ma zastosowania dla celów podatkowych. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług dla celów podatkowych Wnioskodawca zobowiązany jest posługiwać się symbolami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl